Nicoleta Chirica – owner/fondator al brandu-ului Iutta, a reusit intr-un timp scurt, sa duca traditia la nivel de arta si sa o integreze in cel mai bun mod cu putinta in moda actuala, aflata poate mai mult ca niciodata, intr-o continua stare de efervescenta, transformare si reinventare. Si drept dovada in sprijinul acestora, sta continuitatea Iutta si succesul de necontestat, atat in Romania cat si in afara granitelor tarii, indiferent ca vorbim de prezenta in media scrisa si online, sau in targurile de profil.
Una dintre cele mai bune metode de a pastra traditiile, este aceea de a le imbina cu prezentul, de a le reinventa intr-un mod care sa placa. Doar ca, acest lucru, nu este la indemana oricui, deoarece, in afara de dorinta, trebuie sa existe pricepere, fler, viziune, imbinate cu talent si ore nesfarsite de studiu si munca. Cand vedem aceasta lista de minime calitati, pare mai greu realizabil acest lucru, dar nu imposibil. Design-ul si calitatea gentilor de mana, a incaltamintei si a tuturor accesoriilor Iutta, este una recunoscuta si iubita atat de cumparatori, cat si de cei din industria modei, pentru ca frumusetea interioara si pasiunea oamenilor creativi, se reflecta mereu in creatii. Si acest lucru se simte, se vede si se transmite.
Stam de vorba cu Nicoleta Chirica despre ea si despre brandul Iutta, pentru a afla care este filosofia din spatele acestui succes, care sunt lucrurile esentiale pe care orice iubitor al acestui brand ar trebui sa le stie, precum si planurile de viitor. Un dialog deschis si relaxant, pe care va invitam sa-l parcurgeti in randurile urmatoare, insotiti de frumoasele fotografii ale produselor.
Buna Nicoleta si bine ai venit in paginile revistei Famost! Toate lucrurile au un inceput … cum a luat nastere frumoasa poveste Iutta?
Iutta a luat nastere mai mult dintr-o joaca initial, dar si dintr-o dorinta de a-mi explora creativitatea, de a ma reconecta cu radacinile mele si de a transmite mai departe, prin dorurile create de noi, autenticul romanesc.
Dupa ani de zile lucrand in domeniul telecomunicatiilor, am pornit spre a descoperi acea parte din mine care statea ascunsa undeva si am inceput sa creez tipare si ulterior genti, dar mai mult la un nivel personal. Dandu-mi seama ca e totusi ceva mai mult ce merita explorat, am devenit din ce in ce mai pasionata de acest proiect si m-am dedicat complet lui, urmand cursuri de design, un mba si renuntand complet la jobul meu corporatist. Asa s-a nascut Iutta.
In momentul in care luam decizii importante pentru viata noastra, analizam mult, gandim, facem strategii. Ce ai luat tu in calcul in momentul in care ai inceput aceasta afacere? Care au fost gandurile tale, ideile, strategia?
Nu pot spune ca nu am analizat deloc aceasta schimbare, dar intr-un fel, simt ca odata ce mi-am descoperit aceasta pasiune, nu a mai existat cale de intors, stiam ca asta imi e drumul. Intr-adevar, a fost o perioada de invatare si ajustare, am trecut de la un job intr-o corporatie mare la a imi crea propriul meu brand de moda – deci o intoarcere la 180 de grade, as spune. Prima perioada am petrecut-o mult in atelier, undeva am invatat enorm de multe.
Ce a fost mai intai pentru Nicoleta Chirica: dragostea pentru traditiile autohtone sau dragostea pentru moda?
Cred ca, de fapt, mai mult dragostea pentru arta, inainte de toate. Am crescut inspirata de tatal meu, care e sculptor, si de pasiunea pentru care o punea in tot ce facea. Am fost fascinata sa vad cum creatiile lui prindeau viata si mi-a placut sa incerc sa deslusesc simbolurile din spatele lor. De aici, imbinata cu dragostea si poate nostalgia pe care o simt fata de identitatea si radacinile romanesti, cat si cu partea de frumos pe care moda o ofera vietilor noastre, s-a nascut formula magica pentru mine – Iutta.
Care este etimologia numelui “Iutta” ? Cum s-a nascut, ce semnificatie avea pentru tine atunci si ce semnificatie are acum?
Iutta e un nume pe care l-am ales datorita sonoritatii si puterii pe care o dau consoanele duble, in oglinda asezate. Numele a pornit de un personaj redat de pictorii renascentisti, Iudita.
Cu ce ai inceput, avand in vedere ca astazi gama produselor oferita este una variata, de la genti de mana, la incaltaminte – atat feminina cat si masculina, accesorii, pana la articole pentru copii?
Cum am spus si mai sus, gentile au fost primele care au inceput sa prinda contur, iar prima colectie – chiar un omagiu adus pasiunii tatalui meu – a fost din lemn sculptat. Usor, ne-am dezvoltat si pe partea de accesorii de mica marochinarie, de la portofele pana la bratari. Iar acum, pe langa faptul ca avem si linii de incaltaminte, acestea sunt intr-un final, produse si ele local, in acelasi atelier propriu unde iau viata celelalte doruri. Chiar saptamana trecuta ne-am intors de la Milano, unde am expus cea mai recenta linie de conduri proaspat scoasa din cuptor.
Care a fost prima piesa creata de Nicoleta Chirica?
Prima piesa – parte din colectia ‘Spirit Eflorescent’, a fost o geanta de lemn, care a devenit, sa spunem, vedeta colectiei – este un clutch realizat integral din lemn sculptat.
Ce facea Nicoleta Chirica la inceputul acestei calatorii si ce face astazi? Care ii sunt atributiile in acest moment?
Ca la inceputul oricarui business, a cam trebuit sa fac de toate si sa fiu peste tot – stateam in atelier, ma intalneam cu partenerii, furnizorii. Nu ca acum n-as face tot asta, insa am ajutoare care imi usureaza munca. Acum, focusul principal e pe dezvoltarea afacerii si bineinteles, pe creatie.
De unde aceasta pasiune pentru promovarea culturii si a traditiilor romanesti prin intermediul modei? Este dragoste, este marketing, o combinatie intre cele doua?
E o deschidere catre semnele pe care ni le-au lasat ca mostenire strabunii nostri, completata cu pasiunea pentru arta, pentru frumos. E o atractie catre codurile de ADN romanesc, care ne spun si ne invata multe lucruri despre noi, o pasiune pentru simboluri si pentru decodarea lor. E unul din modurile prin care ma exprim.
Cum decurge procesul de creatie de la A la Z a unui accesoriu Iutta? Care este cea mai importanta etapa sau care iti place tie cel mai mult?
Inspiratia povestii sta la baza. Fiecare produs are o poveste si e parte din procesul personal, de momentul conceperii lui. Nu am o regula de creatie a produsului, sunt produse catre care am facut pasi cu mult timp in urma, dar care nu sunt inca gata nici dupa un an sau doi. Cred ca intreg procesul – de la prima idee si schita, pana la a putea admira produsul la bratul unei iubitoare Iutta – este plin de magie si nu pot decat sa-l indragesc complet.
“Iutta reintroduce clientul in centrul procesului de creatie” – ce semnificatie practica are acest lucru si ce ar trebui sa inteleaga un admirator al brandului sau un potential cumparator?
Una din primele cliente ne spunea ca ‘Voi, Iutta, ne faceti sa iubim dorul, chiar daca acesta reprezinta o absenta’. Creatiile si povestile Iutta sunt parte din fiecare dintre noi. Dorurile, asa cum sunt numite gentile, nu sunt doar simple genti, ci o continuare a femeii care le poarta, a identitatii acesteia. De asemenea, cu ocazia colectiei Polaris, am lansat o provocare tinerilor designeri din Romania, oferindu-le sansa de a crea o noua interpretare grafica a simbolului Stelei Nordului. Designul castigator, a fost, in cele din urma votat si ales de iubitorii brandului, ceea ce i-a facut sa fie parte din povestea colectiei.
Care crezi ca este cheia ca o piesa vestimentara, un accesoriu, sa dainuiasca in timp? Sa aiba acel aer atemporal?
Sa vina din sursa. Sa fie o fuziune intre materie si spirit.
Care iti sunt sursele de inspiratie? Traditia, cultura, folclorul – sunt de ajuns?
…