Imbratisarile si puterea lor. Ce trebuie sa stii?

Imbratisarile, socializarea redusa si perioada in care am stat izolati fara foarte multa interactiune fizica, a creat ceva probleme la nivel mental pentru unii dintre noi.

Imbratisarile, socializarea redusa si perioada in care am stat izolati fara foarte multa interactiune fizica, a creat ceva probleme la nivel mental pentru unii dintre noi.

Pandemia a schimbat multe in viata noastra zilnica, mai ales cand vorbim de contactul social, iar a sta la 1-2 m fata de persoanele pe care le indragesti sau iti sunt aproape intr-un mod sau altul, reprezinta un inconvenient. Iar imbratisarile, o actiune instinctiva facuta de oameni dintotdeauna, au un impact care merge dincolo de apropiere. Prin atingere, oamenii raman conectati social si se calmeaza la nivel mental, se realizeaza un echilibru neurologic, se odihneste cardiovascularul si se conecteaza sentimental. Si din nefericire, fara imbratisari si atingeri, se pierde mult din conectivitatea umana.

Atentie la anumite semne!

Oxitocina stimuleaza starea de spirit, reducand in acelasi timp stresul si depresia. Semne ca ai avut parte de o cantitate mica de oxitocina pot fi subtile, cum ar fi schimbarea unor obiceiuri de mancare sau de baut. De asemenea, si tulburarile somnului pot intra aici, la fel ca lipsa concentrarii sau iritabilitatea. Asa ca, daca restrictiile inseamna a nu imbratisa pe cel iubit, cel putin, vorbeste despre cum te simti si ce simti cu prietenii si cei apropiati.

Impactul asupra sanatatii mentale

Daca te simti mai slab emotional ca ultima oara, e un lucru normal, pentru ca majoritatea simt la fel. World Health Organization a afirmat ca distantarea sociala/ distantarea fizica are un impact negativ asupra sanatatii mentale, iar imbratisarea, daca ar fi permisa, ar putea reprezenta o solutie rapida si eficienta. Beneficiile unei simple imbratisari sunt in primul rand de natura mentala si duce la eliberarea hormonului si neurotransmitatorului oxitocina in corp, cele mai inalte niveluri fiind asociate cu sentimente crescute de relaxare si securitate.

Totul este despre timp

Majoritatea am avut acel sentiment cand o imbratisare a durat o fractiune mai mult decat am dorit, rezultand un sentiment negativ. Sistemul nostru nervos reactioneaza la o imbratisare fie cu o relaxare corporala completa, fie ne putem simti rigid si “prinsi” ca intr-o capcana. Pana in momentul de fata, nu exista vreun studiu care sa indice durata optima a imbratisarii, timpul mai mult, putand duce la afectarea beneficiilor care trebuiau sa fie primite. O imbratisare sociala rapida este ideala, poate actiona ca un conector, dandu-ti sentimentul ca esti conectat si ca existi. Daca imbratisarea este una lunga, poti alinia respiratia si/ sau bataile inimii cu cele ale persoanei imbratisate, ceea ce aduce pace interioara.

Totul provine din copilarie

Exista un alt motiv pentru care imbratisarile iti ofera un sentiment de siguranta si te fac sa te simti ca atare. A fi imbratisat ne transporta in copilarie cand aveam un sentiment de siguranta al copilului intre parinti sau chiar frati. Acesta este motivul pentru care, daca nu exista astfel de afectiune fizica in primii ani ai relatiei unui cuplu, aceasta poate fi afectata in mod neplacut. Contactul uman este vital pe parcursul unei vieti si fara aceasta legatura, putem deveni adulti nesiguri in relatiile interumane sau le ocolim de tot. Vestea buna vine din partea flexibilitatii mintii umane, care este dechisa schimbarii si chiar daca nu ai avut parte de asa ceva in copilarie, poti lucra acum, pentru o mai buna relationare, atat cu tine insuti cat si cu cei din jur.

Lupta impotriva racelii

Si in mod ironic, in timp ce se impune limitarea contactului uman pentru raspandirea virusului, imbratisarile ajuta la lupta impotriva bolilor. Exista numeroase dovezi care arata ca imbratisarea intareste sistemul imunitar. Un studiu care a avut peste 400 de persoane, a aratat ca imbratisarile au crescut protectia impotriva contractarii unor raceli. In cazul celor ce au avut raceli s-a observat ca imbratisarile mai dese au dus la simptome mai putin severe. Cu toate acestea, trebuiesc respectate toate sfaturile oficiale de protectie.

Factorul de a te simti bine

Un lucru bun este ca daca nu avem imbratisari, avem alternative, zambitul, contactul vizual, gesticularea si expresiile calde din vorbire, avand beneficii similare. Ai putea incerca sa imbratisezi o perna sau o patura, nu inainte de a o stropi cu un ulei esential calmant, fapt ce va avea un efect linistitor asupra ta.

Animalele de companie

Un studiu care a avut peste 400 de persoane, a aratat ca imbratisarile au crescut protectia impotriva contractarii unor raceli

Exista anumite rase de caini – Labrador, Vizsla, Poodle – despre care se stie ca imbunatatesc starea de spirit si scad nivelul de anxietate al stapanilor. Mangaierea si alintarea unui animal de companie duce la o inundatie de oxitocina, astfel ca, atingerea unui animal, poate ajuta foarte mult. De asemenea, conform unor studii, mangaierea unui animal timp de 15 minute, duce la scaderea tensiunii arteriale cu 10 procente, ajuta pe cei cu boala Alzheimer si boli de inima. Daca preferi pisicile, rase ca Ragdoll sau Sphynx sunt doua din rasele care combat depresia, datorita afectiunii pe care o cer.

Viitorul

Exista atatea zvonuri despre alte valuri de Covid-19 care urmeaza sa vina si de aici si nesiguranta despre ce ne asteapta, iar a-i imbratisa pe cei dragi sau persoanele apropiate pare si mai greu de realizat. Putem lua in calcul si imbratisarile virtuale, cu un efect psihic benefic, dar imbratisarile fizice nu sunt inlocuibile. Alte tari au culturi diferite si intre oamenii de acolo exista relatii foarte bune; si cum mintea noastra este adaptabila, cu siguranta ca putem gasi alternative.