Relatiile toxice

Relatiile toxice sunt destul de dificil de detectat, la fel ca semnele unui abuz emotional, mai ales cand esti implicata in mod direct.

Relatiile toxice sunt destul de dificil de detectat, la fel ca semnele unui abuz emotional, mai ales cand esti implicata in mod direct. Daca esti intr-o relatie cu o persoana narcisista, este si mai dificil, pentru ca abuzul de regula, este subtil si progresiv.

Semnele subtile de abuz

Relatiile toxice sau abuzive, abuzurile narcisiste, pot fi numite „abuzuri invizibile”, pentru ca astfel de abuzuri emotionale si psihologice nu lasa urme fizice. Din multe puncte de vedere, acest lucru le face mai periculoase, deoarece sunt mai greu de observat. Daca banuiesti ca esti manipulat de partener, cauta semne subtile, inclusiv sentimentul de subminat sau neacceptat. Relatiile abuzive pot fi cu urcusuri si coborasuri si te pot lasa obosit sau epuizat emotional. Simtindu-te nesigur, amenintat sau ca partenerul tau este imprevizibil sau de neincredere, toate sunt semne ale unei relatii toxice. Poti rata aceste semne de avertizare daca cel de langa tine iti arata dragoste, cadouri, complimente, scuze si promisiuni, un mod de a compensa excesiv. Capul tau este un amestec de emotii. Dar e important sa ramai cu picioarele pe pamant in timp ce incerci sa tii pasul ce se intampla. Fii realist cu privire la modul in care esti tratat!

Relatii sanatoase vs toxice

Cand te afli intr-o relatie sanatoasa, te simti sustinuta, iar partenerul tau este dispus sa te accepte asa cum esti tu. Relatiile toxice se manifesta exact invers. Alt semn important al unui unei relatii abuzive, include situatia cand un partener sugereaza ca orice problema sau probleme aparute in cadrul relatiei sunt din vina ta. Atentie la comportamentele abuzive, cum ar fi criticile, vinovatia, rusinea, manipularea si minciuna, urmate de obicei de un spectacol de dragoste si remuscari.

Esti supusa unui abuz de tip gaslighting

Acest abuz – gaslighting, se refera la o forma de abuz psihologic in care partenerul, poate in diverse moduri sa nege, acuze, submineze, sugereze sau sa te determine sa te indoiesti de tine. Acest lucru este unul comun, se intampla frecvent si te poate aduce in situatia in care ai senzatia ca ai innebuni. Multe persoane care au suferit un astfel de abuz, cand se intorc cu gandurile in trecut, au o senzatie extrem de neplacuta; se simt ca si cum ar fi fost maltratate si cu toate acestea, au permis acest comportament negativ. Iar daca esti intr-o relatie si ai un sentiment ciudat, ca ceva nu este bine in relatie, atunci, cel mai probabil, asa si este. Iar un mare ajutor poate veni din partea unui prieten bun, a unei cunostinte de incredere sau a unui specialist/ terapeut.

Cum sa te ridici singura

Primul pas este ca tu sa te informezi foarte bine despre tot ce inseamna relatii toxice, narcisism, abuzuri tip gaslighting. Daca iti creste constientizarea, vei putea face si ceva pentru a-ti schimba situatia. Vorbeste cu prieteni buni, membrii ai familiei, terapeuti, pentru a recunoaste anumite semne, daca ele exista. A te ridica pe tine e pentru tine si necesita incredere de sine si sa fii sigura ca faci lucrul corect. A constientiza si a lua masuri in aceasta privinta, inseamna ca trebuie sa ai granite sanatoase, ceea ce te ajuta sa te simti mai sigura, mai confortabila in privinta sentimentelor, dorintelor si nevoilor tale.

Granitele – absolut necesare

Relatiile sanatoase se bazeaza pe anumite limite sanatoase, capabile sa protejeze ambele parti de anumite lucruri specifice relatiilor toxice. Doar ca, aceste limite trebuie sa te reflecte pe tine, valorile tale si ceea ce este important pentru tine; iar tu, trebuie sa comunici partenerului sau prietenului, daca aceste limite sunt depasite. Aceste granite ii lasa pe cei din jur in general sa cunoasca aspectele care te deranjeaza, dar acest lucru nu inseamna ca respectiva persoana nu va mai face acest lucru sau ca se va schimba. A stabili limite, nu inseamna ca vei controla pe cei din jurul tau sau ca te vei certa neaparat – doar ca acest lucru se intampla daca aceste limite sunt depasite in mod constant sau voit. Ia in calcul aceste granite, avand cunostinta de anumite comportamente ale celor cu care interactionezi! De asemenea, a spune cuiva cum te simti atunci cand esti mintita, nerespectata, iti poate intari experienta.

Lucreaza la sanatatea mentala!

Potrivit specialistilor, a lucra la respectul de sine si propria incredere, practicand exersarea ingrijirii de sine si imbunatatind granitele personale, poate ajuta la schimbarea dinamicii unei relatii. Trebuie sa te urmaresti pe tine, sa-ti imbunatatesti starea de bine, asta in detrimentul incercarii de a-ti schimba partenerul sau a-l manipula pentru a ajunge la un numitor comun. Daca faci acest lucru din motive gresite, se poate ajunge la comportamente nedorite, ceea ce este nesanatos pentru relatie. Daca partenerul tau este manipulator sau narcisist, probabil il va incanta pe terapeut si va face sa fie de partea lui; trebuie in acest caz, un terapeut foarte experimentat, mai ales daca acesti narcisisti au venit cu victimele propriilor abuzuri. Terapia trebuie facuta in acest caz, atat singur cu cel abuzat, cat si impreuna cu cel care abuza.

Mergand mai departe

Nu doar ca se poate merge mai departe, dar aceste lucru este si posibil cu ceva eforturi din partea ta! El implica mai multa incredere din partea ta, incredere si ingrijire de sine, ceea ce se traduce ca tu, personal, sa iti iei responsabilitatea pentru starea ta de bine si pentru fericirea ta. O relatie toxica are un impact negativ asupra sanatatii mentale, dar in momentul in care te indepartezi de ea, poti redobandi perspectiva si starea de bine mai repede. Acest lucru evidentiaza cat de toxica a fost relatia ta si cat de bine esti fara ea!

Cum sa te recuperezi dupa o relatie toxica cu un narcisist

  • Asuma-ti responsabilitatea pentru partea ta de relatie!
  • Concentreaza-te pe propriile nevoi!
  • Dezvolta-ti granitele sanatoase!
  • Stapaneste ingrijirea de sine! Sunt multi oameni in relatie cu un narcisist si care au tendinta (si stiu si cum) sa aiba grija de altii. Doar ca, propria recuperare, implica sa ai grija in primul rand de tine!
  • Lucreaza la respectul si increderea de sine!
  • Da drumul vinovatiei, fricii si altor sentimente de responsabilitate pentru ceilalti! Aceasta merge in paralel cu dezvoltarea granitelor sanatoase, care te ajuta sa realizezi faptul ca esti responsabila pentru propria persoana.