Sustenabilitatea in moda este unul din numeroasele demersuri de a limita consumerismul excesiv, risipa, extravaganta si daunele aduse mediului inconjurator, castigand teren si in segmentul considerat de lux, unde exista cei mai mari jucatori din aceasta industrie. Si exista anumite branduri din categoria premium care au intrat pe acest drum de ceva vreme, realizand produse cu adevarat durabile. Nu intra in aceasta categorie brandurile care au adoptat aceasta tendinta folosindu-se pentru a atrage clientii responsabili in scopul imbunatatirii imaginii, produsele proprii din aceasta categorie devenind si mai scumpe pe fondul folosirii materialelor si a proceselor de productie ecologice.
Bineinteles ca pe langa cei care isi doresc in mod real ca ceea ce fac sa aiba un impact mai redus asupra mediului, au aparut si cei ce se folosesc de asta, cei ce vor sa pacaleasca acest concept, totul in umbra sustenabilitatii.
Si exista nume mari din industria modei care au facut pana acum schimbari majore in politica interna, care ofera transparenta totala in tot ceea ce fac. Anumite schimbari care au in centrul atentiei sustenabilitatea nu sunt deloc usoare mai ales in moda, ci dimpotriva, ele necesitand timp, investitii, o buna cunoastere a fenomenului si care tine cont in mod real de faptul ca consumatorului – obisnuit sau de lux, chiar ii pasa de planeta.
Per ansamblu, la nivel global, exista numeroase branduri si companii care si-au luat diverse angajamente “verzi” si care, din nefericire, deocamdata nu se incadreaza in ceea ce se vrea sustenabilitatea, un cuvant la moda in zilele noastre. Multe din produsele de lux realizate sub aceasta aura a sustenabilitatii sunt doar despre proces si experienta, decat de produsele in sine.
Consumatorii, in majoritate cei de lux – sunt cei mai exigenti, dorind cat mai multa transparenta si responsabilitate din partea brandurilor favorite, pentru ca astfel, ei sa se poata identifica in mod real cu valorile acestora. Si conform unui studiu, aproximativ 90 de procente din consumatori chiar isi doresc ca brandurile si companiile sa comunice public ceea ce fac concret in directia sustenabilitatii. Brandurile de lux au parte de o si mai mare presiune, mai ales ca de la ei se asteapta sa fie pionierii acestei directii.
Exista si termenul “greenwashing”, folosit de acele branduri infometate care isi doresc sa faca bani cat mai repede, asta in contrast cu demersurile reale pentru produsele ecologice si practicele etice. Ecologistul Jay Westervelt spune despre aceste termen aparut in anii 1980, ca are scopul de “a face oamenii sa creada ca compania face mai mult pentru a proteja mediul decat o face in mod real”. Iar timpul ne-a aratat ca are dreptate, existand multe afaceri mari care s-au folosit de acest termen destul de flexibil, dar in acelasi timp si dificil de reglementat. Exista in zilele noastre destul de multe companii care prin intermediul marketingului si a folosirii cuvintelor ca eco, sustenabil, verde, incearca sa isi atraga de partea lor clienti si faima, neoferind transparenta in ceea ce priveste procesul de productie, materialele folosite, produsele finale, samd.
Si chiar daca brandurile premium scot in evidenta sustenabilitatea si faptul ca se aliniaza acesteia atat in moda cat si in industria beauty, calitatea este cea care iese in prim plan, multi consumatori gandindu-se daca schimbarile pro eco pot garanta aceeasi calitate. Cand dai multi bani pe un produs de lux, te astepti ca banii sa reflecte calitatea si luand in caz particular pielea, se ridica intrebarea: poate cea vegana sa aiba aceleasi calitati cu cea naturala? Aici pot fi la fel, produse si produse, unele de calitate superioara altele mai putin durabile, dar va fi pretul pe masura? Alta problema delicata o reprezinta faptul ca materialele sustenabile, organice, au nevoie de mai mult timp pentru productie. Costa acest timp mai mult?
Cu toate aceste probleme delicate, atat brandurile cat si consumatorii nu sunt impiedicati sa fie bine informati si sa-si respecte principiile, sa ia decizii inteligente pentru protejarea mediului inconjurator. Iar daca sustenabilitatea va fi printre prioritati, cu siguranta ea se va afla in prim planul tuturor, mai ales ca marile branduri sunt cele care dicteaza tendintele si care, de obicei, isi permit sa faca noi investitii si sa isi schimbe politica.