Sanatate

Laptele

Laptele

In vremurile de astazi, intram in contact cu diverse lucruri, care mai de care mai diverse, unele dintre ele poate neobisnuite daca ne intoarcem in timp cu cativa ani. La acest capitol se poate inscrie cu succes si laptele, avem lapte de soia, migdale, nuca de cocos; dar la fel de multe optiuni, avem si in cazul elementarului lapte de vaca, lapte organic, lapte UHT, lapte fortificat.

1 | Fara grasimi, 1,5%, 3% … care este de fapt diferenta?
Diferenta este mai mare decat crezi! In primul rand, numarul de calorii si gramele de grasimi scad odata cu procentele, iar laptele (cca 250 ml) fara grasimi, contine aproximativ 83 calorii si aproape 0 grasimi. In plus, el are mai mult calciu decat tot laptele si a lua o cantitate necesara de calciu din mancare este foarte important pentru sanatatea oaselor.

2 | Ar trebui laptele organic sa fie prima optiune?
Cu siguranta da, daca iti permite bugetul, el fiind mai scump comparativ cu celelalte. Normele impuse si care ar trebui respectate, includ consumul de catre vaci a furajelor 100% organice, fara hormoni de crestere si fara antibiotice. Cumparand organic, sustinem practici agricole sanatoase, iar laptele organic chiar daca este putin mai scump, are si o cantitate usor mai mare de acid linoleic conjugat – care protejeaza impotriva cancerului, bolilor de inima – si acizi grasi omega-3.

3 | Este laptele fortificat cu omega-3 o alegere inteleapta?
Acest lapte are 32 pana la 50 mg de grasimi bune per pahar, adica aproape 10% din 500 mg recomandate zilnic pentru sanatatea inimii. Plus ca omega se gaseste in diverse uleiuri de peste fara miros sau alge, asa ca este ca si cum ai lua un mini supliment cu laptele, ceea ce nu e tocmai ok. Oamenii de stiinta sugereaza ca aceste suplimente de omega-3 nu sunt atat de eficace ca atunci cand gasim aceste grasimi in alimentatia naturala, consumul de doua ori pe saptamana a pestelui gras fiind o buna optiune.

4 | Este laptele facut din migdale sau alte nuci mai bun decat cel de vaca?
Laptele este facut din migdale sau nuci cu apa. Sunt mai slabe in calorii, nici chiar laptele de vaca cu grasimi 0 nu are atat de putine! Majoritatea grasimilor din laptele de nuci sunt mai sanatoase monosaturate, iar grasimile din laptele de vaca sunt mai mult saturate. Vei beneficia de mult calciu si vitamina D din laptele de nuci, deoarece este fortificat. Pe de alta parte, laptele de migdale si alte nuci au multe neajunsuri; astfel, o ceasca cu 1% grasime in laptele de vaca contine 8 grame proteine, in timp ce laptele din nuci are doar 2 grame; laptele slab in grasimi de soia de exemplu, are 4 pana la 6 grame proteine. Un alt minus ar fi legat de adaosurile de zahar, unii indulcitori regasiti in cacao si laptele de migdale, avand aproape 2 lingurite indulcitori pe cana. Laptele de nuci neindulcit, este o alegere foarte sanatoasa.

5 | Ce face laptele sa fie atat de cremos?
Producatorii pot face crema fara grasime, fie prin adaugare de lapte solid, fie prin filtrare pentru a elimina apa si zaharul din lapte. Aproximativ 300 ml de acest produs, contine in jur de 40 calorii, 3 extra grame proteine, 100 mg calciu decat in mod obsinuit, dar aceeasi cantitate de grasime.

6 | Ce inseamna UHT de pe eticheta de lapte?
Aceasta inseamna temperatura ridicata de prelucrare (ultra-hightemperature), pentru 1-2 secunde, fiind distruse aproape 99,9 % dintre bacterii, pasteurizare in timp scurt, folosita pentru majoritatea laptelui conventional. UHT ajuta pastrarea laptelui in cutii de la o luna pana la sase luni, protejandu-l de lumina si oxigen. Aceste schimbari ii dau laptelui o aroma de “gatit” si poate reduce usor nivelul vitaminei B.

despre-lapte

Ia calciu fara lapte!

Laptele.
Laptele are aproape 300 mg de calciu pe cana, mai putin de o treime cat are nevoie organismul nostru zilnic. Dar poti lua calciul din alte surse! Daca vrei 1000 mg calciu zilnic fara lapte, poti consuma o cana de spanac fiert, fasole alba, somon cu oase moi.

Intolerant la lactoza.
Laptele este tratat cu lactaza, enzima care descompune lactoza (zaharul laptelui), asa ca, nu vei avea gaze sau diaree. Sau incearca iaurt; cu lactoza mai putina, este de obicei, bine tolerata.

Pastilele de calciu par mai usoare.
Adauga calciu in alimentatie si foloseste suplimentele, doar atat cat iti trebuie pentru a atinge cantitatea zilnica recomandata. Mai mult calciu nu este tocmai bun, deoarece, poate provoca afectiuni cardiace si fara beneficii extra in ceea ce priveste oasele.

Leave a comment


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Famost, Romania

office@famost.ro

Famost.Ro © Toate drepturile rezervate, in conformitate cu Legea nr. 84/1998, rep. 2010, privind marcile si indicatiile geografice, si Legea 129/1992, rep. 2002, privind protectia desenelor si modelelor industriale (OSIM)
»