Cumparaturile etice si tot ce implica ele au fost dintotdeauna foarte importante! Ele reprezinta acea voce clara si limpede care, avand drept suport un set de principii sanatoase, cu grija indreptata catre oameni si mediul inconjurator, a tras semnale de alarma atunci cand a fost cazul si care incepe sa castige teren tot mai mult, date fiind tendintele si evolutia modei.
Iar in perioada Covid-19 cumparaturile etice sunt cruciale. De ce? Pentru ca in spatele cosului de cumparaturi de pe ecranul tau sunt oameni care muncesc cu sau fara echipament de protectie, cu sau fara conditii de munca civilizate, oameni care sunt platiti sau nu, cei care impacheteaza si cei care iti livreaza. Asta in cazul cumparaturilor online. Daca mergi fizic la un magazin sau un mall, sansele ca numarul persoanelor ce pot fi in situatiile enumerate este mai mare.
Si cu toate ca poti fi o persoana care inainte de a finaliza comanda sau a intra in magazin se gandeste la aceste aspecte, in realitate este destul de dificil sa identifici majoritatea factorilor negativi din tot acest proces. La toate acestea, se adauga anumite “limbaje greu de inteles”, facandu-ti misiunea si mai grea. In esenta insa, cumparaturile etice se pot rezuma la doua aspecte: cautarea companiilor care iau in considerare impactul lor asupra oamenilor si a planetei, si alegerea de a face cumparaturi din locuri in care oamenii sunt bine tratati si respectati (o salarizare corecta si conditii de siguranta la locul de munca).
Doar pentru ca este sustenabil, nu inseamna ca este si etic, un brand care se defineste “sustenabil” probabil este concentrat in mod deosebit pe reducerea amprentei de carbon si lucruri precum minimizarea utilizarii apei si evitarea folosirii produselor chimice nocive, ceea ce este un lucru extraordinar. Dar chiar si un astfel de brand poate fi neglijent cu angajatii, neexistand transparenta asupra conditiilor de munca si a salarizarii. Poate ca exclamatia galagioasa “sustenabilitate” este menita sa atraga atentia asupra acestui aspect si sa le puna in umbra pe cele mai putin etice.
Daca vezi multa indrazneala, dar lucrurile nu sunt la vedere, nu sunt atat de transparente, ceva nu este ok. Multe branduri fac exces de de termeni ca “greenwash” si se proclama mai etice decat sunt in realitate; a pune simbolic o frunza pe un produs nu inseamna ca totul este in regula acolo. Si poti face cateva sapaturi usoare, mergand pe site-ul oficial. Poti afla informatii legate de productie, lantul lor de magazine, au certificari serioase (B CORP, GOTS)?
Daca inca ai intrebari, s-ar putea sa nu fie chiar in regula, pentru ca e simplu: companiile care lucreaza transparent nu au nimic de ascuns, asa ca, a pune la dispozitia oricui informatii nu ar trebui sa fie nicio problema. Ar da dovada de corectitudine atat fata de procesul muncii desfasurate in cadrul companiei, cat si fata de cumparatori, fata de publicul caruia i se adreseaza. Dar, daca informatiile furnizate de ei nu sunt indeajuns pentru tine, poti incepe tu sa faci primii pasi. Le poti trimite email cu intrebarile tale, ii poti aborda pe retelele sociale, poti fi destul de galagios daca iti doresti! Iar intrebarile trebuie sa fie exact pe subiect si anume, sa aiba legatura cu conditiile de munca ale salariatilor, provenienta materialelor folosite, la ce procese sunt supuse articolele, care sunt conditiile de desfasurare a intregii activitati, iar lista poate continua. Indiferent de raspunsurile pe care le primesti, ca iti plac sau nu, a pune o astfel de presiune pe branduri este un lucru cat se poate de bun, pentru ca ajuti la o crestere a presiunii in aceste directii, iar companiile vor trebui sa se adapteze cerintelor actuale din toate punctele de vedere.
A cumpara putin este o buna modalitate de a incepe sa o faci etic, asa ca atunci cand esti in dubii, cumpara de la branduri mai mici. Nu sunt atat de mari precum firmele mari, anagajatii sunt mai putini si sunt sanse (teoretic) mai mici sa existe un sef rau. Iar in timpul pandemiei este posibil ca angajatii sa fie si mai putini, interactiunea sa fie cat mai scazuta si totul sa se concentreze pe ambalare si expedierea de produse.
Lucrurile mici chiar pot face o mare diferenta si in realitate, lucrurile nu vor fi alb-negru daca intr-un anumit moment nu vei “cumpara etic”. Doar ca, adaugand in rutina ta obiceiuri mici, responsabile, atat cat poti sa faci, va determina brandurile sa fie mai atente in ceea ce fac si sa se adapteze noilor standarde si tendinte. Mai multe voci inseamna o presiune mai mare, iar cumparaturile etice in noua forma pot fi o forma de activism social in cea mai frumoasa varianta!