Emanuel Ungaro – unul din cei mai inovatori, exuberanti si ‘colorati’ croitori, s-a nascut in sudul Frantei in Aix-en-Provence pe data de 13 februarie 1933. Fiu de croitor (Cosimo Ungaro), el impreuna cu familia au fost nevoiti sa fuga din calea fascismului si s-au stabilit in Italia: „gandesc in franceza, dar rad in italiana„, a afirmat la un moment acesta. De mic a indragit culorile si picturile – in special cele ale pictorului post impresionist francez Paul Cézanne, iar prima ‚jucarie’ din partea tatalui a fost o masina de cusut.
La varsta de 22 de ani se muta in Paris, iar in 1958 incepe sa lucreze pentru Cristobal Balenciaga. In 1965 isi deschide propria casa de moda cu ajutorul artistilor elvetini Sonjia Knapp si Elena Bruna Fassio, dar refuza sa prezinta rochiile de seara: ‚Nu reprezinta stilul meu, am varsta pe care o am si voi crea pentru femeile de aceeasi varsta’ a declarat Emanuel. Cu toate acestea, prezentarea se dovedeste a fi un mare succes, combinatiile unice de culori, motivele neasteptate si siluetele elegante, atragand numai cuvinte laudative.
In 1968 lanseaza linia pret a porter ‚Parallele’ si isi deschide primul magazin reprezentativ in Paris, pe strada Montaigne la numarul 2; tot in decursul aceluiasi an, lanseaza linia masculina ‚Ungaro Uomo’. Stilul Ungaro din acea perioada era unul rigid, modelele sale avand sutiene de metal si fiind un lider in ceea ce priveste bijuteriile de corp. Incepand cu anii ’70, viziunea lui se modifica, rigidul se transorma in ‚soft’ si pune accent pe detaliile rafinate, specific mentorului Balenciaga, pe texturi si un numar mai variat de culori; anul 1970 aduce lansarea primului parfum sub propria semnatura, ‚Diva’, urmat de Senso (1987), Ungaro (1991) si Emanuel Ungaro For Men (1991). Anii ’80 sunt reprezentati de ‚alcatuirea’ diverselor forme ale pieselor vestimentare si combinatii de culori.
In decursul anilor ’90, stilul Emanuel Ungaro a ramas acelasi, dar a adus in prim plan imprimeurile animale, dantela, vestimentatiile au capatat mai multa feminitate; a introdus imprimeuri geometrice, culorile de inspiratie asiatica, iar broderiile incarcate sunt inspirate din hainele istorice; el crede ca hainele trebuie sa faca senzatie si nicidecum el, fiind numit „croitorul care iubeste femeile”.
La varsta de 55 de ani in anul 1988, Emanuel se casatoreste cu Laura Bernabei cu care are o fiica.
In 1996 Emanuel incheie un parteneriat cu Salvatore Ferragamo, cei doi impreuna cu Bulgari creeaza o noua companie: Emanule Ungaro Parfums. In 1998 se lanseaza linia de incaltaminte Ungaro si genti de mana marca Salvatore; in acelasi an este angajat Giambattista Valli ca director de creatie, care invata in acest timp toate ‚secretele’ croitoriei de la designerul francez. In octombrie 2004, Giambatistta Valli paraseste Casa Hungaro pentru a-si lansa propriul label; este inlocuit de Vincent Darre, care mai lucrase la Prada, Chloe, Fendi, Moschino: urmeaza Peter Dundas, Estebar Cortazar – concediat pentru ca a refuzat sa lucreze cu personalitati ca Lindsay Lohan, Paris Hilton sau Lizzie Jagger.
In 2005 compania este vanduta pe suma de aproximativ 84 milioane dolari antreprenorului Asim Abdullah, care si-a facut imensa avere din comertul electronic si programe software.
Ungaro a fost premiat in 1980 si 1981 cu Golden Timble (cea mai mare distinctie in moda din Franta), iar piesele vestimentare pot fi admirate la Metropolitan Museum of Art din New York City si in Musee de Mode din Paris. Chiar daca ‚ultimul mare croitor’- dupa cum a fost numit, s-a retras la varsta de 71 de ani, prezenta lui este resimtita in eleganta liniilor si in modelele geometrice si nu in ultimul rand, in mixtura culorilor.
Sharon Stone, Nicole Kidman, Angelina Jolie, Cate Blanchett, Diane Kruger, Lucy Liu, Elizabeth Hurley, Uma Thurman, Kylie Minogue, Penelope Cruz, Liz Hurley, Juliette Binoche, Patricia Kaas, Mary J. Blidge, Celine Dion, Kirsten Dunst sunt doar cateva nume care admira si se imbraca a la Emanuel Ungaro.