Mancare organica sanatoasa-argumente PRO si CONTRA

Sanatate

Mancare organica sanatoasa-argumente PRO si CONTRA

In primul rand, ar trebui sa intelegem termenul de ‘organic’.
151

Cand vorbim de mancare organica sanatoasa ne gandim ca este buna pentru mediul inconjurator, dar nu atat de buna pentru buzunarele noastre. Problema principala care se ridica, este urmatoarea: sunt alimentele organice ceea ce pretind a fi?

Ce inseamna organic?

In primul rand, ar trebui sa intelegem termenul de ‘organic’. El face referire la modul in care sunt produse anumite alimente, agricultura ecologica fiind restrictionata si obligata sa respecte anumite reguli, printre care interzicerea hormonilor, chimicalelor artificiale, antibioticelor, organismelor modificate genetic, indulcitorilor artificiali, conservantilor, colorantilor, aromatizantilor.

Eticheta ‘organic’ a castigat ceva teren sau mai bine zis ceva cumparatori/ adepti in ultimii ani, ridicand parca stafeta cumparatorului obisnuit la un alt nivel. Expertii si specialistii sustin ca aceste produse organice sunt mult mai bune pentru sanatate comparativ cu restul produselor, doar ca sunt mult mai scumpe, cumparatorii obisnuiti cheltuind cu aproximativ 80% mai mult la achizitionarea acestora. Iar una din intrebarile ridicate, este aceea daca pretul chiar justifica proprietatile si calitatea. Ca in orice domeniu sau arie de activitate, raspunsurile si parerile sunt impartite.

Mancare organica sanatoasa-argumente PRO (MANCAREA ORGANICA MERITA COSTUL)

Mediul inconjurator poluant este prezent oriunde in viata noastra – inclusiv in mancare, iar aditivii si conservantii din mancare, ne fac si mai mult rau; a manca ‘curat’ aduce beneficii sanatatii noastre.
Fermele obisnuiau sa produca mancare organica avand la dispozitie un pamant mai curat, ceea ce insemna mai multe minerale pentru noi. Iar acestea sunt extrem de importante pentru organism, deoarece, ne mentin dintii sanatosi, oasele puternice si functia nervoasa functionand optim.
Mancarea organica poate reduce incarcatura pe care o resimte de multe ori ficatul, ajutand in acelasi timp si pielea. Un ficat stresat sau inflamat, inseamna ca toxinele nu sunt eliminate eficient, astfel ca ele ies prin piele. Din toate punctele de vedere, merita sa faci eforturile financiare, care, sunt de fapt, o investitie in sanatatea proprie. Iar preturile mari sunt dictate de metodele de cultivare organica – mult mai scumpe; in acelasi timp, aceste ferme sunt mult mai mici comparativ cu cele care folosesc chimicale.
Daca faci cumparaturi in mod inteligent, poti gasi si preturi mai mici cateodata si combinate cu produsele mixte, poti ajunge la un rezultat satisfacator. Supermarketurile au de multe ori produse organice la preturi convenabile, doar ca trebuie sa fii atenta dupa promotii sau sa analizezi bine optiunile; iar daca nu ti le permiti, trebuie sa fii sigura ca le speli foarte bine intai de toate. Incearca sa consumi mancare procesata la minim si in mod ideal, mancare bazata pe plante.
Dintr-un alt punct de vedere, poti fi sanatos si daca consumi mancare nonorganica, dar presiunea pe organele care detoxifica si nu numai, este mare; depinde evident si de organism si de modul in care se descurca in acest sens.

Mancare organica sanatoasa-argumente CONTRA (DOAR PENTRU CA PRODUSUL ESTE ETICHETAT ‘ORGANIC’ NU INSEAMNA CA E SI SANATOS!)

O alimentatie sanatoasa, echilibrata alcatuita din alimente nonorganice este cu mult superioara oricarei diete organice sanatoase. Cel mai important factor atunci cand cumperi alimente este acela in care tii cont ca trebuie sa cumperi alimentele propriu zise si nu modul in care sunt ‘etichetate’ si asta, deoarece, termenul ‘organic’ nu este echivalent cu sanatos 100%. Daca speli mai mult fructele sau legumele, poti scapa de pesticide si poti avea parte de vegetale sanatoase.
Mai mult decat atat, nu exista dovezi solide care sa demonstreze beneficiile pentru sanatate ale consumului de produse organice, comparativ cu produsele uzuale.

Ce merita si ce nu
  • Pasari de curte si carnea de porc – in mod special, toata carnea. Din pacate, majoritatea animalelor crescute pentru carne, lapte si derivate sunt in majoritatea cazurilor, expuse cantitatilor mari de antibiotice si hormoni de crestere.
  • Lapte, iaurt, branza, smantana. Animalele care sunt crescute pentru a produce lapte organic, au restrictii stricte vizavi de cantitatea de medicamente, dar si tipul de mancare consumata, fiind redusa astfel expunerea in fata acestor substante chimice. In plus, cantitatea de omega 3 si omega 6 este mult mai ridicata in cazul versiunilor organice.
  • Fructe si legume. Anumite vegetale sunt crescute cu mai multe pesticide comparativ cu altele, Environmental Working Group creand o lista a alimentelor care contin cea mai mare cantitate de pesticide si insecticide. Anumite produse pot fi decojite pentru inlaturarea pesticidelor, dar din pacate, majoritatea au nutrientii sub coaja.
  • Cumpara: Mere, capsuni, struguri, telina, piersici, nectarine, spanac, castraveti, rosii cherry, cartofi, ardei gras, coacaze!
  • Nu cumpara: avocado, ananas, varza, ceapa, papaya, vinete, conopida, kiwi, porumb dulce!

 

Comments are off this post!