De ce mediul online ne face atât de nervoşi? Ne supărăm cu adevărat când comunicăm digital? De ce ne pierdem inhibiţiile atât de uşor? Cum am putea crea un echilibru? Furia este omniprezentă în mediul online şi cel mai probabil că te “intersectezi” virtual cu cei ce şi-o manifestă de câteva ori pe săptămână sau pe zi, în funcţie de context şi timpul petrecut. Şi aceştia pot fi persoane cu care comunici telefonic, prin email, sms sau persoane cu care te întâlneşti doar pe reţelele sociale. Interesant este faptul că, deşi consecinţele unui conflict online pot fi diferite comparativ cu al unui prieten, cauzele sunt destul de asemănătoare.
Există explicaţii relativ simple care ne arată de ce oamenii sunt supăraţi şi în mediul online. Reţelele sociale şi dispozitivele electronice folosite sunt tot forme de comunicare, dar care au schimbat semnificativ modul în care trăim şi ne exprimăm emoţiile; ne-au oferit stimuli suplimentari la care să răspundem şi a schimbat modul în care îi interpretăm.
Majoritatea ne putem încadra în următorul tipar: ne trezim dimineaţa, deschidem telefonul şi intrăm pe reţelele sociale. Astfel, suntem expuşi diverselor emoţii: putem râde văzând un meme, ne putem bucura când vedem un eveniment fericit din viaţa unui prieten, putem fi trişti din cauza pierderii unui prieten, ne pot înfuria ştirile politice. Aceste lucruri nu le simţim acum aşa cum o făceam în urmă cu 10 – 15 ani. Doar că stimulii nu se opresc aici. Te poţi gândi că bucuria prietenului putea fi mai mare dacă păstrai o legătură mai strânsă. Poate ai fi avut posibilitatea să-l ajuţi pe prietenul aflat în suferinţă, dar iarăşi nu ai ţinut legătura; poate v-aţi supărat dintr-o copilărie şi lucrurile s-au destrămat între timp … poate dacă nu erai orgolios … cu toate că şi el putea ceda. Iată cum poţi trece într-un interval scurt de timp printr-un întreg lanţ de emoţii mici şi mari; în cazul anumitor persoane pot fi mai intense, în cazul altora, mai moderate, dar ele există şi asta datorită fluxurilor din reţelele sociale.
Formele electronice de comunicare ca mesajele text, email-urile, reţelele sociale, le-au oferit oamenilor un alt loc şi alt limbaj pentru a-şi exprima sentimentele. Când cineva este supărat, îşi poate exprima prin mediul online acea furie în moduri care nu au fost posibile până acum; el poate trimite un email plin cu propoziţii negative, poate posta ceva care să atragă atenţia celui vizat sau poate să fie ceva direct şi vizibil pentru toţi. Acesta este un mod fundamental diferit ca cineva să îşi exprime furia, ceea ce are un impact semnificativ atât asupra ta cât şi asupra celor din jur.
Noua tehnologie cu tot ce a adus ea, pe lângă locaţia unde ne putem exprima supărările, a adus şi alte modalităţi de a o face. De la simplele emoticoane, până la expresii mai complicate – emoji, hashtag-uri, meme-uri, gif-uri – care exprimă într-un mod mai mult sau mai puţin inspirat, cu umor sau fără, ceea ce simţi. Fotografiile şi videoclipurile care se regăsesc peste tot şi pot fi editate atât de uşor, exprimă supărările în moduri inedite. Pe lângă toate acestea, reţelele sociale şi tot ce înseamnă mediul online, sunt folosite într-un mod pasiv-agresiv de anumite persoane şi pentru a răspândi ştiri şi zvonuri, tocmai cu scopul de a-i face public pe alţii de ruşine.
Pe lângă reţelele sociale, vine conectivitatea cu sau fără voia noastră cu infinitele instituţii de ştiri care îţi trimit alerte pe telefon, pe email sau dacă le eviţi, le auzi de la prieteni, colegi, oameni cu care te intersectezi în viaţa personală sau la muncă. Toate acestea iarăşi au un impact asupra vieţii noastre emoţionale, mai ales, că astfel de ştiri nu pot fi neutre din punct de vedere emoţional. Ele aduc în plus trăiri, noi modalităţi de a simţi.
“De ce se răspândeşte furia atât de repede în mediul online?”. Aceasta este întrebarea interesantă căreia îi poţi găsi echivalentul comparând-o cu activitatea de a conduce maşina; fiind la distanţă, nu poţi vedea impactul a ceea ce spui tu, în pătrăţica ta. Acest stil nou de viaţă adus de dispozitivele electronice, la care se adăugă noua tehnologie, face mai uşoară exprimarea furiei când eşti la distanţă fizică de cineva. Oamenii se pot exprima mult mai uşor în mod ostil, pot spune lucruri infinit mai dureroase şi mai jignitoare când nu îl privesc în faţă pe cel căruia i se adresează.
Majoritatea manifestărilor pe care noi le considerăm probleme cauzate de supărări sunt de fapt probleme legate de impulsivitate. Mulţi oameni sunt supăraţi, dar au capacitatea de a-şi gestiona nemulţumirile; ei nu spun şi nu fac lucruri crude, nu pentru că nu le gândesc sau nu doresc să le facă, ci pentru că sunt capabili să spună “STOP” propriilor impulsuri. Alţii însă, se enervează şi îşi exprimă mânia într-un mod impulsiv, făcând sau spunând lucruri pe care le regretă mai târziu.
Din nefericire, mediul online şi platformele aferente îi “ajută” în mod negativ să îşi exprime impulsurile, teama consecinţelor offline (frica de poliţie, de persoanele aflate la putere, părinţi, profesori) nefiind prezentă la fel şi online, astfel că ei pot fi ostili, agresivi, comportamentele lor fiind în siguranţă.
Fie că ai de-a face cu o persoană străină sau cunoscută, există anumite lucruri pe care trebuie să le iei în considerare în cazul unei confruntări. În primul rând, trebuie să nu mai torni gaz pe foc, evitând să introduci propria furie.
Un alt lucru de care trebuie să ţii cont într-o confruntare online este acela că nu trebuie să îi răspunzi imediat. De ce ai face asta? Furia altei persoane faţă de tine îţi declanşează diverse stări emoţionale (furie, anxietate, tristeţe, vinovăţie), iar a lua o pauză înainte de a răspunde, îi va permite respectivei emoţii să se disipeze. Unul din marele avantaje ale unei dispute online este faptul că nu trebuie să răspunzi imediat; o poţi face după 20 – 30 de minute, o perioadă de timp care te va ajuta să vezi altfel lucrurile.
Eşti pe reţelele de socializare pentru respectiva interacţiune, iar ceilalţi utilizatori participanţi, din nefericire, vor face lucrurile şi mai dificile pentru tine. Încearcă să diminuezi interacţiunea online, trimiţând persoanei în cauză un email sau un sms, pentru a evita publicul. La fel de bine poţi stabili o întâlnire fizică, ceea ce poate soluţiona problema într-un mod mult mai eficient.
Dacă ai pe lângă tine pe cineva care ştie despre ce este vorba, l-ai putea ruga să îţi citească răspunsul. Emoţiile şi în mod special supărările, pot acţiona ca o lentilă prin care oamenii interpretează ceea ce citesc. Şi aşa cum cineva a scris lucruri pe care nu şi le dorea – ca impuls al emoţiilor negative, aşa şi tu poţi scrie în moduri pe care nu le realizezi la momentul respectiv. Fie că e vorba de citit sau de scris, ai putea ruga pe cineva să facă aceste lucruri, mai ales că un punct de vedere neutru în plus nu strică.
Când eşti într-o astfel de situaţie, gândeşte-te la obiectivele tale vizavi de această situaţie. Ce încerci să realizezi cu acest răspuns? Este ceea ce încerci să realizezi un obiectiv realizabil sau util? Dacă merită cu adevărat şi este şi realizabil, care este cel mai bun mod de a-l face? Astfel de întrebări trebuie să ţi le pui când eşti într-o dispută online, pentru că răspunsul acestora ar trebui să dicteze răspunsul tău online.
În acelaşi timp, trebuie să conştientizezi că a alege să nu răspunzi este de asemenea o opţiune valabilă. Mulţi se simt parcă obligaţi să răspundă, fie din poziţia defensivă sau dintr-o formă de răzbunare, fără a şti ce vor cu adevărat. Chiar şi când există scopuri realizabile, acestea necesită abordări mai inteligente, care au sens. O conversaţie offline sau un timp petrecut pentru calmare te poate ajuta înainte de reconectare.
Un fapt oarecum bizar şi neobişnuit din mediul online este modul în care oamenii sunt răsplătiţi pentru ostilitate. Furia se răspândeşte online mult mai repede comparativ cu alte emoţii, ceea ce face ca persoana care a răspândit postarea respectivă să fie recompensată cu multe aprecieri, postarea în sine să fie la rândul ei distribuită. În plus, cei astfel “răsplătiţi”, fiind încurajaţi de impact, continuă să o facă; oamenii fac ce văd alţii că fac, mai ales având exemple “superioare”. Din nefericire pentru evoluţia unei societăţi sănătoase, există destule persoane publice sau mai cunoscute, care promovează ostilitatea, mânia şi cruzimea prin intermediul reţelelor sociale, stârnind emoţii controversate şi polemici, doar pentru a fi în centrul atenţiei şi a rămâne relevante pentru un anumit tip de public.