De vorba cu Laura si Mircea Maieru

Media

De vorba cu Laura si Mircea Maieru

9

t e x t : fashion blogger Laura Veronica Sima


[dropcap custom_class=”wh”] Asa cum v-am obisnuit in fiecare editie a revistei noastre, stam de vorba cu oameni talentati, pasionati de frumos, extrem de creativi si implicati in ceea ce fac, ce reusesc prin munca si daruire sa isi transforme pasiunea in profesie. Indiferent in ce zona activeaza, nimic nu il anima mai mult pe om, decat ceea ce face din pura pasiune. Si de data aceasta, am cautat adevarat pasiune si am gasit-o … la oameni care isi exprima sinele interior si urmeaza latura artistica. [/dropcap]

Modest din fire, nu se considera un profesionist in domeniu, ci mai degraba un “amator pasionat”- Mircea Maieru, caci despre el e vorba, este fara doar si poate, nu numai un profesionist in domeniul fotografiei, ci si un artist desavarsit. L-am invitat in editia din aprilie a revistei Famost alaturi de noi, sa ne vorbeasca despre fotografie, despre cum a inceput aceasta frumoasa pasiune, ce presupune munca de fotograf, dar si despre satisfactiile ce vin odata cu ea, despre tehnica, expresivitate si compozitie, dar si despre alte lucruri extrem de interesante.
Asadar, haideti sa-l descoperim, sa lasam fotografiile sa vorbeasca de la sine si sa vedem impreuna lumea, prin ochii unui fotograf!


Ce anume te-a indreptat catre fotografie si cand ai descoperit pasiunea pentru acest domeniu? Cum si cand ti-ai dat seama ca asta este ceea ce vrei sa faci?
Cu fotografia am avut contact de mic. Tatal meu avea un mic laborator foto in apartament, construit intr-o debara. Acolo am invatat sa developez filme, sa transpun pe hartie cu aparatul de marit, sa lucrez cu chimicalele necesare developarii si fixarii, tot ce inseamna tehnica fotografiei analogice, argentice. De asemenea, am avut in casa in permanenta cateva aparate foto, cu care ma jucam de placere, din curiozitate tehnica, invatand tot ce inseamna partea tehnica a ceea ce este o fotografie: timp de expunere, sensibilitatea filmului, optica, diafragma, distanta focala, lumina, etc.

Vorbeste-mi te rog despre traseul tau profesional, care au fost elementele ce ti-au ghidat pasii, care ti-au format, modelat si conturat latura creativa?
Nu-mi place sa ma consider un profesionist in domeniu. Mi se pare ca odata ce o pasiune ajunge sa fie profesie, isi pierde din atractie si latura creativa se diminueaza. Asa ca vreau sa cread ca sunt un amator pasionat. Cum am spus si inainte, inclinatia mea pentru tehnica s-a intersectat si cu domeniul fotografiei de mic, iar dupa foarte multi ani de zile de cand am stapanit secretele simple partii tehnice a fotografiei, am inceput si aprofundarea partii estetice, artistice, iar aici este mereu loc pentru o experienta noua; ai ce invata toata viata.

De ce ai ales acest domeniu si nu oricare altul?
Nu este singurul domeniu de care am fost si sunt pasionat. Am mai multe hobbyuri, toate cu o latura tehnica, dar unele si cu influente artistice. De formatie sunt electronist, iar din pasiunea mea pentru electronica, au derivat audiofilia – un domeniu foarte frumos, care imbina tehnica cu arta muzicala, apoi pasiunea pentru calculatoare, iar atunci cand era digitala a atins si domeniul fotografiei, prin anii 2000, mi-a renascut pasiunea pentru tehnica foto.

Ai urmat niste cursuri de fotografie sau e doar pura pasiune si talent, transpuse in munca si duse la alt nivel?
Desi am si cursuri si diplome in domeniu, totusi, pasiunea si exercitiul isi spun cuvantul. Talentul este o parte mica, educatia prin citit mult istoria artei, privit mult arta altor fotografi si punerea in practica prin exercitiu, inseamna cea mai mare parte din priceperea unui fotograf.

Din experienta ta, cat conteaza echipamentul foto si cat conteaza fotograful?
Asa cum am subliniat mai sus, priceperea fotografului este cea mai importanta. Degeaba pui un aparat foto profesional de top in mana unei persoane dezinteresate de imagine, nu va obtine rezultate mai bune decat cu telefonul din buzunar. De asemenea, da-i unui fotograf priceput orice camera, cat de ieftina, daca stie sa priveasca lumina si sa surprinda momentul, va avea rezultate foarte artistice. Desigur, in mana aceluiasi fotograf priceput, o camera profesionala cu obiectiv de top, il va ajuta sa exprime mai bine ce doreste, sa izoleze subiectul conform viziunii, si nu in ultimul rand, sa obtina o calitate tehnica buna a imaginii, potrivita utilizarii in medii profesionale.

Cum ti-ai caracteriza stilul de fotografie? Carui tip de fotografie ii dedici mai mult timp?
Aici e mai greu de raspuns. Imi place sa cred ca mi-am format un stil propriu, incerc sa nu copiez. Genurile de fotografie abordate de mine sunt foarte diverse, nu le enumar pe toate, dar pot spune ca sunt pasionat in primul rand de fotografia de strada, care, pentru mine, reprezinta imbinarea perfecta intre adevar si fantezie, intre surprinderea starii emotionale, inghetarea in timp a momentului si sculptarea acestuia cu lumina si geometrie. Cateva imagini de acest gen vreau sa va prezint pentru ilustrarea acestui articol, daca imi permiteti.

Care sunt lucrurile pe care le surprinde fotografia, dar nu si ochiul liber?
Pentru ochi, momentul este trecator, de obicei tine prea putin pentru a ne putea forma o memorie, o amintire detaliata a acestuia. In general, avem amintiri incomplete sau distorsionate despre anumite evenimente, sau pur si simplu uitam cu totul o mare parte din viata noastra. In particular, pentru fiecare dintre noi, o fotografie personala este o scanteie care aprinde o amintire, este un mod mai usor de a retrai momente placute.
In arta, fotografia are alt rol, desi evoca o scena si un moment necunoscut in prealabil privitorului, totusi o imagine buna poate atinge o coarda sensibila, poate trezi trairi intense, sentimente comune ale privitorului cu artistul, caci pana la urma, nu suntem atat de diferiti. La fel ca muzica sau ca alte arte, fotografia – realizeaza o punte intre subconstientul si constientul consumatorului de arta.

Intr-o sedinta foto, cat de importanta e relatia dintre client si fotograf? Cum lucrezi cu persoanele mai putin fotogenice, lipsite de experinta, sau poate chiar mai timide in fata aparatului?
Intr-o sedinta foto, e bine sa dispara temenii de “client” si “fotograf”. Artistul are datoria de a face persoana care este subiectul imaginilor lui sa se simta in largul ei, astfel incat, in imagini, sa transpara atitudinea corecta, relaxata, sau dupa caz, dorita – in regia respectiva.

Care sunt criteriile dupa care iti alegi o fotografie reusita si cat dureaza procesarea ei?

Continuarea interviului, o gasiti in revista Famost – editia aprilie 2018 GRATUITA AICI!

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *