Bun găsit! Ce ați vrea să știe cititorii noștri despre Marcel Vulpoi?
Cred că mai important ar fi de văzut ce ar vrea cititorii dumneavoastră să știe despre mine. Voi încerca să anticipez: m-am născut în Râmnicu Sărat, acolo unde am urmat școala generală și liceul, apoi am venit la București la A.S.E, acolo unde am absolvit Facultatea de Contabilitate și Informatică de Gestiune, masterul și doctoratul. Și tot la A.S.E. m-am angajat în anul 2000 preparator universitar, fiind locul în care lucrez și în prezent. În paralel, în anul 2004 am deschis firma Vulpoi & Toader Management, firmă care a ajuns 15 ani mai târziu cea mai mare firmă de contabilitate românească. De asemenea, am mai deschis câteva societăți printre care Gramofon Wine, The Great Hill, Arhivatorul by VTM, Software Solutions by VTM și altele.
Cum ar trebui să definim un antreprenor? Ce calități are? Are și defecte?
Așa cum ați spus și dumneavoastră, mie nu prea îmi place acest cuvânt pentru a descrie oamenii care își deschid o afacere, motivul fiind ducerea de multe ori în derizoriu a acestui termen. De principiu, un antreprenor ar trebui să fie o persoană care întreprinde ceva, identificând oportunități, asumându-și riscuri și căutând mereu să inoveze. Ca și calități, cred că ar trebui să fie o persoană dispusă să iasă zilnic din zona de confort și care să caute idei noi de implementare în afacerea sa. Referitor la defecte, uitându-mă în jur aș spune că cel mai mare defect al multor antreprenori este micromanagementul și dorința impulsivă de a controla absolut tot ceea ce ține de business-ul lor, pierzând de multe ori din vedere imaginea de ansamblu.
VTM este cea mai cunoscută companie de consultanță în domeniul contabilității. Când și cum a pornit acest proiect?
VTM a pornit în mai 2004, într-o garsonieră, împreună cu o colegă de liceu. A fost un pas oarecum normal, în perioada 2000‑2004 având o serie de clienți „pe persoană fizică” și dându-mi seama că totuși ziua are doar 24 de ore și îmi era imposibil să lucrez singur și să pot să preiau și alți clienți.
Ce categorie de servicii înglobează compania, dincolo de contabilitate?
Inițial, VTM a fost o firmă ce presta exclusiv servicii de contabilitate și fiscalitate, dar ulterior au fost adăugate numeroase alte servicii printre care HR, GDPR, servicii juridice, servicii de M&A, servicii juridice și multe altele, noi spunând că suntem un supermarket de servicii profesionale. De altfel, le spun clienților mereu: voi faceți ceea ce vă pricepeți și lăsați lucrurile la care nu vă pricepeți și nici nu vă fac plăcere în seama noastră.
Câți oameni lucrează în echipa condusă de Marcel Vulpoi și cum îi recrutați?
În prezent, la VTM avem peste 200 de angajați, marea lor majoritate fiind foști studenți și foști colegi de facultate. Cât despre recrutare, cursurile pe care le predau la ASE încep așa:
Dragi studenți, în sala sunteți 160 de persoane. Primii trei în ordinea notelor finale vor primi un loc de muncă.
În acest fel mă asigur de faptul că angajăm cei mai valoroși studenți întrucât, practic, interviul de angajare durează trei luni, durata unui semestru, așa cum mai glumesc eu.
Cum ajunge o companie de profil să fie una de succes?
Aici este o discuție extrem de complexă, dezbătută în cadrul multor conferințe și evenimente la care am participat. Contabilii români au o mare problemă, din punctul meu de vedere: DELEGAREA. Ei sunt implicați în marea majoritate a timpului lor în operațional, făcând declarații, situații financiare, raportări, pierzând din vedere faptul că în primul rând sunt manageri și ar trebui să facă ceea ce face un manager: strategii de creștere, identificare de noi clienți, strategii de atragere și motivare a angajaților. Practic, firmele din domeniul contabilității reușesc să crească în momentul în care managerii lor realizează că jobul lor este acela de a crește business-ul și nu de a face declarația 394. (Sindromul 394 cum l-am numit eu …

Cum se câștiga clienții mari în domeniul contabilității?
90% din clienții firmelor de contabilitate vin din word of mouth. A crede că îți faci o firmă de contabilitate și în primul an vor veni clienții mari este o utopie. Trebuie să începi cu clienți mai mici și să faci lucrurile atât de bine încât toți cei cu care ai intrat în contact, când aud cuvântul contabilitate, să se gândească la tine și să te recomande.
Chiar dacă nu vă place prea mult acest termen, interviurile spun despre Marcel Vulpoi că este un antreprenor în serie. Care sunt industriile în care activați dincolo de domeniul contabilității?
Slavă Domnului că nu sunt antreprenor vocațional! Aș împărți industriile în care activez în două categorii: proză (contabilitate și servicii profesionale, IT, arhivare) și poezie (producerea de vinuri și HORECA).
Cum vă împărțiți timpul de lucru între activitatea academică de la ASE, VTM, zona hotelieră, cramă și Palatul Bragadiru?
Toată lumea mă întreabă de unde găsesc atât timp pentru a mă „împărți” între aceste activități. Răspunsul este foarte simplu: nu mă ocup eu decât într-o foarte mică măsură. În afară de activitatea academică, cea pe care nu o deleg niciodată fiind de altfel cea care îmi face o foarte mare plăcere, restul activităților sunt delegate asociaților și/ sau colegilor mei. În fiecare din aceste business-uri am un asociat care știe mult mai bine partea operațională și care coordonează activitățile la „firul ierbii”. De exemplu, la fiecare locație din domeniul HORECA, fie că vorbim de The Great Hill, The Great Hill Music Club, Palatul Bragadiru, managerul respectivei locații are 20% din părțile sociale.
La VTM, recrutarea este o divizie de business. Cum va arăta piața muncii în viitor?
Nu o să vă plictisesc folosind clișee de tipul inteligență artificială, AI, etc. E clar că acestea vor prelua o parte din task-urile curente ale angajaților. Vă voi spune doar că uitându-mă la copiii de la facultate observ că atunci când îi faci să le placă ceea ce fac se implică 100%. După părerea mea, angajații se vor împărți în două mari categorii: „salariați” (cei care vin la muncă doar pentru salariu) și „motivați” cei care vor munci pentru că, pe lângă salariu, le și place ceea ce fac și sunt motivați să vadă în muncă un proces de învățare și dezvoltare.
Studenții pe care îi pregătește Marcel Vulpoi își doresc locuri de muncă de prestigiu sau să debuteze în afaceri, imediat după terminarea studiilor?
Este o curbă, ca să spun așa. Când vin la facultate, 90% se visează antreprenori. Pe măsură ce văd cu ce se mănâncă acest lucru, o mare parte din ei își dau seama că mai bine învăța pe „banii altora” și mai rămân doar vreo 30% care se țin de planul inițial, cu riscurile de rigoare evident.
Ce așteptări salariale au absolvenții de ASE?
Foarte mari, evident! Deja și în România s-a ajuns la a doua generație de antreprenori, o parte din studenții actuali fiind în această categorie. Pentru mulți dintre ei, salariul de început nu mai este o chestiune de motivare, ei calculând mai degrabă câți bani „pierd” pentru a învăța. La nivel de piață, un absolvent de ASE câștigă undeva între 600 și 1.000 de Euro net, asta dacă nu a mai lucrat în timpul facultății. Dacă da, aceste sume pot crește semnificativ.
Reușita unui business tine de planul teoretic de afaceri, fler, deschiderea către risc sau există o altă rețetă a succesului?
…