Cumparaturi intuitive reprezinta un concept inspirat de mancatul inuitiv – a manca conform poftelor naturale ale corpului si este inradacinat in descoperirea celor mai sanatoase obiceiuri pentru tine. Termenul de „mancat intuitiv” a fost creat in 1995 in cartea Intuitive Eating: A Revolutionary Program That Works, iar conceptul este atat de simplu, incat poate parea o inselatorie: poti manca ce doresti oricand doresti, atat timp cat acorzi atentie nevoilor corpului tau!
Exista posibilitatea ca atunci cand te gandesti la tine si la cumparaturi, sa ai un sentiment de vinovatie, mai ales cand iti vin in minte toate aceste miscari de constientizare, tendintele de limitare a consumerismului, faptul ca in anumite zone sunt exploatate persoane pentru aceasta, poluarea, samd. Motivele pot fi foarte multe si pot depinde de la persoana la persoana.
De asemenea, iti pot da de gandit si anumite cifre, nejustificate din multe puncte de vedere; intre 2000 si 2014 numarul articolelor vestimentare produse s-a dublat ajungand la 100 miliarde anual, ceea ce inseamna 14 haine noi pe an pentru fiecare persoana de pe planeta. Industria modei se concentreaza pe furnizarea pieselor vestimentare, se bazeaza pe cumparaturile facute in mod constant de consumatori, gandurile asupra consecintelor acestei avalanse de productie nefiind o optiune.
Si chiar daca esti cat se poate de constienta vizavi de consecintele negative si distructive asupra planetei si nu ai face nimic care sa dauneze, nu iti poti imagina viata actuala fara bucuria si fiorul cumpararii unui articol vestimentar, fara discutiile cu prietenele, fara combinatul pieselor vestimentare in fata oglinzii … A nu cumpara ceva nou sau insasi ideea unei garderobe statice, poate da impresia unei forme de stagnare intelectuala, mai ales cand identitatea ta se identifica cu un stil mereu nou, proaspat, actualizat.
Cum se pot impaca bucuria de a cumpara ceva cu dorinta de a respecta mediul inconjurator?
A manca intuitiv a devenit un subiect de interes reinnoit datorita unei reactii contra culturii wellness. Multe din modalitatile de a participa la moda sustenabila se simt la fel de restrictive, intalnindu-ne de multe ori cu replici ca „Cumpara doar SH!”, „Nu cumpara nimic!” si care ar functiona daca ar fi adoptate de majoritatea. In acelasi timp, ele sunt nuantate de un sentiment moral de superioritate, in sensul ca cine nu are o vointa puternica si nu reuseste sa se supuna acelor „reguli”, poate fi trecut la categoria esec. Iar aceasta idee exista datorita faptului ca climatul se schimba si trebuie sa luam masuri directe si urgent. Doar ca, acest concept de cumparaturi intuitive este mai tolerant, in sensul ca poate functiona foarte bine pentru o persoana, dar poate fi ineficient pentru alta.
Termenul de cumparaturi intuitive face referire la eliminarea unor bariere restrictive pe care le avem in relatia cu marketingul, cumparaturile si tot ce inseamna aparitii media legate de acest subiect. In cazul anumitor persoane, acest termen ar putea insemna oprirea cumparaturilor definitiv, pentru alte persoane timp de o perioada sau s-ar putea cumpara doar haine care respecta normele de fabricatie prietenoase cu mediul.
A practica cumparaturi intuitive implica in mod realist stabilirea propriilor granite si respectarea lor, atat timp cat te simti confortabila (si responsabila) cu ceea ce faci. Poate constientizezi ca ai o responsabilitate mare vizavi de mediu si atunci poate doresti sa cumperi de la branduri mai mici sau locale (pentru a sustine economia locala) care poate chiar reflecta in mod real costurile producerii, in detrimentelor brandurilor mari. Acestea pot fi mici victorii pentru tine, pentru cei din jur, iar tu poti fi la fel de indragostita de moda si tendinte.
Daca esti o persoana bine angrenata in realitate, constientizezi de asemenea faptul ca doar tu stii ce e mai bine pentru tine din toate punctele de vedere. Si fie ca esti o luptatoare pro mediu sau nu, un lucru este clar: trebuie sa fie luate masuri in aceasta privinta, indiferent cat de insemnate par. Pe de alta parte, nu trebuie nici sa te simti vinovata pentru fiecare achizitie; trebuie doar sa eviti cumpararea sub anumite impulsuri sau din plicitiseala. Cel mai important pentru tine este sa ai satisfactie maxima si sa radiezi ori de cate ori cumperi ceva.