Fie că este numit ”quiet luxury”, “old money aesthetics” sau “silent luxury” trendul a acaparat lumea online în anul 2023 crescând în căutările Google cu 614%. O mişcare recurentă în modă, trendul numit “lux reţinut” pune accentul pe stil şi calitate, în contrast cu industria “tricourilor şi genţilor cu logo” cu care am fost obişnuiţi.
Deşi marketat ca fiind o mişcare nouă, trendul quiet luxury a existat dintotdeauna. În Renaştere, italienii contractau artişti şi croitori care să le creeze piese vestimentare şi accesorii personalizate şi de calitate superioară. Materiale fine, broderii elaborate şi decoraţii subtile erau semnele distinctive, aceste piese fiind create pentru a dura secole la rând. Chiar şi astăzi, în pătura celor cu “valoarea netă înaltă şi ultraînaltă”, trendul a existat mereu, ştiindu-se că aceştia preferă piese vestimentare care nu sunt recunoscute decât de “les connaisseurs”.
Quiet luxury a apărut însă în atenţia publică generală, fiind prezent în reţelele de socializare, unde căutările pentru a imita acest tip de stil cresc din ce în ce mai mult, în special în rândul Generaţiei Z şi Milenială care încep să considere că logo-urile sunt prea ostentative şi de prost gust.
Ce este considerat ca fiind “lux reţinut” totuşi?
Colecţii exclusive, uneori bespoke, realizate din materiale de cea mai bună calitate, cu un design minimalist dar elegant, cu un aer clasic, dar totodată actual, cu tăieturi impecabile, unde “brandul” se recunoaşte doar prin calitatea pieselor. Din punct de vedere al gamei coloristice, se preferă tonurile neutre sau clasice, motivul fiind investiţia pe termen lung, versatilitatea şi atemporalitatea. Unii dintre cei mai cunoscuţi designeri unde acest trend făcea parte deja din ADN-ul brandului sunt: Brunello Cucinelli, Ermenegildo Zegna, Loro Piana, Bottega Venetta, Max Mara, Ralph Lauren.
“Quiet luxury” celebrează puterea subtilităţii şi frumuseţea minimalismului şi abordează moda dintr-o perspectivă mai sofisticată.
De altfel, în portofoliul majorităţii brandurilor de lux există dintotdeaua două categorii, cea a luxului reţinut – destinată doar anumitor clienţi şi categoria accesibilă – destinată clienţilor pentru care brandul este principalul motiv pentru a face achiziţia; logo-ul este asociat cu statutul în clasa să socială şi e necesar ca el să fie la vedere.
Cum se transpune trendul “quiet luxury” la masa globală?
În mod evident, accesibilitatea la piese de designer şi articole de lux este restrânsă unei anumite categorii sociale. Însă ca fiecare trend, acesta ajunge în final şi la masa generală, care îl preia într-un fel sau altul. Motivul este acelaşi: dorinţa de statut – sintagme precum “old money aesthetics” au ajuns la 74000 de căutări pe Instagram sau Tik-Tok, generând imagini şi video-uri care prezintă ce stil să adopţi ca să poţi de fapt “mima” apartenenţa la o clasă socială superioară. Dar luxul reţinut în originea lui nu este doar despre tonurile neutre, renunţarea la logo-uri, dar achiziţia în continuare a articolelor de la brandurile de masă care le copiază pe cele de lux.
“Quiet luxury” este la intersecţia dintre stil de viaţă, atitudine, stil vestimentar şi un know how în privinţa modei care nu se poate mima, dar se poate învăţa.
Foto de la stânga la dreapta : Alberta Ferretti, Max Mara, Bottega Veneta – colecţiile toamnă-iarnă 2023