Una din marile tendinte din industria modei si a produselor de infrumusetare – subiect abordat de noi in multe din editiile revistei Famost, este aceea de a fi cat mai prietenoase cu natura, implicit, a se folosi materiale care nu dauneaza mediului inconjurator. Si cine crede ca cei care activeaza in aceste industrii nu se gandesc sau nu se implica in acest sens, gresesc, drept dovada fiind faptul ca multe case de moda fac toate eforturile pentru a se alinia acestui curent. Doar ca acest proces eco fashion necesita timp, adaptare, investitii, cercetare, o regandire (poate) totala a sistemului de productie.
In luna februarie a acestui an, in cadrul New York Fashion Week, modelele care au prezentat colectia casei de moda Collina Strada, au fost imbracate cu haine realizate in proportie de 75% din tesaturi care erau de prisos (dead stock). In plus, margelele folosite au fost realizate din plasticul reciclat din ocean, “consecinta” a colaborarii cu organizatia 4Ocean. Cu aceasta ocazie, Hillary Taymour a dorit sa atraga atentia modului in care ea si colegii, sustin aceste demersuri eco fashion.
Cum sta industria modei la acest capitol? Ce masuri au fost luate? Cum suna viitorul? Exista deschidere si interes pe acest subiect?
Cum e realitatea
Pe de alta parte, multe dintre branduri sustin initiativele ‘verzi’ doar ca, in mod concret, par sa nu faca nimic, in conditiile in care se stie faptul ca industria este a doua cea mai poluanta sursa, prin substantele chimice emise si carbon. Mai mult, tot ce inseamna o industrie a modei foarte activa, incurajeaza reimprospatarea dulapurilor in mod constant si conform statistiscilor, doar aproximativ 1% din deseurile textile sunt reutilizate.
Ce fac casele de moda in mod concret
Partea cea mai buna si care ne da speranta ca totul va merge in directia eco fashion, este numarul tot mai mare de designeri si oameni aflati la conducerea unor mari branduri, care iau masuri pentru reducerea impactului negativ pe care il au asupra mediului. Iar cele mai bun si cunoscut exemplu este Stella McCartney, care este un lider in folosirea materialelor vegetariane si a imitatiilor de blana. Mai mult, este la moda ca orice brand mare de lux sa aiba un director care sa fie deschis si in aceasta privinta, un bun exemplu fiind Sylvie Benard (director de mediu) – LVMH. Exista intr-adevar o miscare reala a celor care abordeaza problema plasticului, majoritatea stabilindu-si ca scop, realizarea de ambalaje reciclabile, reutilizabile, samd.
Denimul este una dintre cele mai problematice sectoare din industria modei, datorita apei folosite si poluate, fiind necesare aproximativ 8 transe de clatire in procesul de vopsire. Anul trecut, G-Star Raw a lansat Most Sustainable Jeans Ever, colectia sa de vara 2019 – folosind doar doua transe de clatire si economisind 75% din apa folosita in mod normal.
Multe case de moda de asemenea, se concentreaza pe refolosirea resturilor de tesaturi, mai precis, pe ceea ce au pe stoc, diverse resturi; acelasi lucru se intampla si in cazul metalelor pretioase, reciclandu-le. Unmade este un brand care a oprit productia de masa, realizand piese vestimentare doar la cerere, compania care produce Swarovski sprijina organizatii care lupta pro mediul inconjurator, ca Nature Conservancy si Barefoot College. Companiile de parfumuri incep sa foloseasca rezidurile pentru realizarea lumanarilor parfumate.
Eco fashion se incadreaza in principalele probleme actuale ale lumii moderne, eliminarea poluarii si gasirea imediata a unor solutii eco-friendly, venind in sustinerea sa. Gasirea solutiilor optime si implementarea lor, nu reprezinta sarcini usoare pentru nimeni, indiferent de domeniul in care activeaza.