De ce parenting? Ce este parentingul? De ce ar apela parintii la parenting?
– Interviu cu Petra Iorga, Facilitator Family Energy –
FAMOST: Ce inseamna, de fapt, sa fii facilitator de programe de parenting?
PETRA: Sunt foarte fericita ca am devenit facilitatoarea unui astfel de program, deoarece si eu sunt mama si, dupa cum bine stiu si observ cu fiecare zi ce trece, e mare nevoie de asemenea programe la noi in tara, fiindca, prin ele, intelegem foarte clar la ce nivel educativ ne situam atunci cand suntem parinti. In esenta, rolul unui facilitator de parenting e acela de a-i asista pe parinti si de a-i sprjini in gasirea claritatii in ”meseria” aceasta permanenta si, eventual, de a-i ghida sa gaseasca raspunsurile la cat mai multe intrebari pe care acestia si le adreseaza. Lucrurile chiar se complica atunci cand aceste intrebari vin din partea copilului si parintele se simte in dificultate, pentru ca are constiinta limitarii lui, nefiind intotdeauna capabil sa satisfaca nevoia copilului din momentul respectiv. Noi incercam, practic, sa ii punem in vedere faptul ca sunt anumite aspecte pe care, pana la un punct, le-a ignorat sau carora nu le-a acordat importanta cuvenita, dar care sunt primordiale, fiindca stau la formarea personalitatii ulterioare a celui mic.
FAMOST: De ce ar veni parintii la astfel de seminarii? Altfel spus, exista deja o constientizare a necesitatii lor in randul celor care au copii mici?
PETRA: Foarte multi parinti se confrunta zilnic cu multe situatii in care ajung sa se simta uneori fie foarte grozavi, fie foarte incompetenti. Stiu, e amuzant poate ce spun, dar daca ne raportam la viata de zi cu zi alaturi de copilul nostru, avem multe situatii in care invatam noi de la el, asta daca suntem atenti la ceea ce ne transmite. Pe de alta parte, sunt si contexte cand, oricat ne-am da silinta, parca nu stim pur si simplu cum sa procedam. Si cu asta se confrunta fiecare parinte, indiferent de nivelul sau de educatie. Dar, ca sa raspund la aceasta intrebare, ar trebui sa ne gandim mai in profunzime; de fapt, ar trebui sa ne intrebam atunci cand devenim parinti, de ce ni s-a dat privilegiul acesta. Pornind de aici, vine o serie de alte intrebari la care ar fi ideal sa ne dam si raspunsurile: Cum ar trebui sa ma formez eu, ca parinte? Cat de mult din copilul de ieri a ramas in adultul ce am devenit, astazi? Da, profunde intrebari! La fel, si tema dezbatuta ajunge sa aiba implicatii foarte adanci in cadrul cursurilor de parenting. Pentru ca, daca am sti raspunsul de la inceput si am avea solutii la toate provocarile la care suntem “supusi” de catre copii, e clar, nu am mai avea nevoie de astfel de seminarii. Insa, aceste seminarii care au ca tema de baza nevoile copilului, satisfacute sau mai putin satisfacute de catre parinte, ajuta adultii sa identifice modul cum s-au format ei ca parinti, stilul sau tehnicile aplicate in educarea copiilor s.a.m.d.
FAMOST: Sa intelegem ca parintii sau bunicii nostri nu au avut toate parghiile si instrumentele necesare prin care sa ne creasca si sa ne educe frumos?
PETRA: Aici imi vine sa zambesc. Si stii de ce? Pentru ca atat ei, cat si noi am fost la scoala, am invatat foarte multe lucruri, unele ne-au folosit, altele mai putin, dar nu am urmat niciodata cursurile unei scoli speciale pentru parinti din a carei practica sa stim clar care ne sunt responsabilitatile in “meseria” de parinte. Deci, nu e usor sa fii parinte si nici nu esti educat sau format de o institutie in sensul asta. Daca ne raportam la parintii nostri, ei ne-au educat in functie de ce au primit sau vazut la parintii lor. Bunicii nostri, la fel, au avut un aport in educatia noastra in functie de convingerile sau valorile lor. Nu e nici buna, dar nici rea educatia pe care am primit-o noi, insa fiecare parinte ofera, in general, in functie de nevoile lui, mai putin in functie de nevoile reale ale copilului acestuia. Si, de fapt, aici e esenta modului in care te definesti ca parinte, pentru a sti sa faci, cu adevarat, diferenta intre nevoia ta si nevoia copilului tau.
FAMOST: Ce rezultate notabile au inregistrat analizele facute in urma unor astfel de programe?
PETRA: In urma participarii la cursurile de Parenting, parintii constientizeaza tiparele preluate din propriile familii, pe care au ocazia sa le analizeze, pentru a decide in ce modalitate doresc sa le transmita copiilor mai departe. Practic, in urma acestor cursuri, parintele ajunge sa comunice mult mai eficient cu copiii cu care dezvolta relatii de incredere si de respect reciproc. Ca sa nu mai zic ca acel copil care se dezvolta normal si armonios, va ajunge, in final, un adult echilibrat emotional si responsabil de propriile actiuni.
FAMOST. Care este visul unui facilitator de programe de parenting?
PETRA: Visul meu personal ca Facilitator de Parenting e dat de mai multe intentii:
– imi doresc ca, in urma seminariilor si cursurilor, parintii sa fie mult mai constienti despre menirea lor in viata copilului;
– imi doresc sa reusesc sa inspir multi parinti si sa ii motivez, astfel incat sa ajunga sa elibereze din ei ceea orice copil are dreptul sa primeasca, anume iubirea neconditionata;
– imi doresc, de fapt, sa ajung, prin parinti, la inima copiilor;
– imi doresc, nu in ultimul rand, si sa ii fac pe parinti sa-si inteleaga pe deplin vocatia.
Am format si un acronym pe care, de obicei, il folosesc in seminarii. Acesta cuprinde toate calitatile pe care, din punctul meu de vedere, ar trebui sa le aiba un parinte:
PROTECTIE
ATENTIE
RABDARE
IUBIRE
NECONDITIONAT
TIMP
EMPATIE
Interviu realizat de Adina Fuica