Respiram, dar o facem corect?

Respiram de 25000 de ori pe zi si modul cum o facem ne afecteaza starea fizica si mentala.

Respiram de 25000 de ori pe zi si modul cum o facem ne afecteaza starea fizica si mentala. Respiratia buna ne poate ajuta sa traim mai bine si mai fericiti si este fundamentala atunci cand facem exercitii fizice, ajutand oxigenul sa circule eficient prin corpul nostru, sa ajunga acolo unde trebuie, sa imbunatateasca capacitatea plamanilor si performanta.

Exista tendinte acum in wellness care se concentreaza in mod special pe respiratie, practicantii creativi folosind respiratia in diverse moduri, de la fitness si reabilitare, la usurarea stresului post traumatic. Exista de asemenea oameni de stiinta care studiaza istoria omului si modul in care acesta si-a pierdut capacitatea de a respira corect, ceea ce duce la o lista lunga de boli si alte probleme de sanatate, sforaitul, astmul, bolile autoimune, alergiile, fiind printre cele mai comune.

Astazi, exista numeroase initiative avand scopul de a invata oamenii sa respire corect, ca antrenament hipoxic intermitent, respiratie pentru sanatatea mintala, ateliere online de respiratii constiente. Exista chiar si un festival al respiratiei gazduit de International Center for Breathwork, unde sunt discursuri, discutii despre importanta acesteia.

Cand respiram disfunctional, adica suntem in situatia cand nu expiram complet, organismul nostru nu are toleranta mica la dioxidul de carbon. Oamenii care sufera din acest motiv, au tendinta de a respira rapid prin gura, a tine tensiunea in umeri si a respira folosind capul pieptului. Acest lucru poate provoca simptome de hiperventilatie.

Multe persoane care au fost afectate de Covid-19 si sunt in recuperare au experimentat respiratie disfunctionala, de la astm la complicatii mai grave. Partea buna este aceea ca, in anumite tari, institutiile abilitate impreuna cu medici si specialisti in respiratie, au creat intiative si programe care sa-i invete pe oameni cum sa respire corect post Covid. Avand la baza tehnicile de respiratie ale cantaretilor, programul holistic online ofera instrumente de autogestionare pentru pacientii care experimenteaza dificultati in respiratie si anxietate rezultata din aceasta.

Conform expertilor, cel mai bine este sa respiram prin intermediul nasului, care este filtrul natural al corpului, ceea ce nu este simplu, existand multe oameni ce au probleme respiratorii, care ii opresc sa respire in acest mod. Daca respiri prin gura, probabil ca sforai sau suferi de apnee in somn; asta se intampla deoarece primesti mai putin oxigen prin gura decat prin nas, un procent de aproximativ 20%. Daca nu ai facut-o pana acum, incepe sa devii constient de modul cum respiri, iar daca respiri prin gura, acorda-ti timp in fiecare zi, in care sa respiri prin nas. Daca este greu din cauza congestiei, poti incerca benzi de a deschide caile respiratorii in nas.

Daca alergi sau faci efort fizic, trebuie sa stii ca exista cateva situatii care sunt dezbatute de specialisti si terapeuti … este bine sa inspiri doar prin nas si sa dai afara prin gura, invers, sau folosind doar nasul sau gura?

Majoritatea sportivilor de performanta respira doar prin intermediul gurii, anumiti specialisti afirmand ca aceasta respiratie este cel mai eficient mod de a inhala si expira oxigen. Pe de alta parte parte, exista sustinatori care spun ca ar trebui evitata respiratia pe gura si incurajata cea prin nas, considerata a fi modalitatea naturala. Diverse studii publicate afirma ca oxigenul de care are nevoie cineva care practica exercitii fizice este redus cand se respira doar nazal; cand alergi intr-un ritm moderat spre intens, respiratul pe nas mareste ritmul cardiac comparativ cu respiratul pe gura. Pe de alta parte, adaptarea/ trecerea de la respiratia exclusiva prin gura la cea doar prin nas este o sarcina destul de dificila si care necesita timp.

Sunt recomandate tehnicile de respiratie elementare, pentru a calma mintea si a te linisti, fiind recomandate cele din yoga, ce iti ofera timp sa inspiri si sa expiri profund in diafragma. De secole, cei ce practica yoga folosesc controlul respiratiei pentru a promova concentrarea si a imbunatati vitalitatea. Concentrandu-te pe respiratie, reprezinta o tehnica simpla de a calma mintea si a te elibera de anxietate. Anxietatea te pune in modul de lupta sau zbor, in timp ce respiratia profunda te ajuta sa te recuperezi, sa te odihnesti si sa-ti refaci corpul. A invata sa respiri diafragmatic este modul perfect de a combate nervii si anxietatea zilnica.

In acelasi timp – cand respiram – este declansat sistemul nervos parasimpatic, care reprezinta motorul nostru de recuperare, ajutand la combaterea stresului, inflamatiei si anxietatii. Plamanii nostri inferiori au mai multi astfel de receptori nervosi, astfel ca respirand mai profund, te vei putea recupera mai repede.