Interviu cu Anda Manescu – creatoarea Iilor de Breaza, despre pastrarea valorilor culturale traditionale, realizat de Daniela Sala.
Buna si bine ai venit in paginile revistei Famost! Cand ai inceput sa creezi ii traditionale?
Nu pot spune ca eu creez iile, eu doar le reproduc. Iile sunt o forma de arta populara, care nu are un singur creator sau o perioada exacta in timp cand au fost create. Eu doar le brodez, reproduc modelele primite mostenire de la bunica si respect cu sfintenie insemnele si repartitia. Practic, am crescut cu broderia in jur si in sange.
In 2014 am deschis la Breaza magazinul si atelierul si am facut din broderie – principalul meu univers, dar dragostea pentru ea, a domnit mereu in sufletul meu – Anda Manescu.
A fost greu pentru Anda Manescu sa se lanseze in acest domeniu?
Nu cred ca exista un domeniu usor in Romania. Tara noastra nu are o piata economica stabila si onesta; lansarea s-a produs pas cu pas cu multa munca si nopti nedormite. Pentru o afacere, nu este de ajuns sa iti placa ceea ce faci, ci trebuie sa te adaptezi la o legislatie mereu in schimbare, sa inveti in continuu noi metode de marketing si management.
Pot spune ca o treapta de lansare a fost Festivalul Designerilor Romani, la care am participat inca de la prima editie, cand si eu si Daniela eram la inceput de drum. Apoi, cu fiecare editie am putut sa vad imbunatatirea si performantele.
Care este procesul de creatie a unei ii?
Crearea unei ii necesita multa migala, rabdare si mai presus de orice – IUBIRE. Daca nu iubesti acest neam, nu poti coase o ie. Incepem cu croiala adaptata fiecarui corp, apoi tivuri facute manual cu gaurele si dupa, se incepe broderia aleasa.
Pe vremuri, in broderie era reflectat sufletul. Femeile isi puneau dorintele si urarile in simboluri insotite de descantece, astfel purtatorul/ purtatoarea era mereu protejat, iubit si destinul i se aseza usor. Acum doar respectam modelele vechi, le-am scos intelesul si le prezentam ca atare.
Dupa broderie, urmeaza spalatul pentru a se aseza cusatura, apoi incheiatul si cretul de la gat, toate facute manual. Precizez ca nicio masina nu poate reproduce cretul, este o tehnica mostenita care da lejeritate iei si se poate regla.
Cum ti se pare evolutia costumului popular romanesc de la aparitie pana in prezent?
Aici intra multi factori si se pot scrie multe volume pe acest subiect.
Pe scurt, nimeni nu stie cu exactitate cand au aparut si cand vor disparea. Initial, tot ce intra in componenta costumului se facea in casa, incepand de la fir, tesatura, vopsit si terminand cu insemnele brodate. Apoi, a inceput industrializarea si tesatura panzei sa se faca in razboaie mecanice; doar broderia a ramas neschimbata si manuala ani dupa ani … pana cand … au venit ateliere din India si China, au copiat modelele noastre transmise din generatie in generatie, le-au industrializat si au transformat IA intr-o banala bluza vanduta la colt de strada.
Am ramas o mana de oameni care muncim sa tinem adevarata IE in viata.
Care sunt materialele folosite la crearea unei ii?
Avem panza topita din bumbac 100% cu o textura asemanatoare borangicului de pe vremuri. Pe aceasta panza, apar insemenele brodate si in functie de model, se foloseste bumbac mercerizat de cea mai buna calitate sau fir de matase subtire si fina. Toate acestea, se combina cu multa rabdare si dragoste.
Autor: Daniela Sala