Guerlain – Traditie de Aproape Doua Secole in Parfumerie

Brand

Guerlain – Traditie de Aproape Doua Secole in Parfumerie

43

Printre casele de parfumuri, fara indoiala ca Guerlain este unul dintre cele mai apreciate, actualmente cu o gama de peste 300 de parfumuri create si o traditie de aproximativ doua secole. Casa Guerlain a fost conduse de membrii familiei din anul 1828 si pana in 1994 cand a fost achizitionata de grupul LVMH, alaturandu-se astfel altor branduri celebre ca Givenchy,  Christian Lacroix, Christian Dior, Berluti, Kenzo, etc.

Casa Guerlain a fost fondata in 1828 pe rue de Rivoli din Paris la numarul 42 la parterul Hotelului Meurice de Pierre-François Pascal Guerlain. Nascut in Abbeville, Guerlain a fugit de acasa la o varsta frageda din cauza naturii violente a tatalui sau. Ajuns la Londra, a studiat chimia, iar la intoarcerea in Franta a deschis un magazin in calitate de “perfumeur vinaigrier”, comercializand parfumuri si otet. Initial a inceput prin a vinde parfumuri importate din Anglia, atragandu-si astfel o clientela destul de selecta; de aici si pana la a produce parfumuri nu a mai fost decat un singur pas, stabilindu-si primul punct de lucru in Place de l’Etoile.
Primul mare succes a venit o data cu crearea parfumului Eau de Cologne Impériale pentru Napoleon al III-lea si pentru sotia  acestuia Eugenie, parfum devenit foarte popular la curtea franceza si care ii aduce titlul de Majesty’s Official Perfumer; ulterior a creat parfumuri pentru Regina Isabella a Spaniei, Regina Victoria a Angliei, Regina Belgiei, si a altor personalitati regale. Incepand cu acea perioada, pe langa parfumuri, Casa Guerlain a creat creme, sapunuri, produse de ingrijire a pielii, anul 1870 marcand aparitia primului ruj sub propria semnatura (cu posibilitati de reincarcare si mecanism push up).
A fost destul de greu pentru Pierre-François sa se impuna intr-o perioada si intr-o tara in care nu era pe deplin acceptata ideea spalarii regulate ca parte a igienei de zi cu zi. Parfumurile erau privite cu dispret de unii, de altii erau acceptate sub forma de batiste sau haine parfumate, mirosul natural al corpului uman fiind ideea acceptata de majoritatea; cu toate acestea, Guerlain reuseste sa isi aduca o contributie in schimbarea acestor conceptii.
In anul 1864 fondatorul Casei Guerlain trece in nefiinta, activitatea fiind preluata de cei doi fii: Gabriel si Aimé Guerlain, primul ocupandu-se cu manageriatul afacerii, cel de-al doilea devenind creatorul noilor parfumuri. Un succes mare il au parfumurile Fleur d’Italie in 1884 si Rococo in 1887, dar piesa de rezistenta vine in 1889: Jicky (numele inspirat dupa apelativul de alintare a lui jaques- fiul lui Gabriel) – considerat de multi apogeul creatiei celor doi frati si inregistrand in acelasi timp o premiera in obtinerea parfumurilor, prin imbinarea esentelor naturale cu cele sintetice (vanilina, cumarina, linalool); mai mult decat atat, designul sticlei acestui parfum a fost realizat de Gabriel in memoria tatalui sau.
Fiul lui Gabriel, Jaques Guerlain creaza primul parfum in 1895, numit Jardin De Mon Cure, iar varful carierei cu un succes imens il are cu parfumul Shalimar in anul 1925. Alte parfumuri de mentionat ar fi: Champs Elysees (1904) cu sticla realizata din cristal Baccarat in forma de broasca testoasa, Apres L’Ondee (1906) vandut intotdeauna de Guerlain si ramas in catalogul casei de parfumuri pana in anii ’90, L’Heure Bleue (1912), Mitsouko (‚Mister’ in limba japoneza) lansat in anul 1919. Ultimul parfum creat de Jaques cu ajutorul nepotului Jean Paul (18 ani) poarta numele Ode si este lansat in 1955.
Un merit deosebit al lui Jaques Guerlain este acela ca a realizat importanta ambalajului in care este tinut un parfum, faptul ca recipientul este la fel de important ca si mirosul, acest lucru cantarind foarte mult in decizia unei persoane de a cumpara parfumul respectiv.
Casa Guerlain deschide in 1938 propriu Institute of Beauty pe Champs-Elysées, fabrica propriu zisa fiind distrusa in timpul bombardamentelor celui de-al Doilea Razboi Mondial; in anul 1947 o noua fabrica este inaugurata in Colombes, iar ce de-al patrulea boutiqye este deschis in acelasi an pe Rue de Passy.
Jean-Paul Guerlain se dovedeste la fel de inovativ si inspirat ca predecesorii sai, astafel ca lanseaza in 1959 Vétyver, primul dintr-o lista impresionanta de parfumuri clasice. Mai mult decat atat, in perioada Jean Paul, compania se extinde si pe segmentele de make up, frumusete si produse de ingrijire a pielii, cu formule atent masurate stiintific, care sa asigure prospetime si durabilitate.
Anul 1973 marcheaza deschiderea unei noi fabrici in Chartres, inceputul anilor ’80 marcheaza lansarea unei linii noi de ingrijire personala si produse de frumusete : Issima si noi linii de makeup Terracotta in 1984 si Métérorites in 1987. O noua lovitura pe piata parfumurilor si a produselor de frumusete din partea Casei Guerlain are loc in 1989, prin lansarea liniei Samsara; acest lucru marcheaza si intrarea pe piata tarilor asiatice.
Spre sfarsitul anilor ’80, Moët-Hennessy Louis Vuitton isi face ‚intrarea’ in Casa Guerlain prin achizitionarea a 14 procente din actiunile companiei. Trecerea sub LVMH s-a realizat in doua etape, prima, cand la conducerea gigantului LVMH era Bernard Arnault prin achizitionarea procentului de 58,9% din Guerlain cotate la o valoare de 2,2 miliarde franci francezi; a doua etapa a avut loc in 1996, cand familia Guerlain a primit nu mai putin de 1,8 miliarde franci francezi. In pofida faptului ca Bernard Arnault a declarat ca Guerlain va ramane o companie aurtonoma, Jean Paul Guerlain a ramas directorul creativ al casei de parfumuri in perioda intermediara 1994 – 1996; si-a capatat apelativul de ‚Marco Polo al uleiurilor esentiale’ atat datorita priceperii sale in aceasta industrie, dar si datorita calatoriilor efectuate in acest scop. Acelasi Jean Paul scrie cartea ’Roads of my perfumes’ in care explica regulile profesiei sale si principiile dupa care se ghideaza.
In 1997 se lanseaza o noua versiune a parfumului Vega – aparut initial in 1936, iar in 1998 la aniversarea a 170 de ani de la infiintarea Casei Guerlain se lanseaza Guerlinade in editie limitata, avand ca sursa de  inspiratie a flaconului un vas de bronz din Nepal.
In septembrie 2003 este lansat L’Instant de Guerlain creat de Maurice Roucel – varianta feminina, pentru ca anul urmator sa fie lansata si varianta masculina, la care si-au adus contributia Beatrice Piquet si Sylvaine Delacourte. Thierry Wasser este ales succesor ca ‚parfume tester’, insa fara nicio putere de decizie.
In 2007 sunt lansate L’Instant Magic si My Insolence, pentru ca un an mai tarziu in cadrul aniversarii a 180 ani de traditie Guerlain, sa fie lansat Homme; in 2009 are loc lansarea parfumului Idylle Creation si La Petite Robe Noire, cel din urma fiind creat in editie limita de Delphine Jelk.
Chiar daca a intrat in epoca moderna a industriei de parfumuri, Guerlain – cu traditia si experienta a peste cinci generatii de parfumeri si sustinut financiar de gigantul LVMH, ramane unul dintre cele mai influente nume in domeniu, calitatea si originalitatea fiind doar cateva din atributele care fac diferenta si mentin acest brand la cele mai inalte cote.

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *