Solutia Schopenhauer scrisa de Irvin D. Yalom tradusa la editura Vellant, este o incursiune induiosatoare si inteligenta in psihanaliza si filosofie, care sondeaza cele mai intime realitati ale conditiei umane, autorul disecand cu precizie chirurgicala nenumarate subiecte delicate, precum efemeritatea si sensul vietii, moartea ca parte integranta a omului si a vietii acestuia, complexitatea si dificultatea relatiilor interumane, anxietatea, angoasele si depresia care deriva din aceste relatii.
Solutia Schopenhauer este o scriere inteligenta, in parte fictiune, in parte psihobiografie, in parte pedagogie psihoterapeutica, dupa cum relateaza chiar autorul, o carte profunda despre complexitatea naturii umane, despre dualitatea umana, angoasele existentiale si tragedia conditiei umane. O carte care patrunde in cele mai intime cotloane ale umanitatii, ridica sute de intrebari si ofera raspunsuri care nasc alte sute intrebari, generand o reactie in lant asupra cititorului, perturbandu-i, dar si alinandu-i demonii launtrici. Este o carte a carei esenta patrunde in viscere, transforma si perverteste, deschide ochi si minti, socheaza prin brutalitatea adevarului, elibereaza.
Personajele lui Yalom se bucura de o frumoasa veridicitate si complexitate, psihologia acestora fiind reliefata prin intermediul povestii imaginate si a dialogurilor profunde si ravasitoare. Astfel, facem cunostinta cu Julius, un apreciat psihoterapeut de 60 de ani care afla ca mai are de trait un singur an. Un an pe care il poate petrece in durere, singuratate si doliu, sau il poate face sa conteze.
Inspirat de Zarathustra, personajul lui Nietzsche, Julius are un moment revelator in care i se asterne in fata ochilor drumul pe care il va avea de parcurs in acest ultim an si, mai ales, scopul final al acestui drum: impartasirea desavarsirii sale. Pe scurt, va continua sa faca ceea ce a imbratisat pe tot parcursul existentei lui, si anume sa-i ajute pe cei aflati in dificultate. Isi reexamineaza munca iubita si trece in revista toti pacientii pe care a reusit sa-i ajute. Insa ii apare in memorie Philip, un pacient pe care, cu multi ani inainte, incercase timp de trei ani sa-l vindece de compulsia sa sexuala, fara succes insa. Manat de curiozitate, dar si de o nevoie intensa de a repara ceea ce nu reusise acum mai bine de cincisprezece ani, Julius il contacteaza pe Philip, gasind in locul pacientului ravasit de atunci un barbat aparent vindecat de ideile filosofului Schopenhauer, noul sau model in viata, dar extrem de izolat, lipsit de empatie si cu grave incapacitati de a relationa cu cei din jur intr-un mod sanatos. Cei doi accepta un dublu pact, care le va schimba viata: Philip, dorind sa devina psiholog, are nevoie de supervizare, iar Julius este gata sa i-o ofere atat timp cat acesta accepta sa se alature, timp de sase luni, grupului sau de terapie.
Astfel, capitolele din Solutia Schopenhauer oscileaza intre episoadele din prezent in care ni se dezvaluie evolutiile facute in cadrul grupului de terapie condus de catre Julius, alcatuit din opt persoane, si episoadele din trecut in care Yalom ne relateaza cele mai importante scene din viata marelui si insinguraticului filosof german, Arthrur Schopenhauer.
Ne sunt aduse la cunostinta problemele existentiale ale membrilor grupului (probleme cu care noi toti ne-am confruntat sau ne vom confrunta la un moment dat), interactiunile uneori stangace, alteori revelatorii ale acestor membrii si dialogurile profunde ale acestora care conduc intr-un final la gasirea solutiilor pe termen lung, cat si credintele si filosofiile lui Schopenhauer, de multe ori redate prin intermediul vocii lui Philip.
Viziunea de gheata a marelui filosof, preluata mai apoi de catre Philip, asupra relatiilor umane, este inglobata in fabula porcului spinos, care evoca, cu o claritate brutala, atitudinea de evitare categorica a oamenilor, pentru a evita, astfel, suferinta. Nevoia porcului spinos de caldura, in plina iarna, il face pe acesta sa se apropie de fratii sai, insa acele cu care se impung reciproc produc disconfort, iar acestia se indeparteaza pana la distanta in care se simt confortabil. Aceasta nevoie este asemuita cu
nevoia societatii care rasare din pustiul si monotonia vietilor oamenilor; nevoia ii face pe acestia sa se apropie, dar numeroasele lor calitati neplacute si respingatoare ii indeparteaza apoi din nou.