Alcoolul si limita. Cum putem gasi un echilibru?

Alcoolul are efecte negative asupra sanatatii daca este consumat in cantitati inadecvate, renuntarea sau reducerea cantitatii consumate crescand in popularitate in ultimii ani,.

Alcoolul are efecte negative asupra sanatatii daca este consumat in cantitati inadecvate, renuntarea sau reducerea cantitatii consumate crescand in popularitate in ultimii ani, datorita constientizarii efectelor acestora, dar poate si datorita bauturilor noi aparute fara alcool. Cu toate acestea, un studiu al unui grup de cercetatori australieni (Edith Cowan University) din 2020 afirma ca alcoolul este consumat preponderent in randul femeilor avand varste cuprinse intr 50 si 69 de ani, care se pare ca depasesc limita acceptata, comparativ cu femeile mai tinere.

Bautul alcoolului este distractiv si un factor de socializare, dar daca se depasesc anumite cantitati sau se consuma prea mult pentru o anumita varsta, cu siguranta nu este bun pentru sanatate.

De ce alcoolul consumat peste medie ar fi o problema?

  1. Toleranta ta este prea mica
    Pe masura ce femeile imbatranesc, cantitatea de alcool pe care ele o consuma devine mai mica, comparativ cu situatia cand erau mai tinere. Iar starea de dupa, va fi si mai rea, facandu-te sa te simti obosita, deshidratata si sa ai senzatii de greata.
  2. Hormoni suparati
    La un anumit moment, la varsta de 40 de ani si in anumite cazuri si spre sfarsitul varstei de 30 de ani, incepe perimenopauza, cand nivelurile hormonale sufera transformari, femeia apropiindu-se usor usor de menopauza. Bautul alcoolului in exces poate agrava anumite simptome, precum bufeurile. Consumul alcoolului poate creste nivelul estrogenului, ceea ce duce la un dezechilbru hormonal, agravand simptomele menopauzei si crescand riscul de cancer mamar. Mai mult, creste riscul de a avea osteoporoza, durerile articulare sunt mai mari, dar si corpul este lasat fara nutrienti ca magneziul si calciul, extrem de importanti in menopauza.
  3. Emotii incurcate
    Femeile in timpul menopauzei sunt mai susceptibile la depresie si anxietate, iar alcoolul le poate agrava. Initial, alcoolul elibereaza substante chimice in creier – endorfine, care te fac sa te simti bine, dar prea mult alcool, te aduce in situatia de a fi deprimata.
  4. Calitatea somnului
    Indiferent de varsta, alcoolul afecteaza calitatea somnului si impiedica efectul restaurator al acestuia. Organismul nostru lucreaza la detoxifierea si metabolizarea alcoolului, decat sa se concentreze pentru a ne oferi un somn profund si revigorant. In plus, cand anii sunt de partea noastra, suntem capabili mai mult sa avem parte de un somn de calitate si sa luam ce e mai bun. Si pe masura ce imbatranim, suntem capabili sa avem un somn profund pentru o perioada mai mica.

Exista si lucruri benefice daca alcoolul este consumat cu moderatie! Femeile in menopauza, care consuma alcool in cantitatile recomandate, se bucura de un risc mai scazut de aparitie a bolilor de inima, diabet de tip 2, dementa, accident vascular cerebral, obezitate, comparativ cu femeile care nu beau.

In cazul in care vrei sa bei mai putin …

Gaseste sursa pentru care bei! Daca e sa faci o reflectie onesta, nu e vorba de cat bei, ci motivele pentru care bei. Daca esti in situatia in care vrei sa scapi de niste emotii dificile, intial poate fi o usurare, doar ca se poate initia un cerc vicios de adaugare a vinovatiei, remuscare pentru consum de alcool si alte comportamente asociate. Dificultatea este de a sti ce inseamna moderat, pentru ca, consumand alcool des, se poate ajunge de la un pahar la doua, de la doua la trei, apoi intreaga sticla.

Abstinenta totala? Daca cineva a inceput sa consume in mod regulat alcool si in cantitati mai mari, se pare ca cea mai buna solutie este renuntarea totala. Iar daca vrei cu adevarat sa te lasi de alcool, a cauta un ajutor specializat este primul pas pentru a fi onest cu tine insuti.

Cu toate acestea, a bea mai putin poate fi o solutie destul de buna si in cazul unor persoane, reducerea cantitatii de alcool este posibila.

Folosesti alcool sa te ajute la adormit. Cel mai bine este sa eviti sa te bazezi pe alcool pentru a-ti induce somnul! Incearca in timpul zilei sa te concentrezi pe ceea ce te nelinisteste, fapt ce iti va oferi o alta perspectiva. Poate ca, daca ai solutiona principala problema, nu vei mai avea nevoie de alcool sa dormi. Poti incerca si urmatorul exercitiu: noteaza-ti cat de rau iti face consumul de alcool in exces si impactul negativ pe care il are in general si imagineaza-ti cum ai arata, simti si comporta daca ai schimbat acest comportament. De retinut este faptul ca imaginatia este mai puternica de puterea vointei!

Sa vorbesc cu prietenii si/sau cu familia despre acest aspect? Cu siguranta poate fi un lucru foarte bun, deoarece ei sunt aproape singurii care te vor sustine. Doar ca este determinant si caror persoane spui aceste lucruri. Anumite persoane nu pot impartasi cu altii cand au loc schimbari, ei insisi avand probleme. Spune-le intr-un mod foarte ferm sa sa nu iti ofere bauturi, sa nu aduca alcool in casa sau sa le tina in asa fel incat sa nu fie vazute!