Din domeniul frumusetii mereu vin vestile bune, iar acest articol aduce vesti legate de produse de infrumusetare eco, care sunt mai curate, mai putin poluante, mai prietenoase cu mediul inconjurator si cu cei care le produc.
In mod normal de la un produs, sa zicem ruj, te astepti sa aiba exact culoarea pe care ti-o doresti, sa iti ofere un anumit confort si sa vrei sa il ai mereu cu tine. Cele enumerate intra la capitolul estetica, dar iei in calcul si sa iti faca bine: sa fie bun pentru buze, fara substante nocive, iar pretul sa fie unul de bun simt. Iar aceasta lista, cere timp si o dezvoltare si cercetari continue, iar pentru a se adapta acestor cerinte, ele trebuie sa fie carboneutre, sa aiba ambalaje nepoluante si sa nu dauneze mediului inconjurator. Pentru a raspunde exigentelor clientilor, de ceva timp, industria cosmetica a inceput sa regandeasca de la zero modul de preparare si tot ce presupune acest proces al produselor.
Anumite branduri vorbesc pe larg despre politicile lor eco; apar foarte multe intiative etice, datorita cresterii gradului de constientizare si a criticilor aduse de impactul pe care il pot avea produsele de frumusete. Microparticulele folosite in anumite produse de exfoliere, reprezinta un exemplu bun si asta datorita faptului ca 5 procente din aceste particule poluante ajung in oceane si vin de la produsele cosmetice. In urma presiunilor publice, acestea au fost interzise a fi folosite in anumite produse de infrumusetare si in anumite parti ale lumii, cum ar fi California – SUA si Marea Britanie.
Toate acestea, au inceput cu zeci de ani in urma cu companiile mici, independente; exista de asemenea si mari corporatii care au avut o atitudine neutra fata de carbon. Toti merg de ceva timp in aceeasi directie, cateodata sub presiunea ONG-urilor pentru ca nu au alternative. Dezvoltarea sustenabila este o preocupare fundamentala pentru oricine, deoarece in 10 – 20 de ani cei care nu urmeaza aceste tendinte, se autoexclud practic si nimeni nu vrea acest lucru. Aceasta industrie, are un atu puternic, acela a unei economii puternice; granitele industriei cosmetice sunt mult mai flexibile comparativ cu alte industrii, astfel ca este mult mai usor sa fie introduse noi politici. De asemenea, multe dintre aceste companii fac donatii pentru mediul inconjurator, care se concretizeaza in plantatii de copaci si alte masuri eco friendly. Si pe langa acestea, companiile gandesc, dezvolta strategii si cauta solutii pentru a transforma complet produsele, astfel incat sa fie adaptate noilor exigente, ceea ce face din industria cosmetica un pioner in aceasta directie.
Schimbarea este totala?
Nimeni nu este perfect sau aproape nimeni, iar majoritatea companiilor fac eforturi – cateodata extrem de costisitoare, pentru a minimiza impactul lor asupra mediului inconjurator, in functie de situatie, fiecare dintre ele avand anumite prioritati. Anumite companii mari si-au propus ca pana in 2020 sa regandeasca si sa reproiecteze produsele, fiecare dintre acestea sa aiba un impact asupra mediului mult mai bun comparativ cu predecesoarele. Sunt luate in considerare criterii ca biodegradabilitatea si ambalarea, totul rezumandu-se la simpla inovatie. Exista pe piata, produse care sunt 98% biodegradabile si in pofida intentiilor foarte bune ale industriei, poate fi dificil pentru consumatori sa faca diferenta intre comunicarea marketingului si schimbarea reala, problemele aflate la mijloc fiind numeroase, complexe si foarte tehnice. Companiile sunt bine intentionate, dar comunicarea nu este cea mai buna in anumite cazuri, in special atunci cand este vorba de domeniul de aplicare al scopurilor activitatilor. Cumparatorii de multe ori considera ca anumite campanii sau politici ale companiilor reprezinta de fapt o distragere de la adevaratele probleme; in astfel de cazuri, cumparatorii ar trebui sa faca singuri cercetari, deoarece, nu exista o “eticheta” universala in acest sens. Actualmente se cauta solutii optime pentru o comunicare cat mai transparenta, studiile companiilor dovedind ca majoritatea consumatorilor din fiecare tara, au asteptari mari in acest sens. In schimb, cand este vorba despre o situatie de cumparare, aceste ingrijorari sunt uitate, companiile incercand sa reduca acest decalaj dintre asteptarile lor si actul de cumparare, prin dezvoltarea unei comunicari eficiente a produselor, care nu ascund mesaje cu explicatii prea tehnice.
Un punct important pentru asigurarea succesului sunt retelele de distributie, in mod special brandurile care importa ingredientele din lumea intreaga; aceasta problema este privita ca un mod de protejare a intereselor comune. Majoritatea stabilesc parteneriate pe termen lung cu agricultorii, angajeaza specialisti care studiaza si analizeaza impactul asupra incalzirii globale si alte efecte negative; si, impreuna cu cei care cultiva respectivele plante, cauta sa implementeze solutii cat mai adecvate.
Este important de asemenea ca ingredientele sa fie produse etic, marile companii avand parte de zeci de audituri anual pentru furnizorii sai; pentru anumite ingrediente (ulei de palmier) brute, lucrurile sunt complexe si sunt necesare audituri extra. Iar in cazul altor situatii – cum ar fi munca minorilor sau pericole pentru siguranta umana, multe din companii afirma ca au politici de toleranta zero. In plus, multe dintre companii sprijina regiunile respective prin implementarea unor planuri si proiecte care sa ajute la dezvoltarea si crearea unui mediu inconjurator cat mai prietenos (impadurire).
Impachetarea/ambalarea sunt alte lucruri importante in tot acest proces.
Ca o regula, 25% din amprenta de carbon a produselor cosmetice se refera la ingrediente in stare bruta, 35% la ambalaje si 10% – transport. Ambalarea este responsabila pentru peste 40% dintre toate deseurile, progresul aici fiind foarte lent. Inca nu s-a gasit o alternativa durabila in privinta plasticului. Plasticurile eco functioneaza bine pentru ambalajele mai usoare, dar nu fac fata celor rigide. Exista firme care au dezvoltat recipiente hibride pentru sampoane sau firme care au inceput sa produca sampoane solide, fara astfel de ambalaje; in plus, ambalajele acestora sunt reciclabile, iar cu anumite ambalaje poti reveni la magazin si poti obtine reduceri.
Reducerea greutatii ambalajelor este o modalitate buna de minimizare a impactului asupra mediului, doar ca, consumatorii au sentimentul ca acum, cumpara o cantitate mai mica cu aceeasi bani. Anumite branduri au avut succes in acest sens, reducand amprenta de carbon la jumatate, au regandit ambalajul si chiar daca acesta este mai usor si de dimensiuni mai reduse, dupa ce le-a fost explicata aceasta intiativa clientilor, acestia au inteles, lucru concretizat in rezultatul crescand al vanzarilor. Exista si companii angrenate intr-o “economie circulara”, in care nimic nu este irosit, totul este reutilizat, de la nutrienti la ambalaje.
Noile formule sunt mult mai eficiente si sanatoase, de mai multe sezoane brandurile lucrand la gasirea formulelor care sunt foarte biodegradabile, in special cele de curatare si solare. Acestea sunt importante in mod deosebit, deoarece aceste filtre UV raman pe piele, iar cand sunt curatate, ajung in apa. Alte produse cosmetice, sunt absorbite de piele si sunt de obicei filtrate in timpul tratarii cu apa.
Pentru obtinerea unor formule mai eficiente si mai curate, companiile iau masuri in acest sens, acest lucru insemnand o anumita optimizare a folosirii plantelor. Pasi mai mari vor fi facuti in momentul in care tehnologii avansate vor castiga mai mult teren, cum ar fi biofermentatia si bacteriile care produc ingrediente cosmetice active (acid hialuronic). Se previzioneaza ca biotehnologiile si agricultura de alge marine vor castiga teren, anumite alternative din ultimii ani devenind foarte populare, dar din pacate, resursele folosite sunt epuizabile. Multe din inovatiile prezente si viitoare joaca un rol important in conservarea resurselor de apa, o problema delicata in anumite parti ale lumii; tehnologiile sunt foarte scumpe acum, dar se spera ca pretul acestora va scadea odata cu trecerea timpului.