Filtrele inteligente îţi oferă transformări extraordinare; văzute în reţelele sociale, aceste look-uri ar necesita ore de muncă într-un salon de înfrumuseţare cu tot ce înseamnă machiaj şi aranjatul părului. Doar că un astfel de aspect poate fi obţinut în câteva secunde în funcţie de experienţa fiecăreia, doar cu ajutorul filtrelor inteligente de pe social media: buze mai pline şi moi, nas micuţ, fără coşuri sau riduri, o linie perfectă a maxilarului. O imagine ideală, dar nerealistă a adevăratei tu.
Reţelele sociale sunt pline de astfel de filtre inteligente care pot modifica aspectul utilizatorului în câteva secunde şi care, de multe ori, nu sunt detectabile. Noul filtru Bold Glamour regăsit pe Tik Tok foloseşte inteligenţa artificială pentru a sculpta caracteristicile utilizatorilor, netezindu-le imperfecţiunile, luminându-le dinţii şi ochii şi dând mulţi ani înapoi. În luna de după lansarea acestui filtru, au fost înregistrate 15 milioane de videoclipuri TikTok cu utilizatori deopotrivă încântaţi dar şi consternaţi de eficacitatea filtrului.
Pentru un utilizator care este degajat şi vede totul ca o simplă distracţie, filtrele inteligente nu reprezintă ceva decât o trecere uşoară a timpului, însă există îngrijorare în cazul unor adolescente, care pot avea legătură cu sănătatea lor mintală şi stima de sine. Presiunea – venită nu se ştie de unde – că femeile tinere să se conformeze anumitor standarde de frumuseţe nu reprezintă nimic nou şi nu se limitează doar la tineri. Odată cu femeile mai tinere şi cele în vârstă se simt obligate să ţină pasul cu aşteptările societăţii prin ajustări anti – îmbătrânire.
Bineînţeles că nu este TikTok-ul vinovat pentru crearea acestui abis dintre ceea ce este real şi ceea ce nu este, lucrurile mergând în acesta direcţie încă din 2015 odată cu Snapchat-ul. Potrivit unor sondaje, 1 din 4 persoane folosesc filtre după ce îşi fac un selfie, doar că acest procent este în creştere mai ales în intervalul de vârsta 16-25 ani. Un alt studiu ne arată faptul că 90% dintre femeile cu vârsta cuprinsă între 18 şi 30 de ani au folosit filtrele inteligente pe reţelele sociale datorită presiunii sociale de a se conforma. Există presiunea de a se super analiza, de a examina fiecare aspect şi acest lucru se întâmplă cu o atitudine extrem de critică la adresa lor.
Filtrele inteligente există în multe părţi, doar că, ofereau un aspect superficial, ca şi cum ar fi adăugat o mască deasupra, în timp ce Bold Glamour este mai sofisticat şi foloseşte inteligenţa artificială pentru a schimba aspectul din toate unghiurile. Din punct de vedere tehnic este impresionant, dar care este efectul real asupra minţii umane? Anumite persoane chiar consideră că astfel de aplicaţii ar trebui să aibă avertismente; când o astfel de minciună este atât de credibilă, deconectarea dintre cine/ ce eşti ca persoană în mediul virtual şi cine eşti în realitate devine mai profundă şi se accentuează. Se poate ajunge la sentimente de inadecvare fizică sau dismorfie totală în ceea ce priveşte corpul.
Mai mult, şi aceasta este o tendinţă din ce în ce mai pronunţată, persoanele încercând să aducă “îmbunătăţirile” oferite de filtrele inteligente în realitate prin intermediul diverselor proceduri fizice. De o mare popularitate se bucură ochii de vulpe care, prin intermediul procedurilor de chirurgie plastică, ridică şi repoziţionează colţurile ochilor, la fel ca folosirea Botox-ului pentru buze şi aspectul lor plin. La toate acestea se adăugă multiplele videoclipuri care arată alte astfel de proceduri, dar şi îngrijorarea că toate datele preluate de compania mamă a TikTok – ByteDance ar putea furniza datele guvernului chinez.
Că TikTok-ul poate sau nu stoca datele noastre, asta e mai puţin relevant pentru un utilizator obişnuit. Problema cu adevărat îngrijorătoare este aceea că dacă îi permitem, ne poate fura stima de sine, simţul realităţii şi cel mai important, mintea.