Pentru tot ceea ce a realizat pana acum pentru literatura si cultura romaneasca, Florin Pitea este o persoana extrem de modesta, el continuandu-si activitatile zilnice si proiectele cu un simt al raspunderii, mai putin vazut in zilele de astazi. Si cu toate ca, datorita pandemiei, ii lipsesc evenimentele fizice care il fac sa se simta cel mai bine/ in largul sau, el continua sa fie activ si sa ofere efervescenta in tot ceea ce face.
Iar daca ne uitam retrospectiv la cariera sa, putem afirma fara nicio ezitare ca Florin Pitea este un vizionar, avand in vedere segmentele abordate in literatura, activitatile imbratisate si modul in care vede si transpune prin intermediul scrisului, filosofia care il calauzeste. Bine ancorat in realitate, el imbratiseaza ce este nou si apartine viitorului, exprimandu-si ideile si opiniile pe blogul personal, Tesatorul.
De la pasiunea pentru literatura pe care o are de mic copil, pana la scris, publicarea propriilor romane, traduceri ale unor mari autori internationali si pana la prezenta sa in cadrul unor seminarii si evenimente literare, activitatea sa este una extrem de valoroasa, reprezentand un mare plus pentru cultura romaneasca, destul de fragila de altfel, din multe puncte de vedere.
Asadar, va invitam in continuare sa il cunoasteti pe Florin Pitea, sa ii cunoasteti activitatea si filosofia de viata si sa intrati in frumosul univers literar care il inconjoara. Un dialog calduros si realist, din care puteti afla multe lucruri interesante si utile, atat despre activitatea sa, cat si despre lumea literar-culturala.
Famost: Buna, Florin si bine ai venit in paginile revistei noastre! Spune-ne daca atractia catre aceasta zona literara a existat de mic copil … Ai fost influentat de mediul familial, te-ai indreptat singur catre aceasta zona, ai admirat pe cineva in mod deosebit?
FP: Bine v-am gasit. Pasiunea pentru lectura mi-a fost insuflata din familie, iar discutiile pe teme literare erau curente cu prietenii, cu colegii de scoala si cu vecinii.
Famost: Ai urmat cursurile de la Facultatea de Limbi si Literaturi Straine – Bucuresti … Ce te-a atras in aceasta zona? Ce iti doreai sa faci atunci, la varsta studentiei? Care iti erau visurile?
FP: Imi doream sa invat cum sa fiu scriitor. Paradoxal, asta am invatat mai degraba scriind si publicand, decat frecventand cursurile universitare. Dar au avut si acelea rostul lor…
Famost: Exista visuri din perioada copilariei, studentiei, care au devenit astazi realitate? Sau care sunt parte integranta din viata ta?
FP: La unsprezece ani, mi-am propus sa devin scriitor. E posibil ca, intre timp, sa fi izbutit intr-o oarecare masura …
Famost: In 2021, curentul #cyperpunk capata noi valente, castiga mult teren in spatiul online, datorita jocului Cyperpunk 2077. In urma cu 10 ani, Florin Pitea primea titlul de doctor in filologie engleza cu Art Wasn’t Quite Crime, intr-o perioada total diferita de vremurile actuale. Esti atras de acest curent, esti poate un vizionar?
FP: Am descoperit acest curent cultural in 1988, multumita recomandarilor unor vechi prieteni. Intrucat trecem prin schimbari tehnologice si culturale fara precedent, literatura cyberpunk este aceea care ne ajuta sa le constientizam si sa ne adaptam la ele.
Famost: Au existat emotii la debutul tau literar? Ce ai simtit? Care iti erau asteptarile?
FP: Prima publicare profesionala am avut-o in septembrie 1992, in Colectia de povestiri stiintifico-fantastice Anticipatia. Tocmai fusesem admis la Universitatea din Bucuresti, iar cele doua evenimente mi s-au parut de bun augur.
Famost: Prin ceea ce ai publicat, esti un scriitor destul de versatil. Cu toate acestea, care este stilul literar preferat, cel de suflet? Si care sunt argumentele pro?
FP: Stilul se adapteaza intotdeauna in functie de subiectul abordat. Iar argumentul pro este ca eventualele discrepante dintre stil si subiect ii deranjeaza pe cititori.
Famost: Ai tradus proza unor mari nume straine si ai stat de vorba cu scriitori internationali de mare valoare. Prin aceste activitati esti ca o punte intre culturi, intre opinii … Ce sentimente iti ofera un astfel de statut, in afara bucuriei de a intra in contact cu astfel de oameni?
FP: Comunicarea este, sau ar trebui sa fie, bilaterala, nu unilaterala. Si, daca, pe cand eram copil, nu puteam sa-i spun lui Jules Verne cat de mult imi placeau romanele lui – pentru ca dumnealui se stinsese cu multe decenii inainte sa ma nasc – in prezent pot sa iau legatura, spre exemplu, cu Ana-Maria Negrila ca sa-i spun ce impresie mi-a facut o carte de-a sa.
Famost: Ai fost de asemenea si redactor literar al unor nume mari, de referinta, din literatura romana si internationala. Este o responsabilitate mare aceasta? Care crezi ca este cel mai dificil lucru de realizat intr-o astfel de ipostaza?
FP: Responsabilitatea unui indrumator de colectie este catre editor (care trebuie sa-si recupereze investitia), catre autori (care e de dorit sa fie multumiti de forma in care le apar cartile) si catre cititori (care, in schimbul banilor platiti in librarie, merita sa primeasca volume ce incurajeaza si recompenseaza o a doua lectura). Cel mai dificil lucru este selectarea manuscriselor – caci restul se mai ajusteaza pe parcursul redactarii literare sau la corectura.
Famost: Ce ii alimenteaza imaginatia lui Florin Pitea? De unde vine inspiratia cand scrie? Are nevoie de un anumit cadru, o muzica ambientala?
FP: Literatura de fictiune si de nonfictiune, filmele artistice si cele documentare, serialele TV, articolele din presa – toate pot hrani imaginatia. As zice insa ca un rol important il are si alegerea judicioasa a surselor de inspiratie.

Famost: Ce ne poti spune despre scrierile tale? Despre cartile publicate? Cum au luat nastere? Scrii usor, ai nevoie de timp mult? Cum functionezi tu la acest capitol?
FP: Fiecare carte scrisa si publicata a fost un proiect aparte. Necropolis a fost construit deliberat. An/Organic s-a dezvoltat cam haotic, pana la un punct, dupa care a trebuit sa capete un grad de coerenta si de organizare. Gangland a trecut prin trei versiuni si sase sau opt revizuiri. Anul terminal a fost un chin cand l-am scris, dar se citeste usor si, dupa parerea unor cititori, cu placere. Delirul incapsulat a fost o placere atat de mare ca am recidivat cu Motorul de cautare, care reviziteaza acea lume imaginara.
Famost: Cum poate un scriitor, avand o cultura vasta despre literatura, citind sute de carti si autori, sa ramana original si sa nu lase loc interpretarilor? Exista anumite secrete, poate principii?
FP: Nimeni nu este complet original – pentru ca nimeni nu creeaza intr-un vid cultural. Cat priveste interpretarile, se presupune ca, cu cat o lucrare literara e mai complexa, cu atat se preteaza la mai multe interpretari. Secretul e ca nu exista secrete. Iar principiul este ca lumea e plina de povesti care merita impartasite.
Famost: In viata de zi cu zi, daca e sa gandim generalist, avem impresia ca parca s-a inventat tot. Acelasi lucru, pastrand proportiile, poate fi spus si in privinta diverselor scrieri, fie ele si de science fiction. Care ar fi elementele care sa contrazica aceasta limitare? Cum pot autorii sa depaseasca un anumit prag al imaginatiei?
…