Televiziunea inseamna imagine – in primul rand, iar infatisarea persoanei care apare in lumina reflectoarelor, te face sa iti formezi o parere despre acea persoana, inainte ca aceasta sa rosteasca vreun cuvant …
Vestimentatia este una dintre cele mai influente mijloace de comunicare nonverbala pe care o avem la dispozitie. Conform estimarilor unor studii relativ recente, din totalul mesajelor apartinand comunicarii umane, aproximativ 7% sunt verbale (cuvinte), 38% vocale (incluzand tonalitatea vocii, inflexiunile, calitati vocale, ritm, intensitate, onomatopee, sunetele guturale, oftat, suspin, accent, intonatie), restul de 55% reprezentand mesaje nonverbale ce reies atat din aspectul fizic, din limbajul corpului sau din limbajul spatiului.
Ideea de comunicare prin vestimentatie, la nivel estetic, a fost preluata de ganditorii contemporani: Lurie (1981), Barnard (1996), Wilson (1985) si folosita pentru a explica scopul si rolul modei in societatea contemporana.
Numeroase studii au demonstrat ce putere de comunicare au imaginile in interactiune umana. Unele studii au aratat ca reperele vizuale sunt de trei ori mai puternice decat cele verbale.
Asadar, o persoana care apare in lumina reflectoarelor ar trebui sa tina cont de regulile de baza cu privire la codul vestimentar permis, tinand cont si de ora difuzarii emisiunii, tipul de emisiune si ceea ce doreste sa transmita publicului larg. Moderatorii emisiunilor se supun codului vestimentar al trustului media din care fac parte. Dupa cum se vede si la televizor, stiristii au o anumita rigoare in ceea ce priveste vestimentatia pe care o adopta si le este interzis sa poarte fuste scurte, decolteuri adanci sau umerii goi. Pe cand, la o emisiune de divertisment, totul este mult mai permisiv, astfel ca moderatorii poarta aproape orice, iar invitatii se imbraca in functie de meseria pe care o practica si ce mesaj doreste sa transmita publicului larg.
Prezentatorii stirilor de televiziune sunt vedetele-fanion ale posturilor, tocmai de aceea, nu poate aparea imbracat oricum pe micul ecran, de exemplu, in trening, pentru ca, indiferent ce stiri fulminante ar prezenta sau oricat de bine ar citi de pe prompter, nu l-ar crede nimeni, astfel ca, in cazul acestora primeaza decenta si bunul-gust.
Vestimentatia se alege in functie de structura corpului persoanei in cauza, in asa fel incat sa evidentieze frumos silueta acesteia.
Specialistii ne recomanda sa alegem vestimentatii in tonuri calde, vestimentatii formate din aceeasi culoare, aleasa in diferite nuante si sa evitam hainele cu inscriptii sau forme geometrice care atrag toata atentia. De asemenea, este foarte important ca pe langa vestimentatia aleasa, sa ai un intreg LOOK impecabil si ingrijit.
Nu este recomandat sa accesorizezi excesiv imbracamintea sau sa porti bijuterii de mari dimensiuni care ar putea sa faca zgomot. De asemenea, nu este recomandat sa porti palarii, caciuli sau sepci, acestea fiind acceptate doar in cazul reporterilor care se afla pe teren, in cazul in care in lipsa acestora ar fi periclita sanatatea reporterului. Mai mult, sunt de evitat atat hainele foarte largi, cat si cele foarte stramte, deoarece acestea transmit un mesaj neconcordant cu profesionalismul din televiziune. Pantalonii din denim pot fi folositi doar in cazul in care acestia nu au taieturi, fiind indicat un croi cat mai simplu.
Asadar, persoanelor care apar in lumina reflectoarelor le este indicat sa se gandeasca foarte bine ce mesaj doreste sa transmita si de asemenea, sa colaboreze cu un stilist pentru crearea unei imagini corespunzatoare mesajului si meseriei pe care acesta o are.
Autor: Daniela Sala