De vorba cu Laura si Irina Markovits

Media

De vorba cu Laura si Irina Markovits

41

Despre pasiunea femeilor pentru moda si cumparaturi stim cu totii, asa cum stim si ca uneori, se intampla sa nu avem tocmai inspiratia necesara in alegerea celor mai bune tinute. Intrebarea este, ce facem atunci cand suntem in pana de idei si nici timp suficient nu avem sa prospectam magazinele in cautarea celor mai bune outfit-uri? Simplu, apelam la un consultant de imagine & personal shopper! Astfel, nu riscam sa cumparam piese pe care ulterior vom constata ca fie nu ni se potrivesc, fie nu avem cu ce le purta, dovedindu-se in final ca fiind o alta investitie inutila.
Un consultant de imagine & personal shopper ne ajuta in identificarea sau crearea unui stil, ori chiar a propriei expresii stilistice, in alegerea celor mai bune tinute, care sa ne avantajeze atat din punct de vedere fizic, cat si din punct de vedere al personalitatii, al croiurilor, culorilor, s.a.m.d.
De aceea, in acest numar, am invitat-o pe Irina Markovits, consultant de imagine, jurnalist de moda, fashion blogger si personal shopper, un om frumos, pasionat de frumosul exprimat prin haine, cu o vasta experienta in domeniu, sa ne raspunda catorva intrebari legate de moda si stil. Irina Markovits ne va vorbi despre cariera ei, ne va dezvalui cateva secrete si sfaturi de stil, cat de important este sa apelam la un profesionist in domeniul styling-ului, dar si ce presupune mai exact o sesiune de stil cu un personal shopper si un consultant de imagine.


Cum ai descoperit pasiunea ta pentru moda, stil si bun gust si cand ti-ai dat seama ca asta e ceea ce vrei sa faci?
Nu tin minte sa fi avut in copilarie sau adolescenta un moment „de revelatie”, in care sa imi fi spus „da, vreau sa lucrez in moda!”. Din contra, pot spune ca dragostea mea pentru cuvinte si literatura m-a facut sa aleg initial jurnalismul ca profesie, bunul gust mi-a fost cultivat o data cu educatia din familie, iar interesul pentru istoria artei (in special a picturii) mi-a oferit o perspectiva alternativa si completa asupra frumosului si modei.
Decizia de a lucra in acest domeniu a fost una foarte pragmatica. A venit intr-un moment de reorientare profesionala si personala, cand imi doream sa pot folosi ceea ce stiam si ceea ce imi placea sa fac.

Vorbeste-mi te rog despre traseul tau profesional si care au fost elementele ce ti-au ghidat pasii spre consultanta de stil si cum ai transformat o pasiune intr-o cariera de succes?
In 2003, intr-o perioada cand locuiam in afara tarii, am descoperit ca industria modei poate include mai multe meserii decat crezusem anterior. Contextul a facut nu doar sa am atunci un prim contact cu consultanta de imagine si stil, ci sa incep si un demers serios: cursuri de specialitate (de psihologia stilului, stilism personal, imagine profesionala, colorimetrie, make-up, samd), certificari internationale, cursuri de business. Lucrurile s-au conturat in 2004, o data cu deschiderea biroului meu de consiliere stilistica, Image Matters.
Trecerea de la pasiune la cariera a fost una cat se poate de fireasca. Am hotarat ca nu voi trata aceasta specializare drept hobby, drept ocupatie placuta de timp liber, ci va fi activitatea mea principala, directia mea profesionala pe termen lung, domeniul in care voi deveni expert.

interviu-revista-famost-Irina-Markovits

Pe langa satisfactia personala pe care ti-o confera acest domeniu, iti asigura si un venit suficient, pentru a putea trai doar din asta?
Absolut! Este jobul meu full-time, toate proiectele, colaborarile, activitatile zilnice si planurile profesionale de viitor sunt legate doar de biroul meu, consultanta de stil si moda.

Ai infiintat primul birou de consiliere din Romania. Cand ai inceput, cat de pregatit era publicul pentru o astfel de initiativa?
In urma cu 10-12 ani, putina lume intelegea ce inseamna consultanta de imagine sau stilismul personal. Foarte multi confundau aceasta profesie cu designul vestimentar sau, culmea, cu hair-stylingul. Practic, am facut pionierat, fiecare discutie cu clientele personale si fiecare curs avea (si are in continuare) o componenta de educatie: vestimentara, estetica…

Cat de mult s-a dezvoltat acest domeniu in Romania?
Piata a crescut organic: dintr-o profesie in care faceam pionierat, consultanta de stil a ajuns sa fie recunoscuta ca serviciu necesar (dezvoltat in paralel cu alte profesii din industria modei: visual merchandiser, fashion buyer, Fashion PR), consumatorii au devenit informati si sofisticati, brandurile din fashion retail sunt mai interesate si arata multa disponibilitate in aceasta directie.

Acum, putina teorie, pentru femeile care inca nu stiu, care este diferenta dintre un consultant de imagine si un stilist?
Un consultant de imagine (sau de stil) lucreaza frecvent cu persoane individuale – femei si barbati din medii profesionale diverse, cu venituri variate, cu o plaja larga de stiluri, gusturi, varste si personalitati – iar intalnirile sunt ca un proiect pe termen lung. Orice imbunatatire sau transformare de imagine are in vedere un proces, si nu o metamorfoza spectaculoasa, peste noapte, care sa nu poata fi sustinuta de stilul de viata, de bugetul persoanei sau chiar de personalitatea acesteia. De-a lungul acestor intalniri, consultantul de stil va face recomandari particularizate legate de conformatia si proportiile siluetei, paleta cromatica cea mai potrivita, piese vestimentare si accesorii care ar trebui sa se regaseasca in garderoba clientului, isi va ajuta clientul/ clienta sa inteleaga cum isi poate schimba garderoba si stilul, cum isi poate modifica preferintele de shopping, cum poate iesi din zona de confort stilistic („tiparul” de tinute pe care fiecare credem ca le preferam). Esential este ca un bun consultant de stil, va fi alaturi de clienta de-a lungul procesului de schimbare de imagine, care de fapt este o cale de dezvoltare personala.
Un consultant de imagine poate avea proiecte si in zona corporate (creatie si implementare a unui cod vestimentar organizational, alegerea unor uniforme, workshopuri pentru echipele de vanzari sau pentru noii angajati) sau in zona de fashion retail, lucrand cu locatii de shopping (mall-uri, magazine) sau cu diverse branduri, dar ofera si servicii de stilism personal (personal shopping, evaluari de garderoba, outfit creation).
Munca unui stilist se suprapune deseori cu cea a unui editor de moda. Presupune, in primul rand, gasirea unui concept si realizarea acestuia in forma vizuala, concreta (conceptul, de pilda: moda anilor `60; forma: pictorial pe 6 pagini de revista). Un stilist va folosi imbracaminte, accesorii, butaforie pentru un proiect punctual: a crea acel pictorial (editorialul in imagini), o imagine publicitara sau pur si simplu un anume look pentru diverse canale mediatice (reviste online sau tiparite, advertising, emisiuni TV). Ca regula, cei mai multi stilisti lucreaza in echipa cu un fotograf, un make-up artist si un hair-stylist.
Un stilist poate lucra cu o revista, cu o celebritate, cu o emisiune TV (de exemplu alege haine pentru prezentatorii emisiunii), cu o agentie de publicitate, de casting sau de modelling, cu o firma de productie cinematografica sau, uneori, cu un magazin pentru decorarea intr-un anume mod al vitrinelor.

Irina-Markovits-interviu-revista-Famost

Mare parte din timpul tau il dedici acestei activitati. Cum reusesti totusi sa te implici si in celalalte proiecte, precum cea de blogging, dar si de cursurile pe care le predai femeilor interesate sa isi analizeze, construiasca si defineasca stilul vestimentar ,,Style Masterclass”?
Nu e nici un mister: vorbim de construirea, mentinerea si dezvoltarea unui business. Pentru asta e nevoie de strategie, iar asta inseamna alegerea celor mai potrivite directii de dezvoltare. In cazul meu, cursurile pe care le ofer – fie ca vorbim de Style Masterclass, de workshopurile Style Conversations, sau alte cursuri pe care le ofer (spre exemplu, cel mai recent este un curs aprofundat de stilism pentru intreaga retea de magazine Nissa) reprezinta un procent important din activitatea mea profesionala.
Blogging-ul este doar o parte a acesteia. O vad drept o extensie ceva mai personala si personalizata a muncii mele de stilist, este felul in care imi exersez in continuare fateta de jurnalist si, deloc de neglijat, este una din modalitatile prin care ma pot conecta la o mare comunitate de femei.

De ce ar alege cineva un personal shopper? Cum si in ce masura ne poate ajuta?
Un personal shopper are alti „ochi”, alta dexteritate stilistica si vizuala: in magazine va vedea piese, culori si accesorii care sunt, simultan, potrivite clientei dar si in afara zonei acesteia de confort; va crea combinatii vestimentare diferite de tiparul obisnuit; va oferi argumente pentru ca clienta sa inteleaga in cate feluri poate purta o bluza, de ce nu functioneaza un anume outfit sau de ce i-a propus o anume lungime, culoare, imprimeu, accesoriu. Nu in ultimul rand, un personal shopper iti va economisi timp (in loc de a proba toate fustele si rochiile dintr-un magazin, vei proba doar o selectie atent facuta), te tine pe „drumul bun” stilistic (nu iti va recomanda piese doar pentru ca sunt dragute si ti-ar placea, ci pentru ca completeaza si se integreaza in garderoba ta) si va avea grija sa nu faci shopping impulsiv.
Comentariul primit cel mai frecvent in timpul sesiunilor de shopping este „n-as fi vazut/ probat/ apropiat niciodata de haina asta, cum se face ca tu le vezi? Doar suntem impreuna in acelasi magazin…!”

Ce presupune o sesiune de personal shopping cu tine?
Incepem cu o discutie despre necesitati in garderoba, obiective stilistice, tipare de shopping, buget si timp. Propun apoi o lista de shopping si fie un buget estimativ, fie ma mulez pe unul pre-existent, stabilit de clienta. In sfarsit, sesiunea de shopping inseamna si suficiente de multe incercari la cabina de proba (pana cand gasim piesele pe care le avem pe lista), dar si multe sfaturi, recomandari, idei practice de stilism din partea mea. Imaginati-vi-o ca pe o lectie de stil practica, live, la cabina de proba.

Irina-Markovits

Cat de receptive sunt femeile la sfaturile tale de stil?
Toate persoanele cu care ajung sa discut – femei sau barbati – isi doresc o schimbare a garderobei, a stilului, a felului in care se imbraca sau a modului in care se raporteaza la vestimentatie. Pentru mine, acestea sunt deja semne ale unei mari disponibilitati, ale unui moment de schimbare interioara si exterioara. Ritmul iesirii din zona de confort, ritmul si felul in care aplica sfaturile mele, ritmul innoirii garderobei va depinde insa de la persoana la persoana.

Cum iti dai seama ce isi doreste o clienta si ce i se potriveste?
Intai o las pe ea sa imi spuna propria poveste, sa imi descrie cum si-ar dori sa fie imbracata, cum sa ii fie diminetile in fata dulapului, care sunt hainele si culorile care ii plac, care sunt femeile al caror stil il admira, cat de des face shopping. Chiar daca dorintele vestimentare ale femeilor sunt de multe ori vagi („vreau sa am stil!), prin intrebari de tatonare, discutarea unor optiuni stilistice, definitivarea unor pasi/ etape si a unor obiective stilistice, ajungem la o imagine clara a ceea ce isi doreste ca imagine, garderoba, stil, tinute. Propunerile legate de ceea ce i se potriveste tin de personalizarea principiilor de stilism, de alegerea celor mai bune variante vestimentare „de pe piata”, de combinarea acestora cu ceea ce ne dorim sa fie rezultatul final si, nu in ultimul rand, are de-a face cu experienta pe care am acumulat-o in ultimii 10 ani de consultanta de stil.

In definitiv, ce inseamna a avea stil? Este o combinatie de haine perfecte, atitudine, sau ceva mai mult?
Fiecare femeie are o alta definitie a stilului propriu. Tind sa cred ca e vorba de a-ti descoperi acele trasaturi de personalitate sau preferinte de lifestyle pe care sa le doresti exprimate prin vestimentatie, sa zicem un fel de mantra personala pe care ai grija sa ti-o repeti interior si sa o exprimi catre exterior. Spre exemplu, o femeie care isi doreste sa comunice putere interioara si feminitate ar putea alege o rochie moderna si simpla, cu un desen geometric clar in alb si negru, pentru ca prezenta ei sa fie subliniata de dramatismul rochiei. La polul opus, cand ne dorim sa transmitem calm si caldura sufleteasca, imbracam culori calde, linistite, blande.
La acestea se adauga discernamant capatat in timp (selectarea doar a acelor haine potrivite imaginii tale) si sentimentul de a te simti tu insati, in largul tau si comod in acele tinute.

Crezi ca stilul se invata, se deprinde sau te nasti cu o inclinatie spre asa ceva?
Personal, cred ca stilul – la fel ca bunul gust, mersul pe bicicleta sau cantatul la pian – pot fi invatate si exersate. Am intalnit persoane care par sa aiba o inclinatie naturala catre frumos, care cultiva armonia si creativitatea vestimentara, dar nu vorbim de acelasi tip de creativitate ca in cazul unui artist, hai sa fim serioase!
Cred ca fiecare isi poate gasi propria expresie stilistica – in unele cazuri va fi o forma de pragmatism vestimentar, in altele de creativitate cromatica – iar acest lucru e posibil exersand zilnic construirea unor tinute armonioase, fiind permanent atente la evolutia modei, fiind constiente ca tinutele noastre ar trebui sa evolueze o data cu varsta si gusturile proprii.

Vorbeste-mi putin despre stilul tau vestimentar. Cum ti-ai defini stilul personal?
Nu mi-l definesc. Caut placerea de a purta anumite haine sau combinatii stilistice, stiu ca imi place sa port haine relativ comode, dar sunt dispusa sa fac anumite compromisuri (voi purta tocuri, chiar daca sunt obosita; voi testa trenduri si voi incerca lungimi, accesorii, imprimeuri sau croieli nou-aparute; insa nu voi purta niciodata culori si forme care ma dezavantajeaza, indiferent de brand sau moda). In garderoba mea apar lucruri noi, de la sezon la sezon, asa ca stilul meu evolueaza permanent. Stiu foarte bine ce nu as purta si ce nu mi se potriveste.

Dupa ce criterii iti alegi hainele si accesoriile?
Trebuie sa mi se potriveasca, sa imi placa, sa ma „vad” purtandu-le si sa le pot anticipa integrate in cat mai multe tinute.

E ceva ce nu ai purta niciodata? De ce?
Ma feresc de absolutisme – in general si mai ales in vestimentatie sau moda! Gusturile ni se schimba pe masura ce anumite piese ne devin familiare vizual. Daca astazi pantofii cu bot rotund si toc jos patrat mi se pare dificil de purtat, s-ar putea ca in toamna sa am deja cateva perechi in dulap.
Eu uneori am tendinta de a ma atasa de haine si de unele nu reusesc sa ma mai despart deloc. Banuiesc ca fiecarei femei i se intampla acest lucru la un moment dat.

Care sunt cele 3 piese vestimentare din garderoba ta fara de care nu ai putea trai?
O camasa alba lejera, o pereche de jeansi boyfriend si o pereche de escarpeni bej-nud cu toc subtire. Basics.

Exista in acelasi timp si femei care au inca in dulap haine pe care nu le-au purtat niciodata, inca cu eticheta. De ce se intampla acest lucru si ce facem cu ele?
Motivele sunt multiple: ne plac dar nu ne reprezinta stilistic; nu stim sa le purtam; nu se potrivesc marimilor noastre reale; avem prea multe alte haine care ne plac si pe acestea nu ajungem sa le purtam; ne-am lasat seduse de pret; am uitat de ele; le pastram pentru o zi speciala … Ideal ar fi sa identificam motivul cumpararii si nepurtarii lor si, in functie de acesta, sa luam o decizie: le dam o sansa si le purtam in urmatoarea perioada (2-3 saptamani) sau le eliminam din dulap.

Majoritatea femeilor, petrec mult timp dimineata in fata oglinzii, intrebandu-se: “Eu ce imbrac azi?” Ce e de facut in zilele cand ne simtim lipsite de inspiratie?
Reciclam o tinuta preferata, schimbandu-i eventual accesoriile. Nu e cazul sa dramatizam si sa ne eternizam in fata dulapului, cand simtim ca suntem mai creative.
Crezi in,, refreshing-ul” hainelor? Cum putem da un suflu nou hainelor vechi?
Nu sunt adepta „refreshing”-ului vestimentar, din simplul motiv ca stilul meu evolueaza constant, prefer sa elimin din garderoba hainele de care m-am plictisit si nu am nici priceperea, nici timpul necesar proiectelor de DIY stilistic.
Putem da insa un suflu nou hainelor purtate de prea multe ori modificandu-le lungimea, transformandu-le radical (de exemplu, o camasa barbateasca devine o bluza Bardot cand ii decupam platca de la umeri si mansetele) sau schimband mici detalii.

Irina-Markovits-interviu

Care e parerea ta vis-a-vis de relatia dintre bani si stil vestimentar? Ne putem imbraca bine si cu bani putini?
Ne putem imbraca rezonabil cu bani putini, cu conditia sa cautam piese din materiale de calitate si cu croieli decente calitativ, dar avand grija ca anumite elemente ale tinutei – incaltamintea, geanta – sa fie de calitatea cea mai buna pe care ne-o permitem la momentul respectiv. Spre exemplu, putem purta niste jeansi simpli, o camasa alba din poplin si o pereche de tenisi care seamana cu Converse sau Stan Smith/ Adidas si sa avem un aspect de nota zece, insa o geanta din plastic intr-o culoare stridenta, incaltamintea scalciata sau un sacou negru din poliester lucios sunt inacceptabile. Din fericire, avem outlet-uri, magazine 2nd-hand si targuri yard sale, perioade lungi de reduceri, acces online la branduri al caror pret este foarte mic…

Care ar fi in opinia ta, acele piese, pe care ar fi ideal sa le avem toate in dulap, acele piese universal valabile, care nu doar ca trec testul timpului, dar care ne si ajuta sa aratam mereu bine si sa nu dam gres inainte de a iesi din casa?
Nu sunt adepta acestui gen de liste. Fiecare femeie, in functie de stilul ei si stilul ei de viata ar trebui sa alte piese „must-have” in garderoba. De ce sa ai in garderoba un trench clasic, daca nu il porti niciodata? De ce sa ai o camasa alba, daca nu suporti camasile? Daca tot ne dorim sa avem un stil propriu si sa fim recunoscute pentru el, hai sa facem un efort pentru a iesi din „tiparul universal”, din „one size fits all”…

De ce studii / pregatire profesionala au nevoie tinerii aflati la inceput de drum si care doresc sa urmeze o cariera in acest domeniu? Ce sfaturi le-ai da?
Pot incepe cu un curs de stilism in Romania sau in afara, dar mult mai important e sa capete experienta: sa lucreze intr-un magazin, sa faca echipa cu un fotograf si makeup artist pentru a-si face un mic portofoliu, sa inteleaga in ce zona a modei ar prefera sa intre.

Proiecte, planuri de viitor?
Mai multe cursuri, unele dintre ele in tara, o carte de si despre stil, multe proiecte pe blog…

Ai vreun motto dupa care te ghidezi in viata de zi cu zi?
Am mai multe; unul dintre cele dupa care ma ghidez in viata profesionala este „Yesterday you said tomorrow”.

Daca avem nevoie de un consultant de imagine & personal shopper, unde te putem gasi?
Pe www.stylediary.ro.

Interviu realizat de fashion blogger Laura Veronica Sima

https://laurafashionblog.wordpress.com/

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *