Alimentele colorate-necesare pentru o sanatate de invidiat

imentele colorate sau mai bine spus consumul lor, sunt tot mai mult promovate de catre specialisti si nutritionisti,

Alimentele colorate sau mai bine spus consumul lor, sunt tot mai mult promovate de catre specialisti si nutritionisti, sustinuti si de numeroasele studii, toate ajungand la concluzia ca ele ne ofera o sanatate de invidiat.

Rosu si violet

  • Imbunatateste tensiune arteriala
    Sfecla rosie, fructele de padure, ceapa rosie, morcovul, broccoli violet, au proprietatea de a relaxa vasele sanguine si a contribui la imbunatatirea presiunii sangelui, ele inscriindu-se intre alimentele colorate absolut necesare. Combinatia dintre substantele din ardeiul rosu copt, pot aduce beneficii sangelui, prevenind hipertensiunea arteriala.
  • Sustine creierul
    Fructele de padure – mure, afine, coacaze negre – sunt surse bogate de polifenoli despre care se stie ca au proprietati antiinflamatorii, dar au si rol in productia factorilor neurotrofici care sustin cresterea celulelor creierului, ce poate preveni dementa si imbunatati perceptia.
  • Protectie anti-cancer
    Consumul fructelor de padure, sustinut de numeroase studii, ajuta la cresterea unui numar mare de celule imune specializate si care lupta impotriva infectiilor si eliminarea celulelor deteriorate si care au suferit mutatii, o actiune ce ajuta la protectia impotriva cancerului.
  • Reducerea durerii
    Ardeii iuti si chili au compusi despre care s-a constatat ca diminueaza perceptia durerii in artrita.
  • Prevenirea deteriorarii cauzate de razele UV
    Continutul de licopen din rosii este un bun antioxidant care este mai bine absorbit cand rosiile sunt gatite pentru mai mult timp. El ne protejeaza deteriorarea ADN-ului si fotodeteriorarea datorata actiunii razelor solare. Substantele din rosii ajuta la oprirea cresterii celulelor canceroase.
Alimentele colorate ca broccoli, varza, rucola, elibereaza compusi anti-cancer cand sunt mestecate, rase sau tocate

Verde

  • Sanatate generala
    Spanacul, nasturelul, mangoldul pot avea multiple impacte in corp, inclusiv functia creierului si sanatatea inimii. Consumul vegetalelor verzi ofera polifenoli, care sunt asociati cu reducerea stresului oxidativ, incluzand diabetul si chiar boli ale sanatatii mintale.
  • Protrectie impotriva cancerului
    Alimentele colorate ca broccoli, varza, rucola, elibereaza compusi anti-cancer cand sunt mestecate, rase sau tocate. Multe din acestea sunt asociate si cu detoxifierea anumitor organe. Iar unul dintre cele mai interesante studii arata ca cruciferele au impact asupra genelor tumorii, combatand astfel aparitia cancerului.
  • Reducerea presiunii sanguine
    Varza chinezeasca, nasturelul, spanacul, contin nitrati ce contribuie la producerea de acid nitric vasoprotector, o substanta chimica eliberata in vasele sanguine care relaxeaza muschii si duce la scaderea tensiunii arteriale.

Galben si portocaliu

  • Bun pentru piele
    Citricele isi concetreaza gustul si substantele lor in coaja si miez, ambele fiind foarte bune in dressing-uri. Acestea, alaturi de dovlecei si ardei galbeni, pot contribui la sanatatea pielii datorita vitaminei C.
  • Beneficii anti-cancer
    Alimentele mentionate anterior pot fi utile in prevenirea diverselor forme de cancer prin limitarea supra exprimarii proteinelor inflamatoare si imbunatatirea capacitatii organelor noastre de a expulza poluantii mediului.
  • Protectia ochilor
    Porumbul dulce este o sursa buna de caretonoizi si este prezent in diverse suplimente alimentare pentru a ajuta la prevenirea cataractei si incetinirea progresiei degenerescentei maculare.
  • Sprijina inima
    Datorita continutului fitochimic si capacitatii oxidante, morcovii sunt capabili sa repare si sa previna deteriorarea celulelor ADN-ului. Ei contin bioactivi care previn rigidizarea arteriala, precum si prevenirea lipirii trombocitelor, care provoaca accidentele vasculare cerebrale si atacurile de cord.

Alb

  • Bun pentru intestin
    Uitam de cele mai multe ori alimentele “albe” dar ciupercile de exemplu, contin fibre prebiotice care pot imbunatati si dezvolta functia florei intestinale.
  • Imunitate si inima
    Ciupercile funghi contin componente bioactive care sustin sistemul imun si ofera natioxidanti care protejeaza impotriva stresului oxidativ si previne oxidarea grasimilor ce pot duce la boli de inima.
  • Mai mult pentru inima
    Fitochimicalele, inclusiv flavonoidele si aminoacizii de sulf, care se gasesc in ceapa alba si ceapa rosie, creeaza metaboliti cand sunt digerate. Acesti compusi au rolul de antiplachete, ceea ce este benefic sanatatii inimii.
  • Antiinflamator si antibacterian
    Telina are reputatia de a fi o planta medicinala, frunzele si tulpina acesteia continand multe substante chimice vegetale, dintre care se remarca apigenina, care serveste multiplelor functii fiziolgice, fiind in acelasi timp si un antiinflamator si avand proprietati antibacteriene. Telina este bogata in fibre, minerale, calciu, fosfor, magneziu, vitamine B1, B2, B3, A si C, dar si flavaonoide, asa ca este de departe o vegetala alba de top.