In ultimii ani, suntem asaltati in mediul online si in mass media in general, de sfaturi pentru a avea un stil de viata sanatos si o alimentatie sanatoasa, avalanse ale alimentatiei vegane, iar lista poate continua. Nu e nimic rau in asta, este bine ca avem parte de o informare cat mai corecta, de sfaturi din partea specialistilor care sa ne indrume spre o alimentatie corespunzatoare si un stil de viata sanatos, dar, in consecinta, au inceput sa apara si cei care si doresc altceva.
De aici si pana la aparitia termenului Food porn, nu a fost mult, termen care vine in contradictie cu ceea ce este in trend astazi. Termenul de Food porn este o prezentare vizuala spectaculoasa a modului de a gati sau a manca, fara a tine cont de numarul ridicat al caloriilor sau al grasimilor continute, a diverselor mancaruri exotice care trezesc dorinta de a manca. Gasim aceste prezentari in reclame, spoturi, bloguri, spectacole TV, sub forme vizuale provocatoare, similare fotografiilor glamour sau pornografice.
Termenul de food porn isi are originile la mijlocul anilor ’80 iar sufixul ‘porn’ il regasim si in alte domenii, exprimand de asemenea, luxul, opulenta. Aceste asocieri, sunt prezente de obicei la nivel vizual in fotografii. Astfel, avem termenul de Architecture Porn aparut la inceputul anului 2005 cu referire la domeniul imobiliar, avand case foarte frumoase si scumpe, Car porn – masini de lux foarte scumpe, Floral porn, Coffee porn, iar lista poate continua.
In ceea ce priveste food porn, anumiti psihologi afirma ca excesul de fotografii cu mancare apetisanta, duce in cazul anumitor persoane, la obsesie pentru mancare.
In 2013, The New York Times a publicat o lista cu restaurante carora le-a fost interzis sa posteze fotografii ale mancarurilor proprii in mediul online. De multe ori, termenul de food porn, vine ca o reactie a unor producatori, impotriva celor care exagereaza cu promovarea alimentelor sau a dietelor slabe in calorii si care afirma ca sunt cele mai bune si indicate pentru sanatatea populatiei.
Ca suntem addicted sau nu mediului online, tentatiile exista peste tot si in orice domeniu. Este adevarat ca anumite fotografii, clipuri video sau orice forma de publicitate, ne pot influenta intr-o anumita masura, dar, pana la urma, decizia este in totalitate a noastra.