Generaţia Alpha, care a ajuns în acest an la vârsta de 13 ani, îşi face încet încet simţită prezenţa, majoritatea fiind familiarizaţi cu stereotipurile generaţiei Z sau a Milenialilor. S-a auzit de această nouă generaţie din momentul în care Milenialii au început să dea naştere copiilor, 2010 fiind punct de reper. Este anul când a apărut primul iPad, când a luat naştere Instagramul şi când WhatsApp-ul a sărbătorit primul an. Generaţia Alpha se încheie în 2024.
Majoritatea au fost online chiar înainte să poată vorbi, fotografiile lor fiind deja postate pe reţelele sociale; ei nu concep o viaţă fără dispozitive inteligente şi fără conectivitate constantă. Specialiştii compară generaţia Alpha cu generaţia Z pe steroizi, în sensul că trăsăturile generaţiei Z vor continua, dar întreit; aceasta este generaţia mereu conectată, mereu pe modul ON. Nu e nimic neobişnuit să vezi bebeluşii generaţiei Alpha stând pe telefon şi uitându-se la poze şi videoclipuri. Aceasta este generaţia a cărei copilărie a fost definită de Covid şi părinţi Mileniali, cei din urmă lucrând în mare parte de acasă. Generaţia Alpha ar putea fi implicată mai puţin în sport şi în activităţi din natură.
Şi chiar dacă această generaţie petrece mult timp online, asta nu înseamnă ceva rău, chiar dacă percepţia generală este îndreptată în această direcţie. Ei, comparativ cu generaţiile anterioare, nu vor vedea digitalul că pe un mod de petrecere a timpului sau ca pe un viciu, ci ca pe o componentă a vieţii. Tehnologia va evolua şi va fi din ce în ce mai performantă, conceptele actuale care nu îşi au aplicabilitate deplină din cauza infrastructurii (cumpărături live, metaverse, experienţe de realitate mixtă) se vor dezvolta în continuare, ajutând copiii smartphone să pătrundă în acest univers digital.
Comparativ cu generaţiile precedente, generaţia Alpha va avea parte de o educaţie online şi oflline încrezătoare şi performantă, dezvoltându-şi în acelaşi timp alte standarde – mai ridicate, în jurul reţelelor sociale şi a cumpărăturilor online.
Dispozitivele digitale sunt a doua natură a generaţiei Alpha şi cu siguranţă toţi se vor simţi cel puţin ciudat dacă nu vor avea acces. Toţi sunt activi fie pe TikTok, Instagram sau Facebook şi fiecare este influenţat/ afectat de reţelele sociale; mulţi dintre ei se bazează ca imagine pe ceea ce oferă mediul online. Şi cu toate că mulţi “strălucesc” în mediul online, diverse studii au arătat că reţelele sociale dăunează sănătăţii mintale a adolescenţilor, generaţia Z şi Alpha având o sănătate mintală mai proastă mai ales în perioada post Covid.
Partea bună este aceea că în rândul Milenialilor s-au popularizat abordările conştiente cu privire la creşterea copiilor într-un mod conştient şi blând. Generaţia Alpha va vedea rezultatele, cu speranţa că tot mai mulţi vor putea şi vor fi capabili să îşi eticheteze şi gestioneze emoţiile, să vorbească despre speranţele şi fricile lor. În privinţa stilului, a modului lor de a fi, este greu de formulat o opinie general valabilă; semnele arată că ei vor creşte sub spectrul schimbărilor climatice şi a diverselor crize politice.
Până atunci, vor continua umorul generaţiei Z, estetica întâmplătoare, memele dezechilibrate – ca mecanisme de adaptare pentru a găsi speranţă. Generaţia Alpha va păşi într-o lume terifiantă şi incitantă în acelaşi timp, fiind foarte interesant cum vor reacţiona, cum vor face faţă şi cum vor depăşi momentul.
Cultura tinerilor de astăzi este fascinantă în ansamblul ei, pentru că ea conţine elemente la care mulţi dintre noi ne raportăm şi aspirăm. Deschiderea la minte, îndrăzneala, nemulţumirea, curiozitatea, inocenţa sunt valori care s-au regăsit în toate generaţiile şi va fi interesant ce ne va arăta timpul în privinţa modului în care toate acestea vor fi abordate.
Cum identifici generaţia Alpha
- Nu îi vei identifica pentru că vor fi în camera lor, petrecându-şi timpul cu prietenii din realitatea virtuală;
- Simtul lor va fi unul suprarealist, uşor deranjaţi de umor, ei crescând cu cultura memelor necruţătoare;
- Vocabularul lor va avea cuvinte uzuale ca “limite” şi “îngrijirea de sine“, dat fiind faptul că au crescut cu ele şi le-au adoptat de la părinţii Mileniali;
- Tehnologia va fi o parte a corpului lor şi când ştiinţa se va dezvolta, acest lucru va fi diferit/ personalizat de la o persoană la alta;
- Sunt mari şanse din punct de vedere logic să adopte stilul subţire al sprâncenelor care caracterizează anii 2000.