Moda sustenabila este foarte importanta in zilele noastre, o tendinta in crestere, multi experti din domeniu incercand sa influenteze consumatorul sau mai bine zis – comportamentul acestuia – catre adoptarea unor obiceiuri cat mai durabile.
Moda sustenabila se concentreaza pe producerea hainelor si accesoriilor din moda prin metode cat mai prietenoase cu natura si cat mai durabile din punct de vedere ecologic; in plus, la aceasta se adauga eforturile celor implicati in acest complex proces pentru a influenta consumatorii in aceasta directie.
Iar pentru ca moda sustenabila sa aiba succes, marketingul trebuie sa fie actualizat, dar pastrand principiile standard, un mix intre pret, promovare si mai nou, tot ce inseamna sustenabilitate.
Sustenabilitatea este exprimata in primul rand prin intermediul impactului produsului pe care acesta il are asupra mediului, luandu-se in calcul procesul de productie alaturi de functiile produsului. Materia prima folosita trebuie sa se regaseasca intre fibre naturale, reciclate, fibre artificiale prelucrate dar cu impact minim asupra mediului, fara cruzime animala, in timp ce productia trebuie sa se concentreze pe economisirea de energie si apa, pe reducerea deseurilor si a emisiilor de carbon.
Un lucru sensibil in cazul majoritatii produselor „verzi” sunt preturile, acestea fiind de obicei mult mai scumpe comparativ cu cele obisnuite. Iar consumatorii sunt destul de sensibili in aceasta privinta, nefiind dispusi sa plateasca un pret mai mare.
Transparenta este un alt lucru important, informatiile despre procesul de productie, materialele folosite si tot ce intra in procesul de sustenabilitate, trebuind sa fie la vedere pentru consumatori.
In mod particular, in industria modei, pentru ca produsele si moda sustenabila sa fie in atentia consumatorilor, acestea trebuie sa fie cunoscute, promovate. Tendintele din moda au un impact major in ceea ce consuma oamenii, brandurile, revistele de moda, evenimentele fashion, toate aducandu-si contributia in acest sens. Si pe langa casele de moda care influenteaza tendintele de la un sezon la altul, in ultimii ani, odata cu cresterea importantei internetului, au aparut si alti factori care aduc o importanta contributie in tot ce inseamna fenomenul fashion: influenceri, bloggeri, vloggeri, moda de strada, vedete, capitalele modei.
Influenceri, bloggeri, vloggeri intra aproximativ in aceeasi categorie, ei fiind persoanele care creeaza diverse outfit-uri, testeaza produse beauty, isi exprima opinia mai mult sau mai putin sincera. Daca aceste persoane sunt destul de cunoscute si au un public numeros care le urmaresc activitatea, brandurile apeleaza la ei pentru a-si face cunoscute produsele/ serviciile.
Moda de strada este exact ceea ce vedem ca se poarta, indicatorul real al modei. Aceste look-uri sunt cele pe care le vezi zi de zi, care te inspira, fiind in general, usor de creat.
Celebritatile sunt printre cele mai influente persoane cand vine vorba de moda – sustenabila sau nu, produse de infrumusetare si alte domenii de interes, fanii urmarind si copiind comportamentul in multe din aspecte. De aici si pana la colaborari cu branduri este un pas mic si in cele mai multe cazuri, chiar au o influenta mai mare decat multe reviste/ siteuri de moda. Si nu putine sunt cazurile cand vedetele au devenit trendsetteri!
Capitalele modei dau tendintele atat prin saptamanile modei care se organizeaza, cat si prin alte evenimente dedicate, oamenii vazand tinutele si inspirandu-se, achizitionand piese sau introducand anumite elemente in tinute. Un aspect important de mentionat este acela ca pozitionarea diferita a capitalelor modei si usurinta cu care circula informatia, ne ofera posibilitatea sa vedem cu usurinta tendintele si ce anume se poarta, oriunde, oricand.