Cele patru oglinzi ale adevarului scrisa de Ana Maria Negrila este cea mai buna carte scrisa de un autor roman pe care am citit-o in 2021, povestea ascunsa intre paginile cartii remarcandu-se prin veridicitate, profunzime si personaje – extrem de bine conturate, perfecte in imperfectiunea de care dau dovada, inzestrate cu anumite particularitati iesite din comun, asa cum este personajul principal al cartii, tanarul Stefan, a carui calatorie interioara plina de obstacole si neprevazut va servi cititorului drept o nepretuita lectie de viata.
Ana-Maria Negrila este absolventa a Facultatii de Limbi si Literaturi Straine a Universitatii din Bucuresti, doctor in literatura veche, scriitoare si traducatoare. A debutat in 1993 cu povestirea Fragile in Jurnalul SF, iar prozele sale au obtinut numeroase premii la concursurile de profil.
Ana-Maria Negrila a publicat mai multe romane si culegeri de povestiri: Orasul ascuns (Diasfera, 2005), Imparatul gheturilor (Diasfera, 2006) pentru care a obtinut premiul Vladimir Colin in 2008, si Lumile se prabusesc (2015, ebook). Regatul sufletelor pierdute, primul roman din seria SF Stelarium, a aparut la editura Crux Publishing, in anul 2016, urmat la cateva luni de volumul al doilea,
Ascensiunea stelara. In 2018 a aparut editia a doua a romanului Imparatul gheturilor, un roman science-fiction extrem de apreciat, care mai apoi primeste, in 2019, dreptul de publicare la editura Metropolis Media Group, din Ungaria. Tot in 2019, apare volumul al treilea al seriei Stelarium, Agentii haosului, la editura Crux Publishing. In 2020 a publicat primul volum al unei serii fantasy, Stapanul umbrelor – Trezirea. Cele patru oglinzi ale adevarului este primul roman de factura istorica al autoarei, aparut anul acesta la editura Hyperliteratura.
Cele patru oglinzi ale adevarului se remarca printr-o scriitura exceptionala, calitativa, ce dispune de o documentare istorica meticuloasa ce reda cu extrema acuratete caracteristicile perioadei si contextul istoric in care se desfasoara actiunea, si anume perioada Evului Mediu, Ana-Maria Negrila dorind sa readuca la viata o lume de mult uitata, insa extrem de ofertanta, atat pentru autoare, care a depus eforturi de documentare considerabile pentru a readuce in atentia publicului cititor toate informatiile necesare conturarii acelui univers din trecut, cu tot ce inseamna datini, obiceiuri, situatia economico-sociala si geografica, elemente ce tin de religie, comert, istorie, arta, cat si pentru cititor, care are parte nu doar de o aventura literara captivanta, ci si de o adevarata lectie de viata.
Cand unii oameni sufereau, era ceva in ei ce se usca, faramitandu-se si patrunzand in ceilalti cu fiecare respiratie, otravind astfel case si sate intregi. Cand unii oameni erau raniti, sufletul lor sfasiat ingheta ca o campie iarna, ca apoi suvoaiele de primavara sa duca si nefericirea lor departe. Cand alti oameni se tanguiau, durerea le sapa adanc in inima, iar cu anii, albiile acestea se umpleau, se ramificau, apoi se varsau in marea de dureri a lumii. Era insa ceva in ochii tanarului care ii amintea de cei sortiti mortii. Pierderea, asta era. Ce pierduse, nu stia, poate libertatea, poate alte lucruri, care atunci nu mai aveau nicio importanta.
Scriind aceste randuri si gandindu-ma la tot ceea ce mi-a oferit aceasta lectura, imi vin in minte, inevitabil, cuvintele scriitorului francez Andre Gade – „Istoria este o fictiune care s-a intamplat, in timp ce fictiunea este o istorie care ar fi putut sa se intample.”, acestea reliefand in totalitate chintesenta romanului de fata.
Nu am sa neg, este destul de dificil sa scriu despre o carte cum este aceasta, care abunda prin complexitate si scriitura, caci orice as spune este prea putin comparativ cu ceea ce va descoperi cititorul lecturand-o. Lumea imaginata de autoare este bogata in simplitatea ei, si ceea ce la prima vedere pare a fi o lectura usoara, relaxanta, de citit, poate, dintr-o singura rasuflare, se transforma odata cu parcurgerea capitolelor intr-o calatorie literara plina de semnificatii.
Actiunea cartii se desfasoara intre anii 1415-1426, romanul insumand patru parti corespunzatoare tot atator oglinzi, denumite, strategic, Cele patru oglinzi ale adevarului.
Astfel cititorul porneste la drum alaturi de Stefan, eroul neinitiat al cartii, al carui destin tragic constituite pretextul cartii. De-a lungul povestii, pasii il poarta din Moldova secolului al XV-lea pana in Constantinopol, acolo unde metamorfozarea acestuia este desavarsita, el devenind ceea ce i-a fost sortit sa fie.
Cuvintele ne pot insela, imaginile ne pot insela, dar mai mult ne vor asurzi si ne vor orbi dorintele noastre nebunesti.
…