Dramele la birou există peste tot şi sunt inevitabile, principalele cauze fiind diferenţele dintre colegi, fără a pleca de la premisele că ei sunt oameni răi. Fiecare vine cu o anumită personalitate, mod de a fi, cu propriul bagaj. La muncă eşti 100% o persoană şi nu un om al muncii sau mai rău, al exploatării.
Cu toate acestea, asta nu înseamnă că este uşor să lucrezi cu o persoană dificilă sau fără caracter, dar, luând măsurile adecvate poţi face interacţiunile mult mai uşoare şi normale. Conform specialiştilor există 5 TIPOLOGII DE PERSOANE DIFICILE la locul de muncă, care pot fi foarte uşor asociate cu cunoscutele “drama queen”. Cum te poţi înţelege cu astfel de persoane?
De ce se dezvoltă dramele la birou
În 1968 psihiatrul Stephen Karpman a dezvoltat un model numit “Triunghiul dramei” care explică cum conflictul se răsfrânge asupra modului nostru de a fi şi de a-l vedea. Acest “triunghi” identifică trei roluri: victima, salvator, persecutor. Victima are rolul persoanei persecutate, salvatorul este cel care “ajută” sau provoacă, persecutorul este cel care “taie şi spânzură”. Când suntem blocaţi într-un astfel de triunghi, indiferent de numărul persoanelor antrenate în conflict, fiecare dintre noi îşi asumă unul dintre cele trei roluri în cadrul dramei fără sfârşit: agresiune continuă, salvare la nesfârşit a victimizării. Şi totul până când ai curajul să te eliberezi de această mentalitate dăunătoare.
Pentru a evita dramele la birou şi intrarea în acest triunghi vicios, trebuie să te concentrezi pe latura ta liniştită. Trebuie să îţi verifici foarte bine presupunerile şi asta deoarece ele ne determină să percepem lucrurile într-un anumit mod. Trebuie să îţi cunoşti limitele, să cunoşti declanşatorii, să iei deciziile corecte în privinţa modului în care vei reacţiona – asta în funcţie de nivelul conştientizării de sine.
1 Şefii care le ştiu pe toate nu acceptă sugestii, sfaturi sau contribuţii sub nicio formă din partea angajaţilor şi în mod special al celor tineri, invocând experienţa. În căutările Google, un astfel de şef este găsit sub apelativul “boomer boss”. Astfel de persoane dificile, de regulă au nevoie şi de timp pentru a digera sugestiile şi în anumite situaţii chiar le pot implementa, dar mai târziu. Dacă eşti în situaţia de a avea un astfel de şef, trebuie să dai dovadă de răbdare, să vezi ce se întâmplă. Un astfel de şef are rolul de persecutor ce nu are răbdare cu colegii mai tineri, dorinţa fiind aceea de a păstra ritmul şi perfomanţa din prezent.
O altă abordare este aceea de a-ţi construi credibilitatea, fie că eşti doar tu sau un grup de persoane şi să încercaţi să vă faceţi treaba cât mai bine. Sarcinile bine duse la capăt nu pot fi atacate şi ajută la construirea încrederii.
2 MILENIALII şi GENERAŢIA Z sunt angajaţii care au redefinit conceptul de muncă. Astfel de angajaţi apreciază validarea dar se pot simţi jigniţi de critici şi insensibilităţi. În acelaşi timp, nu susţin sau simpatizează “boomer boss”, ei însuşindu-şi rolul de salvator-victimă. Ei îşi doresc să redefinească standardele stabilite ale vechilor angajaţi/ angajatori.
Cu aceste persoane poţi merge pe linia lor, permite-le sugestiile şi îndrumă-i când este necesar şi când o cer; în situaţiile care cer critică, mergi pe fapte!
3 Trebuie să îţi limitezi opiniile când discuţi cu genul de persoane cu care nu poţi avea un dialog onest, natural; acele persoane care se pun mereu pe primul loc, considerându-se cele mai importante şi cele care mereu au dreptate. Tot ce înseamnă conversaţie cu ei te transformă, te vor face să te îndoieşti de propria judecată şi să te pună jos; discuţiile cu astfel de persoane sunt ca aruncarea gazului pe foc.
Mentalitatea lor este de persecutor şi orice acţiune ce pleacă de la ei este în defavoarea ta; orice spui, orice mişcare faci, este răsucită şi întoarsă împotriva ta. Cunoscuţi că gaslighters, aceştia prosperă prin declanşarea spiritului tău de corectitudine. Pentru a evita astfel de situaţii, încearcă să te dai uşor pe lângă ei, fiind la nivel declarativ de acord cu ceea ce zic. Astfel, îi vei putea avea de partea ta şi nu te vor şicana.
Există persoane care declară tot timpul că sunt copleşite de muncă şi de sarcini; ca ei, nimeni. Fiecare am avut şi avem termene limită, situaţii stresante, dar anumite persoane se vor în centrul atenţiei manifestându-se în acest mod, ceea ce face foarte uşor ca dramele să apară la birou. Acestea sunt victime şi tot ce li se întâmplă sunt cele mai mari catastrofe.
Cea mai bună soluţie în ceea ce te priveşte este aceea de a le evalua situaţia şi de a te concentra pe discuţii pozitive cu ei; rămâi neutru şi ajută-i să soluţioneze problemele!
Un alt tip, cu rolul de persecutor, este acela care îţi împinge limitele în orice privinţă în ceea ce priveşte sarcinile desfăşurate. Având şi scoţând evident în faţă faptul că sunt şefi sau pe o poziţie de conducere, aceştia abuzează bombardându-te cu extra sarcini, te critică în privinţa modului în care munceşti; orice ai face, el găseşte ceva negativ pentru tine.
Cel mai bun lucru în această situaţie este să munceşti şi să îţi faci treaba cât poţi de bine şi să îi şi comunici în acelaşi timp care îţi sunt limitele. În acelaşi timp, empatizează cu el, pentru că sunt cele mai mari şanse ca comportamentul său să fie consecinţa faptului că şi alţii la rândul lor, s-au comportat la fel în ceea ce-l priveşte.