Uleiurile alimentare care trebuiesc inlocuite. Motivele?

Uleiurile alimentare fac parte din alimentatia noastra zilnica, indiferent ca avem o alimentatie obisnuita sau vegana, doar ca cele pe care le folosim in mod uzual, nu sunt cele mai sanatoase.

Uleiurile alimentare fac parte din alimentatia noastra zilnica, indiferent ca avem o alimentatie obisnuita sau vegana, doar ca cele pe care le folosim in mod uzual, nu sunt cele mai sanatoase. Te simti epuizata mental in timpul zilei, chiar daca somnul a fost unul bun? Nu functionezi asa cum trebuie inainte de pranz sau dupa amiaza? Ai probleme cu adapatarea la noile tehnologii si ti se par dificile noile dispozitive/ aplicatii cu care te intersectezi?

Cele mentionate alaturat sunt doar cateva dintre simptomele consumului de uleiuri nesanatoase din seminte, cunoscute si ca uleiuri vegetale, alte efecte fiind cresterea in greutate, anxietate, migrene, stari de dispozitie negative, dureri de cap.

Uleiurile din seminte sunt cele mai frecvente uleiuri gasite in alimentele ambalate, in meniurile restaurantelor, le folosim acasa, doar ca nu sunt sanatoase. Bineinteles ca acest lucru nu este o noutate, iar partea cea mai neplacuta este aceea ca multe persoane renunta la zahar, gluten, alte alimente cu probleme pentru a-si imbunatati sanatatea, dar nu renunta la aceste uleiuri. Si din nefericire, aceasta schimbare este una dintre cele mai importante.

Uleiurile alimentare daunatoare, cele mai nesanatoase utilizate la scara larga:

  • Ulei de rapita
  • Ulei de porumb
  • Ulei din seminte de bumbac
  • Ulei din seminte de struguri
  • Ulei de tarate de orez
  • Ulei de sofranel
  • Ulei de soia
  • Ulei de floarea soarelui


Chiar daca aceste uleiuri sunt de obicei rafinate, chiar si cele nerafinate sau presate la rece, tot nu sunt bune pentru sanatate si asta pentru ca contin grasimi polinesaturate. Structura moleculara a acestor grasimi polinesaturate le face foarte instabile in organismul uman, cadru in care ele elibereaza o cantitate mare de radicali liberi, ceea ce duce la reactii haotice ce afecteaza celulele. Corpul nostru este invatat sa faca fata acestor radicali liberi, dar pana la o anumita cantitate, care, odata cu consumul acestor uleiuri, creste semnificativ. Radicalii liberi sunt pentru noi, exact ce sunt si radiatiile.

Consumul uleiurilor din seminte in mod uzual, poate fi o actiune echivalenta cu activitatea de a pune niste bombite in celulele tale. Grasimile polinesaturate sunt inflamatorii, ele afectand captuseala vaselor de sange, care afecteaza circulatia generala si fluxul sanguin catre creier, de aici si cresterea riscului bolilor de inima si a diabetului. Conform unor studii, consumul unor astfel de uleiuri, duce la suprimarea sistemului imun, la scaderea colesterolului bun – HDL, o forma oxidata, mai periculoasa a colesterolului rau LDL, o crestere a riscului de cancer de prostata, a cancerului pancreatic, de colon si de san.

Dintre uleiurile alimentare recomandate, avem ulei de migdale, ulei de avocado, unt de cacao ...

Beneficiile eliminarii uleiurilor de seminte

Cand renunti la aceste uleiuri, e ca si cum s-ar risipi o ceata deasa! Dintre beneficii, sunt de amintit faptul ca putem creste abilitatea de a arde grasimile corporale, mai putine dureri de cap, o stare de spirit mai buna, mai putina anxietate si per total, o mai buna performanta mentala.

Mai putin zahar este iarasi un lucru bun, consumul acestor uleiuri ducand la o dependenta de zahar. Cand le consumi, combinatia rezultata de grasime corporala blocata si energia mentala epuizata, te determina sa mananci alimente nesanatoase – junk food – dulci sau cu amidon.

Partea buna este aceea ca este destul de usor sa adopti o alimentatie sanatoasa si sa inlocuiesti uleiurile nesanatoase de seminte, cu o altfel de alimentatie sau cu uleiuri care pot fi consumate atat reci, cat si in toate modurile de gatit!

Dintre uleiurile alimentare recomandate, avem:

  • Ulei de migdale
  • Ulei de avocado
  • Unt
  • Unt de cacao
  • Ulei de cocos
  • Ulei de nuci de macadamia
  • Ulei de masline
  • Ulei de arahide
  • Seu si untura

In plus fata de acestea, uleiul culinar de canepa poate fi consumat rece sau folosit pentru a gati la foc mic. Uleiurile de in si nuc sunt grasimi, care nu ar trebui expuse la caldura si este indicat a fi folosite in dressinguri.

Ce cumperi

Versiunile organice ale uleiurilor de seminte daunatoare devin foarte populare in versiunea alimentelor ambalate. Standardele organice ajuta la reducerea toxinelor din substantele chimice utilizate in agricultura si rafinare, dar nu modifica structura grasimilor polinesaturate, astfel ca aceste noi versiuni ale acestor uleiuri, vor avea acelasi efect daunator. Cea mai buna solutie este aceea de a le evita pe cat posibil.
Cand cumperi uleiuri, trebuie sa ai in minte ca rafinarea transforma ce este bun in uleiuri, in uleiuri daunatoare, grasimile sanatoase degradandu-se atunci cand sunt rafinate si devin rancede in timpul transportului si/ sau depozitarii. Asa ca, atunci cand vrei sa faci cumparaturi, cauta uleiuri nerafinate presate la rece, pentru a te asigura ca obtii maximul din beneficiile pentru sanatate!