Azzedine Alaia designer francez de origine tunisiana, s-a nascut pe 7 iunie 1940 in Tunis din parinti agricultori, iar pasiunea pentru moda a capatat-o de la surorile sale gemene. O prietena apropiata familiei – Madame Pinot, a observat creativitatea nativa a lui Alaia si l-a indrumat pe acesta sa urmeze Ecole des Beaux-Arts din Tunis unde a studiat cultura.
Dupa absolvire, a inceput sa munceasca ca asistent al unui creator de rochii, iar in 1957 se muta in Paris unde incepe sa lucreze pentru Dior. O intalneste pe Madame Simone Zehrfuss si Louise de Vilmorin, care il introduc in crema societatii pariziene unde isi face cunoscute schitele si timp de 5 ani lucreaza pentru Comtesse de Blégiers. Urmeaza doua sezoane in care munceste pentru Guy Laroche, apoi pentru Thierry Mugler, pana cand isi deschide atelierul in micul apartament de pe Rue de Bellechasse spre sfarsitul anilor ’70. Aici creeza vestimentatii pentru nume mari ca Marie-Hélène de Rothschild, Greta Garbo.
In 1980 incurajat de Thierry Mugler si sponsorizat de Charles Jourdan, prezinta prima colectie ready to wear, iar in 1984 isi muta atelierul in cartierul Marais pe Rue de Parc-Royal. In acelasi an primeste distinctiile ‘Best Designer of the Year’ si ‘Best collection of the Year’ in cadrul Oscars de la Mode din partea Minsterului Francez de Cultura.
Incepand cu 1983 incepe sa vanda in New York si Beverly Hills, iar colectia prezentata in 1986 la Palladium in New York, il introduce in anturajul unei clientele influente si atrage atentia criticilor, Melka Tréanton si Nicole Crassat – editori de renume ai revistelor Depeche Mode, respectiv Elle (Franta), sustinandu-l in articole.
In 1988 deschide buticuri in New York, Beverly Hills si Paris, creatiile sale seducatoare atragand clienti ca Madonna, Lady Gaga, Grace Jones, Tina Turner, Raquel Welch, Janet Jackson, Brigitte Nielsen, Naomi Campbell, Stephanie Seymour, Julia Roberts, Heidi Klum, Mariah Carey, Victoria Beckham, Shakira, Miley Cyrus.
La mijlocul anilor ’90, afectat de moartea surorii sale, Alaia intra in umbra industriei fashion, dar continua sa creeze pentru clientii fideli, timp in care liniile sale ready to wear se bucura de succes comercial. Prezentarea colectiilor e facuta doar in Marais, loc in care a reunit atelierul de creatie cu buticul si showroomul. In 1995 creeaza rochia de mireasa pentru fotomodelul Stephanie Seymour despre care se spune ca ar fi lucrat aproximativ 1600 ore.
In 1998 este onorat cu o expozitie exclusiva a pieselor vestimentare in Olanda la Groninger Museum, evenimentul repetandu-se doi ani mai tarziu in New York.
In 2000 Alaia semneaza un parteneriat cu Prada Group, lucru care va duce la o renastere a numelui sau, iar in liulie 2007 reuseste sa-si rascumpere compania de la Prada. In continuare, pantofii si alte articole din piele se comercializeaza de catre cele doua parti.
In 2008, Azzedine Alaia este numit Chevalier de la Légion d’honneur din partea guvernului francez, iar in 2011 este solicitat sa vina in fruntea Casei Dior in urma plecarii lui John Galliano; a spus ca se considera flatat, dar a refuzat.
Colectia toamna 2012 Alaia din Paris a fost una dintre cele mai asteptate, dupa mai bine de opt ani de pauza; a fost una dintre cele mai bine primite colectii couture al sezonului. Prezentarea colectiei toamna/iarna 2013 a fost facuta de Alaia in mare secret doar pentru familie si prieteni, combinatia stilului propriu cu stilul italian ready to wear a creat senzatie, asteptarile pentru viitoarele prezentari fiind tot mai mari.
In luna iulie a aceluiasi an, anunta deschiderea unui magazin in martie 2013 in Paris, dar iarasi nu se cunosc mai multe amanunte. Rochiile sale sunt in general senzuale, stranse pe corp evidentiind formele – multe dintre ele adanc „scobite” la spate, culorile folosite sunt inchise, solide, predominand negrul.