Frumusetea sustenabila din punctul de vedere al brandurilor care promit si fac tot posibilul sa fie cat mai prietenosi cu mediul, se rezuma la faptul pe care nu il pot controla: adaptabilitatea clientilor si dorinta lor de constientizare.
De ce pasii cu frumusetea sustenabila par atat de mici?
La o prima vedere, se pare ca multe branduri beauty si fashion au inteles necesitatea conceptului de “zero deseuri”, maximalismul fiind pe o panta descendenta, oricat de incet ar parea acest proces. Iar faptul ca tot mai multe branduri sunt mult mai constiente din punct de vedere ecologic, ne ofera sperantele unui viitor bun.
Stilul de viata prietenos cu mediul inconjurator catre care aspiram si, implicit, dorinta ca frumusetea sustenabila sa intre cat mai mult in viata noastra, nu reprezinta ceva nou, blogger-ul californian Bea Johnson (zerowastehome.com) luptand de mai bine de 10 ani pentru aceasta cauza si dovedind ca este posibil sa nu aducem daune naturii daca constientizam acest lucru. Partea buna este aceea ca multe companii au inceput si sunt in plin proces de schimbare, reinventare si adaptare, de la ambalaje, pana la cele mai amanuntite ingrediente folosite.
Din punct de vedere al ambalarii, impachetarea traditionala in plastic este in curs de a fi schimbata pentru a evita cantitatea enorma de deseuri care polueaza marile si oceanele. Conform statisticilor, doar 9% din deseurile de plastic produse vreodata au fost reciclate si asta pentru ca renuntarea la plastic este usor de spus, dar greu de facut. Pe langa daunele pe care le aduce, plasticul are insa si proprietati putin mai dificile de gasit, de la transport, durabilitate, costuri mici; este un material robust care impiedica contaminarea microbiana, deschiderea si inchiderea unui capac al unui produs beauty zilnic punand in pericol igiena produsului si a locului unde este folosit acesta (ten, ochi). A gasi materiale inlocuitoare cu aceleasi proprietati nu pare sa fie o sarcina atat de usoara, existand la momentul actual destul de putine variante, dar premizele sunt incurajatoare.
Si pana in momentul in care frumusetea sustenabila isi va intra in drepturi si vor exista alternative care sa le permita brandurilor sa evite in totalitate plasticul, cei pro eco fac toate eforturile pentru reducerea impactului asupra mediului cu ajutorul reciclarii. Nume mari (L`Oreal, Garnier, Guerlain) din industria beauty iau masuri in aceasta privinta si incearca sa gaseasca alternative cat mai convenabile din toate punctele de vedere, aprovizionarea rara fiind un aspect dorit de toata lumea. Din nefericire, exista multe dezavantaje pentru acestea, plasticul reciclat devenind mai gri, cu un aspect neclar, ceea ce devine un dezavantaj pentru consumatorii ce isi doresc si apreciaza aspectul premium. Exista si branduri care afirma ca folosesc plastic reciclat, doar ca procentul nu depaseste 10%, ceea ce ajuta, dar nu semnificativ.
Din nefericire, modul cum arata plasticul reciclat poate descuraja deopotriva si brandurile dar si clientii care pun accent pe aspectul vizual. Iar pentru brandurile care promit si fac tot posibilul sa fie cat mai prietenosi cu mediul, exista factorul pe care nu il pot controla: adaptabilitatea clientilor si dorinta lor de constientizare. Iar cu acest factor vine si impactul in privinta reciclarii: in cazul in care clientii nu se “conformeaza”, nu exista reciclare (a merge cu ambalajul reciclabil dupa ce a fost consumat produsul pentru o eventuala reumplere), eforturile venind doar dintr-o singura directie.
Frumusetea sustenabila cuprinde totul, de la ambalaj, la formula, sursa ingredientelor, durata de viata, transportul. Si chiar daca anumite schimbari si decizii sunt grele si multe lucruri necesita imbunatatire, ca in cazul oricarui obiectiv maret, dorinta de schimbare poate fi considerata un inceput.