Linistea de care avem nevoie

Stil de viata

Linistea de care avem nevoie

12

Una dintre cele mai mari tendinte in wellness este una pe care nu ati auzit-o niciodata … exact! Asta e ideea! … si vorbim de liniste.

Lumea a devenit din ce in ce mai zgomotoasa, oamenii de stiinta afirmand ca nivelul general al zgomotului – fie ca este din partea soferilor nerabdatori sau a vecinilor zgomotosi – a avut o ascensiune constanta, supunandu-ne riscurilor in fiecare zi. Zgomotul mental, stresul fizic, sunt alimentate zilnic de emailurile pe care le primim si le verificam, de actualizarile gadgeturilor, de retelele sociale, de locul de munca, de familie, toate acestea formand un cerc vicios din care se pare ca e imposibil sa iesim.

Probabil, singura solutie ar fi sa oprim timpul, lucru mai putin realizabil.

Necesitatea de avea clipe de liniste, este contorizata si de cautarile pe internet, in care se regasesc cuvinte similare expresiilor “caut liniste”. Si nici jucatorii mari nu au ramas indiferenti la pericolul zgomotului, aeroporturi mari din lume (Londra, Barcelona, sa) trecand de la anunturile cu decibeli, la cele cu afisaj sau prin intermediul aplicatiilor; anumite restaurante au implementat diverse politici avand meniuri tip ‘checklist’ sau au dotat unitatile cu scaune si accesorii silentioase. Si nu trebuie sa ne grabim sa tragem concluzii ca ar fi niste politici antisociale, deoarece nu este cazul de asa ceva! Oamenii simt nevoia unei respiratii mentale, iar a lua o astfel de gura de oxigen, face bine sanatatii; stimularea psihica zilnica, declanseaza o anumita stare de alerta, fiind in pericol creierul, inima si urechea interioara – adrenalina poate reduce circulatia sangelui in zona. Aceste riscuri sunt rezultatele cercetarilor oamenilor de stiinta care au obiect de studiu : zgomotul si impactul acestuia asupra organismului si mediului inconjurator.
In continuare, cercetarile au aratat ca poluarea fonica este a doua amenintare asupra sanatatii oamenilor, dupa cea a calitatii aerului, gasindu-se legaturi intre zgomot si cancer, depresie, boli cardiace. Pentru a nu face parte din aceasta categorie negativa, trebuie sa dai volumul la minim, atat exterior, cat si interior. Cum? Afla in continuare!


Multiplele informatii – importante sau nu, tot acest ciclu supraincarcat si care nu se termina, creeaza un zgomot mental nedorit, care provine de la avalansa de informatii online in timp scurt. Consecinta? Chiar daca nu o sesizam, suntem agitati si ne este scazuta capacitatea de a ne concentra, nu putem fi prezenti atunci cand este nevoie, telefoanele, tabletele, internetul, fiind de fapt in centrul atentiei noastre.

Redu consumul de informatie!
In primul rand, trebuie sa fim constinenti ca un flux constant de informatii vine peste noi si ne copleseste, impiedicandu-ne productivitatea si luarea deciziilor pe termen scurt. De aceea, expertii recomanda o detoxificare totala (in weekend preferabil cel putin o zi) de tot ce inseamna telefon, televizor, internet. Te poti uita la telefon doar dimineata si seara, in cursul zilei te poti plimba, sta cu familia sau prietenii, poti medita, te poti gandi la saptamana ce a trecut. Fiecare dintre noi avem nevoie de timp cu noi insine, iar aceasta decuplare totala, poate fi cea mai buna solutie.

Ia doar ce-ti trebuie!
O persoana se uita in medie la telefon intre 47 si 86 de ori zilnic, multe dintre ele fiind in contact cu foarte foarte multa informatie. Ce este interesant dar nu suprinzator, este faptul ca retinem foarte putin. Foarte multe date duc la o anumita oboseala, care se traduce prin scaderea luarii deciziilor si a competentelor de a rezolva anumite probleme. Iar pentru a reveni si pentru a-i pastra capacitatea creierului la cote inalte, incearca sa opresti tot ce inseamna informatie care vine prin intermediul smartphone-urilor. Iar dimineata, cand citesti stirile, incearca sa te concentrezi strict pe cele care te intereseaza cu adevarat; nu ai nevoie de alte informatii care nu te ajuta cu nimic si iti incarca memoria inutil.

Citeste o carte!
Citirea constanta a cartilor poate contracara informatiile, gandurile rarindu-se. Meditatia incurajeaza concentrarea si ‘intareste’ creierul pentru a nu fi distras; in acest mod, oamenii sunt mai putin distrasi de zgomot si stresul aferent. 5-10 minute pe zi, poate ajuta creierul sa se linisteasca.

Hidrateaza-te in permanenta!
Consumul apei zilnic, stimuleaza atentia, permitand creierului sa ignore dezordinea si sa treaca prin ea. Ceaiul poate ajuta de asemenea, datorita aminoacidului L-theanina, care se regaseste in mod deosebit in ceaiul negru si care s-a dovedit ca ajuta la cresterea atentiei si la indeplinirea sarcinilor mult mai bine, comparativ cu cei care primesc placebo.


Milioane de oameni se confrunta zilnic cu zgomote care ne distrug, de la concerte pana la claxoanele masinilor si traficul rutier, care in ultimii 30 de ani, aproape s-a dublat. Sunetele subite si cu multi decibeli, cum ar fi alarmele de incendiu sunt printre cele mai distructive, deoarece afecteaza in mod direct nivelurile de cortizol si adrenalina. Aceasta avalansa hormonala declanseaza inflamatia – cu rol determinant in aparitia sau agravarea bolilor de inima, in stransa legatura cu anxietatea, insomnia si cancerul.

Evita decibelii inalti!
Sunetul – dupa cum se stie, se masoara in decibeli si tot ce este cuprins intre 85 (focuri artificii) si 115 decibeli (stadioane acoperite), poate deteriora firele de par din interiorul urechii, care ‘conduc’ sunetul spre creier, ducand la pierderea temporara sau definitiva a auzului, asta in functie de cat timp esti expus. La 120 decibeli, unul dintre cele doua lucruri se poate intampla in doar doua minute! Asa ca, cea mai buna metoda de a nu avea probleme in acest sens, este sa limitezi cat mai mult expunerea la multi decibeli si sa te protejezi cu diverse dispozitive pentru urechi care reduc zgomotul.

Redu zgomotul!
Zgomotele mediului inconjurator de nivel scazut, cum ar fi traficul usor sau galagia din bucatarie, nu distruge auzul, dar da o stare de agitatie si strica somnul, mai ales pentru cei care dorm foarte usor. Iar efectul din pacate, este cumulativ: cu cat esti expus mai mult, cu atat mai rau devine rezultatul! Incearca sa minimizezi cat mai mult zgomotele, folosind carpe din bumbac puse deasupra aparatelor din bucatarie (blender, masini de cafea); o buna solutie este si folosirea unor draperii din bumbac, care pot absorbi zgomot pana la 7 decibeli.
Ai grija cum asculti muzica!
Melodiile au devenit in mod progresiv mai zgomotoase in ultimii 50 de ani, producatorii incercand sa scoata ce este mai bun din punct de vedere digital, concurenta avand un cuvant greu de spus in aceasta privinta. Un studiu estimeaza ca peste 1,1 miliarde persoane cu varste cuprinse intre 12 si 35 de ani, asculta muzica (masina, casti) la niveluri de nesiguranta, ei riscand in orice moment sa-si piarda auzul. Incearca sa respecti regula de 60: nu da volumul muzicii mai mare de 60 si nu asculta mai mult de 60 de minute in continuu!

Protejeaza-te de zgomot!
Senzatia de oboseala este o alta consecinta atat a zgomotului din jur, cat si a faptului ca nu ne putem scutura de stimulii zilnici. Solutia – una ironica, este aceea de a elimina zgomotul prin zgomot! Un ventilator sau o masina cu zgomot alb ca Marpac Dohm Classic, poate masca traficul sau zgomotul de la vecini. Daca cel de langa tine care doarme – sforaie, ori folosesti dispozitive pentru urechi in acest sens, ori dormiti separat.
Alege masa linistita!
Daca vrei sa iei masa in oras, zgomotul te poate impiedica sa stai linistit. In functie de locatia aleasa, evita sa stai aprope de usa pentru a nu fi asaltat atat de zgomotul din restaurant, cat si de cel de afara. Incearca sa stai la o masa intr-un colt, si pe cat posibil – chiar daca pare ciudat, nu discuta prea multe cu cel de langa tine; stai pur si simplu si bucura-te doar de zgomotul provenit de la actiunea de a manca. Partea interesanta este aceea ca, acest lucru intareste relatia cu partenerul, intelegandu-l poate mai bine ca niciodata!

 

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *