Nu manca singur!

Sfaturi

Nu manca singur!

15

Majoritatea celor dintre noi stim ca a manca ‘la gramada’ este mult mai gustos, dar se pare ca este si mai sanatos! Cercetarile arata ca mancatul in comun dezvolta beneficii sanatoase, dincolo de simpla placere de a manca alaturi de cei apropiati sau de colegi. Cu ritmul vietii moderne, oamenii consuma mai putine mese cu cei din jur si mai multe in masina, la televizor, la birou; partea proasta e ca aceasta economisire de timp si incercarea de a face mai multe lucruri deodata, au serioase implicatii asupra sanatatii.


Intr-un studiu publicat in 2014 in Nutrition Research and Practice si intr-un studiu publicat in 2015 in Appetite, cei care mananca singuri au obiceiuri saracacioase de a manca, comparativ cu ceilalti. Minusul principal este acela ca sunt consumate mai putin vegetale, acestea fiind o sursa bogata de micronutrienti si antioxidanti, care ajuta corpul sa functioneze, protejand ADN-ul.
Consumand o cantitate mica de vegetale, calitatea meselor este slaba, asta ca sa nu mai aducem in discutie ca mancarea ieftina pe care si-o permite majoritatea, nu este cea mai buna. Cea mai buna varianta a unor mese bune din toate punctele de vedere, sunt cele gatite acasa; tot ce tine de fast food si alte variante, in majoritate au multe alte elemente lipsa, mai putini nutrienti si mai multe ingrediente artificiale.

Exista de asemenea, modele de alimentatie, care tind sa apara odata cu obiceiul de a manca izolat, cum ar fi mancatul pe fondul stresului. Fara o influenta sociala, oamenii tind sa adopte obiceiuri, pe care, in mod normal, nu le-ar lua in considerare, daca ar fi cu prietenii sau familia.
Conform studiilor, mancatul in comun nu doar ca activeaza beneficiile neurochimice, dar imbunatateste digestia. La o masa la care participa mai multe persoane, au loc conversatii, povestiri, reconectari; cand iei contact cu altii si experimentezi un sentiment de conexiune, sunt eliberate oxitocine, care ofera sentimente de fericire. Schimbarile neurochimice duc la imbunatatirea starii de bine si a multumirii. Mai mult, efectele conexiunii sociale impreuna cu o alimentatie sanatoasa au efecte benefice asupra lungimii telomerilor, un marcator care indica rata imbatranirii. Lungimea acestora s-a dovedit a fi asociata in mod pozitiv cu o dieta sanatoasa; mai multe studii in curs de desfasurare, demonstreaza cum alimentatia si factorii sociali protejeaza telomerii si promoveaza longevitatea.

Alte beneficii importante sunt efectul asupra variabilitatii ritmului cardiac (VRC) si a sistemului nervos parasimpatic; daca VRC este mare, este activat sistemul nervos parasimpatic, cunoscut pentru odihna si digestie, o ramura a sistemului nervos. Stari pozitive ale mintii ca dragoste, recunostinta, conexiune, induc un raspuns al relaxarii, ceea ce creste VRC si activeaza sistemul nervos parasimpatic. Cand cel din urma este activat, sunt imbunatatite functiile digestive. Iar digestia adecvata, pe langa imbunatatirea absorbtiei nutrientilor, previne simptomele indigestiei: arsuri la stomac, flatulenta, balonare.
Avand toate aceste argumente ale beneficiilor mancatului in comun, incercati sa mancati in majoritatea cazurilor cu un prieten, cu un coleg sau cu mai multi, pentru a va bucura de o viata sanatoasa si lunga!

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *