Esti tanara, frumoasa, ai un corp de invidiat, ai foarte mult entuziasm, iar tentatia de a avea o cariera in modelling este mare. Dorinta de a avea o cariera in industria modelling-ului este alimentata de toate aspectele frumoase care iti sunt prezentate pe canalele media, de la desfasurarea unei sedinte foto, pana la prezentari, aparitii in reviste, calatorii, samd.
Ceea ce nu se vede insa, este munca depusa in spatele acestei frumoase perdele, la fel ca si riscurile intrarii intr-o astfel de lume, in care totul este nou pentru tine. Si aici vorbim de tot felul de persoane, asa zisi agenti, scouteri, asa zisele agentii sau scoli de modelling si care castiga bani intr-un mod neortodox, prin intermediul promisiunilor si care mai rau, niciodata nu se vor materializa.
Din pacate, slaba informare – si asta in ciuda deschiderii la informatie pe care ne-o ofera internetul, face victime atat in randul tinerilor, cat si a parintilor; sperante, bani cheltuiti, timp pierdut, sacrificii, toate se pierd odata cu trecerea timpului. Ceea ce este mai grav insa, este faptul ca cei care fac astfel de escrocherii nu sunt trasi la raspundere, pentru ca sunt foarte bine “acoperiti” de ceea ce fac, sunt tot timpul “la zi” cu noi metode plauzibile de inselaciune. Totul este justificat, toate acele cursuri care ofera sperante celor care (hai sa fim realisti!) nu vor avea niciodata sansa sa evolueze in modelling, cel mult vor avea parte de cateva sedinte foto sau prezentari.
Un alt lucru delicat care apare in aceasta industrie, este traficul de persoane. In Romania, dupa 1989, s-a inregistrat cea mai mare crestere a numarului de agentii de modelling din spatiul european. Pare frumos, este o statistica incurajatoare, dar din pacate, performantele in acest domeniu, nu sunt proportionale cu aceasta crestere. In afara de cateva agentii de modelling – numarate pe degetele de la maini, nu s-a vazut o evolutie palpabila. Si atunci apare intrebarea “cum rezista” pe piata aceste agentii de modelling, in conditiile in care ele ar trebui sa isi ia comision din activitatea modelelor?
De multe ori, aceste scoli/agentii reprezinta un paravan pentru prostitutie si trafic de persoane, destul de greu de depistat. De aici si pana la cazurile de abuzuri, violenta si tot ce mai “razbate” prin intermediul mass media, nu mai e mult. Romania interzice orice forma de trafic de fiinte umane pentru exploatare sexuala sau prin munca prin art.210 din Codul Penal care prevede pedepse cu inchisoarea intre 3 si 10 ani pentru aceasta infractiune. Cu toate ca tara noastra face eforturi pentru stoparea acestei infractiuni, din pacate, un numar semnificativ de victime traficate in Europa provin din Romania, iar un sfert dintre acestea sunt reprezentate de minore.
Cum te poti feri de astfel de probleme? In primul rand, printr-o buna informare! Trebuie sa stii ca o agentie de modelling nu iti va lua bani nici pentru casting, nici pentru fotografiile care ti le face, nici pentru ca te invata cum sa defilezi, samd. O agentie de modelling castiga din comisioanele unui model, comisioane transparente, realizate in urma unor contracte cu anumiti clienti, fie ca e vorba de o prezentare, o sedinta foto, reclama. Intr-adevar, o agentie iti poate oferi cateva ore de distractie: machiaj, fotografie, voie buna, dar asta nu inseamna ca trebuie sa dai bani pentru aceste lucruri. Ai mare grija atunci cand semnezi un contract. Citeste-l cu atentie si semneaza-l doar daca consideri ca nu este nimic in neregula. Cere intotdeauna o copie a contractului chiar in momentul in care il semnezi pentru a evita schimbarea unor clauze sau introducerea de noi atributii. De asemenea, contractul trebuie sa cuprinda clar drepturile si obligatiile pentru ambele parti.
Trebuie sa fii atent(a) de asemenea, la diversele invitatii online, sa vezi din partea cui vin, ce fundament au. Informeaza-te foarte bine despre reprezentantul agentiei respective, despre activitatea ei, ce performante a avut, eventual cere informatii de la un cunoscut. Daca nu e nicio problema cu respectiva agentie, atunci ea ar trebui sa aiba toate activitatile “la vedere” (realizari, colaborari, performante), mai ales ca internetul este cel care dicteaza acest lucru. De ce sa ascunda o agentie astfel de lucruri, cand scopul ei este sa evolueze, sa capete “greutate” pe piata, sa devina un partener de incredere pentru toti colaboratorii?
Exista, din pacate, o serie de companii care folosesc profiluri false si care urmaresc atragerea victimelor cu joburi banoase. Acestea colecteaza adresele de e-mail si parolele pentru a le utiliza in furtul de identitate. In Romania furtul de identitate este pedepsit conform Directivelor europene in vigoare, si anume Directiva UE nr. 2007/64/CE.
Ce este foarte important de mentionat de asemenea, este ca nicio agentie de modelling nu iti poate garanta ca vei avea succes, sau ca in urma a ceea ce te-au invatat ei, vei primi multe joburi. Aici intervin calitatile tale de model, expresivitatea ta si, fundamental, dorinta clientilor.
Articol oferit de Avocat Ioan Mihai Tanase www.avocatiinbraila.ro