Nivelul ridicat al calitatii produselor se datoreaza social media, internetului si tot ce implica acesta. Ca potential client, ai posibilitatea sa te gandesti ce cumperi, sa analizezi pe toate partile, sa trimiti in 30 de zile inapoi daca ceva nu este in regula si astea pe langa educatia oferita de branduri, care impartasesc experientele, care creeaza comunitati si apeleaza la influenceri, prin opiniile clientilor exprimate in comentarii.
Activitatea puternica din social media are o forta extrem de puternica pentru schimbare, avand rezultate notabile in privinta sustenabilitatii modei. Pe langa cei care sustin intens moda, exista si cei care lupta pentru detoxifierea fashion, organizatia Greenpace, strangand anul trecut, aproximativ 500000 de sustinatori prin intermediul celor mai importante retele sociale, Facebook si Twitter. Rezultatul? Multi retaileri au fost de acord sa nu mai comercializeze produse ale unor nume ca Zara sau Levi’s – cel mai mare producator de jeansi. Greenpace a incurajat de asemenea, sa fie trimise din timp fotografii pe Instagram cu alte branduri pentru urmatoarele campanii de detoxifiere.
Labor Behind the Label este o organizatie care incearca sa creasca constientizarea problemelor etice din indutrsia fashion, recent, ea solicitand brandului Adidas sa plateasca in compensatie suma de 1,8 milioane dolari americani unui numar de 2800 de muncitori de la fostul furnizor din Indonezia – PT Kizone; aceasta campanie a strans peste 50000 de sustinatori. Iar pentru Adidas, nu este prima oara cand se afla in dezacord cu publicul si normele etice.
In plus fata de aceste situatii si campanii de avertizare si constientizare, social media are de asemenea un impact urias in raspandirea stirilor si a lucrurilor bune facute de marile nume si nu numai, iar acest lucru este facut din ce in ce mai bine. Social media include numeroase platforme si retele, diferite ca abordare, ceea ce face diferenta, povestile frumoase ajungand cu usurinta la cei interesati, fie ca este vorba de lansarea unei campanii noi, videoclip, colectie noua, samd.
Semnificatia social media pentru ceea ce inseamna marketingul actual, este datorata modului in care aceasta poate conduce si accelara procesul de testare sociala, aceasta fiind o cale de a valida anumite standarde prin analiza comportamentului celorlalti. Social media mareste foarte mult acest proces, permitand accesul a cator mai multe persoane care sa valideze anumite produse sau branduri, impotriva celor care pot experimenta anumite lucruri offline. Comunitatile online puternice, influencerii, sustinatorii unei industrii a modei etice, cresc de la zi la zi si joaca un rol cheie ca dovada sociala.
Un caz interesant este cel al brandului Toms Shoes care a promovat o campanie in care incuraja oamenii sa mearga o zi fara incaltaminte si sa povesteasca pe platformele online experientele proprii, cu ajutorul etichetei #withoutshoes. Astfel, ei au incercat sa depaseasca decalajul dintre eticul si conventionalul pietei de moda.
In cadrul diferitelor platforme sociale, se formeza comunitati care au un interes comun, subiecte comune abordate, exista interactiuni intre ei si mai mult – sunt in crestere. In cadrul acestora, sunt prezentate diferitele tendinte, sfaturi de cum sa imbraci sau sa porti ceva anume, sunt promovate haine vintage, etc. Toate aceste lucruri inseamna/formeaza educatie si duce la schimbarea perceptiei despre ce este ok si ce nu, dar totul, in functie de propria personalitate, posibilitati, viziune. Fotografiile gen street-style, site-urile dedicate modei, blogurile specifice, au rolul dominant de a va inspira si nicidecum de a influenta cu ce sa te imbraci, pentru ca ar fi ridicol sa ai o vestimentatie in tendinte, dar care sa nu stea bine pe tine. Exista proiecte si discutii privitoare la cheltuirea a cator mai putin bani pe haine, printr-o reinventare a propriei garderobe si prin intermediul ideilor si a propunerilor vestimentare.
Social media a deschis canalele comunicare si acest lucru este extrem de important, atat pentru consumatori – datorita varietatii de produse puse la dispozitie, dar si a verificarii calitatii produselor, dar si pentru producatori/branduri care cunosc astfel pulsul pietei, stiu ce se cere si fac tot posibilul de a se adapata pietii si a nu produce in gol. Speram doar ca social media se va dezvolta in continuare, se vor naste noi modalitati de comunicare si mai eficiente si mai transparente, dand nastere astfel, unei comunicari directe si eficiente cumparator-producator.