„Am Divortat de Mine Ca Om si de Mine Ca Produs” – Tom Ford

Brand

„Am Divortat de Mine Ca Om si de Mine Ca Produs” – Tom Ford

14

Tom Ford (pe numele initial Thomas Carlyle Ford) s-a nascut pe data de 27 august 1961 in Austin – Texas si este considerat unul dintre cei mai renumiti si influenti designeri din industria fashion, el castigandu-si faima internationala pentru redresarea Casei Gucci si lansarea label-ului care-i poarta numele. Nu este de neglijat nici cariera lui ca director de film, productia ‘A single man’ fiind nominalizata pentru Oscar.
Copilul a doi agenti imobiliari Tom Ford si Shirley Burton, tanarul Tom si-a petrecut copilaria in suburbiile din Houston si San Marcos; familia lui s-a mutat in Santa Fe cand acesta avea varsta de 11 ani. Studiaza la Santa Fe Preparatory School pe care o termina la varsta de 17 ani, dupa care urmeaza cursurile in 1979 la New York University. In acest timp, petrece foarte mult timp intr-un club de noapte Studio 54, lucru care ii afecteaza studiile, astfel ca abandoneaza un an mai tarziu si se muta in Los Angeles unde participa in nu mai putin de 12 reclame comerciale. Cativa ani mai tarziu se muta in New York si studiaza arhitectura de interior la Parsons School of Design, dupa care se transfera in Paris si absolveste cursurile Parsons in 1986; subit se realizeaza ca vrea sa lucreze in fashion. ‚M-am trezit intr-o dimineata si m-am gandit: Ce fac eu? Arhitectura este prea … serioasa. Adica, fiecare proiect pe care l-am facut, l-am realizat cumva ca pe o rochie. Astfel, mi-am dat seama ca moda este echilibrul perfect intre arta si comert, si asta a fost!’ – rememoreza Tom Ford.

Imediat dupa absolvirea din franta, Tom se intoarce in New York unde incepe pregatirea profesionala si incepe sa lucreze la faimosul designer de imbracaminte sportiva Cathy Hardwick. Hardwick isi aduce aminte cu placere de momentul in care l-a intalnit pe Ford, dupa foarte multe insistente ale acestuia : ‚Nu aveam nicio intentie sa-l angajez, dar l-am intrebat care sunt designerii sai preferati europeni si el mi-a raspuns: Armani si Channel. Cateva luni mai tarziu, l-am intrebat de ce, iar el mi-a raspuns : „Pentru ca purtai ceva de la Armani”’.
Anul 1988 reprezinta un an foarte important pentru cel ce avea sa devina un mare designer: a inceput sa lucreze la Perry Ellis ca director de design sub Marc Jacobs. Nu a reusit sa-si faca un nume in industria modei pana in 1990 este angajat ca chief designer in departamentului ready to wear pentru femei la Gucci de catre directorul de creatie de atunci Dawn Mello, pentru ca in 1992 sa ajunga director de design. Casa Gucci nu mergea foarte bine in acea perioda si era foarte aproape sa fie dat afara de Maurizio Gucci in 1993, dar a fost contracarat de Domenico Sole de la Gucci America Inc.

In 1994 Gucci este achizitonata de firma de investitii Investcorp cu sediul in Bahraim, iar Tom este promovat in functia de director de creatie; drept consecinta s-a mutat in Milano impreuna cu partenerul de viata, jurnalistul Richard Buckley. Prin acceptarea acestei functii, el a devenit responsabil cu proiectarea si conceperea tuturor liniilor de productie, trebuia sa se ocupe de promovarea imaginii companiei, de campanii de publicitate, designul magazinelor sub propria semnatura; dupa un an ca director de creatie, profitul Casei Gucci a crescut, Tom Ford fiind considerat un geniu.
A creat o intreaga revolutie in cadrul casei Gucci; in 1995 ii aduce pe stilistul francez Carine Roitfeld si fotograful Mario Testino pentru a crea o serie de campanii publicitare noi, moderne si care sa imbunatateasca imaginea companiei. S-a ocupat in egala masura atat de liniile de hainele pentru femei, cat si pentru ceasuri, parfumuri, bagaje; mai mult decat atat, introduce si o linie de mobilier pentru interior. Tom a reusit sa schimbe complet imaginea brandului pe care il reprezenta, renuntand la minimalismul ce caracteriza inceputul anilor ’90 si inlocuindu-l cu elemente retro si care emanau acum prospetime si sex appeal.

In anul 2000 Gucci cumpara YSL Rive Gauche si Tom Ford este desemnat sa preia segmentul ready to wear, an in care este declarat Best International Designer la prima editie a VH1/Vogue Awards din New York. Pe parcursul anului 2001 au existat neintelegeri intre Yves Saint Laurent si Tom Ford privitoare la modul in care Casa YSL se organizeaza si lucreaza, lucru care va duce la demisia in ianuarie 2002 a lui Yves Saint Laurent. In tot timpul cat Ford a fost director de creatie al YSL, a castigat multe premii din partea CFDA, dar cel mai important e faptul ca a reusit se aduca in prim plan casa de moda clasica.

Reuseste sa socheze, sa atinga un nou nivel de creativitate si sa dea o alta viziune in intelegerea comercialului, in special prin intermediul reclamelor pentru parfumul Opium YSL si M7: ‘Parfumul este purtat pe piele, asa ca de ce ascundem corpul? Campania M7 este foarte pura. Am vrut sa arat un barbat care reprezinta o imagine naturala ?i relaxata a frumusetii masculine’. In noiembrie 2003, el anunta ca in anul urmator nu-si va reinnoi contractul cu Gucci, astfel ca in martie 2004 ultima prezentare pentru YSL Rive Gauche si Gucci a fost una extrem de emotionala, nume mari ca Diane von Furstenberg, Valentino, Oscar de la Renta, Karl Lagerfeld si Stella McCartney au venit pentru a celebra intreaga activitate a lui Ford pentru Gucci, respectiv YSL.
El si colegul sau cu care a parasit Gucci, Domenico de Sole au infiintat propria casa, numita simplu ‚Tom Ford’. O prima masura importanta a fost aceea de a colabora cu gigantul Estee lauder pentru crearea unei linii de produse de infrumusetare si parfumuri, dar si o linie de ochelari pentru care incheie un parteneriat cu Marcolin Group din Italia. Tom Ford Estee Lauder este lansata pe data de 4 noiembrie 2005 la magazinul Saks Fift Avenue, unde designerul este aclamat si felicitat de foarte multi oameni.

In februarie 2006, Tom Ford anunta un acord cu Ermenegildo Zegna Group pentru distributia la nivel mondial a liniilor masculine de lux ready to wear si imbracaminte facuta la comanda, a incaltamintelor si accesoriilor sub propriul label; pe data de 12 aprilie 2007 deschide primul magazin sub propria semnatura in New York pe 845 Madison Avenue pentru a inaugura in acelasi timp liniile noi lansate de imbracaminte pentru barbati si accesorii. In iunie 2007, Ford anunta o extindere la nivel international, prin deschiderea a patru magazine in Milano, Londra, Los Angeles, Hawaii, dar si incheierea unor acorduri in regim de franciza in orase cheie din Europa, America de Sud, Asia si Orientul Mijlociu. In 2008 deschide primul magazazin sub propriul label in Zurich pe Munsterhof la numarul 17, in luna septembrie a aceluasi an deschide un alt magazin in Toronto la Harry Rosen pe Bloor Street.

Dintre parfumurile aparute sub semnatura Tom Ford merita amintite Youth Dew – Amber Nude (2005),
Black Orchid (2005), Private Blend (2006), Azure Soleil (2007) – pentru femei, Tom Ford For Men in 2007,  Tom Ford Noir, Tom Ford White Patchoulli, Tom Ford Black Orchid, iar dintre vedetele care se imbraca sub acest label se pot aminti Madonna, Brad Pitt, Lindsay Lohan, Jennifer Aniston.
O parte din succesul sau se datoreaza energiei pe care o are, cu toate ca in general doarme 2-3 ore pe noapte avand post it-ul langa in el si notandu-si orice idee : ‚Sunt norocos. Am gustul marketului de masa. Cand spun ca imi place un pantof, in general, mii de persoane il vor place’. Cu toate ca are o relatie monogoma cu Richard Buckley de foarte mult timp, Ford continua sa isi promoveze imaginea intr-o maniera tinereasca si plina de sexualitate, el afirmand ca nu este afectat de diferenta intre viata personala si imaginea publica : ‚Sunt foarte constient de faptul ca oamenii cred ca sunt egoist, dar exista o diferenta intre a fi egoist si a-ti cunoaste valoarea ca produs. Imi cunosc valoarea ca produs, iar eu am divortat de mine ca om si de mine ca produs’.
Tom Ford este astazi unul dintre cei mai populari si efervescenti designeri de moda, cu un background de invidiat, cu foarte multe premii castigate si un CV impresionant.

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *